Δελτίο Τύπου

Συνέντευξη Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων στην εκπομπή του «ΣΚΑΪ ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ» με τους Δημήτρη Οικονόμου και Βασίλη Λυριτζή

Σε συνέντευξη του στην τηλεοπτική εκπομπή του ΣΚΑΪ, «ΠΡΩΤΗ ΓΡΑΜΜΗ», ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ανδρέας Λοβέρδος μίλησε για:

Τις μετεγγραφές των φοιτητών: Ο σχετικός νόμος ψηφίστηκε στις 4 Μαΐου με μια πλειοψηφία μεγάλη στη Βουλή η οποία είναι ακόμη μεγαλύτερη όπως μου ειπώθηκε από τα ίδια τα κόμματα μετά τις ευρωεκλογές, διότι και κόμματα που δεν ψήφισαν εκείνη τη ρύθμιση γιατί είχε άλλες διατάξεις μέσα για τα κολέγια π.χ. και δεν το ήθελαν αυτό, στήριζαν την περί μετεγγραφών ρύθμιση. Υπολογίζω ότι η κοινοβουλευτική δύναμη που στηρίζει αυτή τη ρύθμιση είναι πάνω από 285 Βουλευτές. Αυτό σημαίνει ότι η διάθεση των Βουλευτών να επιλύσουν προβλήματα των πολιτών που αναφέρονται στη φτώχια είναι πάρα πολύ μεγάλη, υπάρχει αδυναμία για άλλα μέτρα που στηρίζουν τον πολίτη και εδώ βρέθηκε μια διέξοδος, αυτή είναι η δική μου εκτίμηση για τη στάση των Βουλευτών. Πρέπει οι τηλεθεατές σας να ξέρουν ότι κάθε εβδομάδα σε συνεργασία με τους Πρυτάνεις και τους Προέδρους των ΤΕΙ προσπαθούμε να βρούμε λύση σ’ ένα πρόβλημα που δε λύνεται. Αλλά προσπαθούμε να δούμε έντιμες λύσεις.

Γιατί λέω έντιμες λύσεις: Γιατί για να το πάρει κανείς πίσω δεν έχει τη δυνατότητα, κοινοβουλευτικά ενδεχομένως να μην υπάρχει και η δύναμη αλλά δεν είναι και σωστό όταν προεκλογικά ψηφίζει η Βουλή κάτι να το αποσύρει μετεκλογικά λες και σκόπευε να ψηφοθηρήσει. Έχουμε πάρει αποφάσεις και αποφάσεις αρχίζουμε να παίρνουμε απ’ τον Ιούλιο. Πρέπει να προσέχετε λιγάκι το ρεπορτάζ γιατί όταν δεν είναι στημένο είναι άσχετο. Και είναι ειδικά άσχετα τα ρεπορτάζ που γίνονται εξ αποστάσεως.

Και ξέρω πολύ καλά τι σας λέω, επειδή σας άκουγα κι εχθές, θα τα πω και στην πορεία της συζήτησης αυτά, δε θέλω να κατονομάζω, δε θέλω να προσβάλλω παρ’ ότι με προσβάλλουν. Η διάταξη περί μετεγγραφών δε δίνει δικαιώματα στους φτωχούς, δίνει δικαιώματα σε όποιον θέλει. Δεν έγινε μια ρύθμιση δηλαδή η οποία απευθύνεται στη φτωχή οικογένεια και της λέει «να μην έχεις δύο ή τρία σπίτια ή τέσσερα, παρά να έχεις ένα ή δύο».

Δίνει η διάταξη αυτή δικαίωμα μετεγγραφής, όχι δυνατότητα, όπως ισχύει κι όπως αναφέρεται στη δική μου μικρή παρέμβαση που έκανα για το θέμα, δίνει δικαίωμα μετεγγραφής σε οποιονδήποτε και οποιαδήποτε. Δηλαδή μπορεί οι γονείς να μένουν στη Λάρισα, ο φοιτητής να επιτύχει στην Ηγουμενίτσα και να πει «εγώ θέλω να πάω στην Αθήνα, θέλω να πάω στη Θεσσαλονίκη» και τελικά να πάει. Αυτό είναι παράλογο. Επίσης δεν υπάρχουν όρια αντοχής στα τμήματα. Πέρυσι ίσχυε το 10% και η δική μου μικρή παρέμβαση έχει το 10%. Δηλαδή ένα τμήμα να σηκώσει 10% παραπάνω φοιτητών απ’ αυτούς που έχει.

Εκείνο που η Βουλή θέλει αλλά η διατύπωση της διάταξης δεν το βοηθάει, θα υπάρξει μέσα στην απόφαση που θα πάρω τις επόμενες μέρες και την οποία όπως θ’ ανακοινώσω στη Βουλή σήμερα, θα ζητήσω από τη Βουλή να την καλύψει νομοθετικά. Δηλαδή μπορείς να μετεγγραφείς εκεί που είναι το σπίτι των γονιών σου ή που είναι το σπίτι ενός από τ’ αδέρφια σου που σπουδάζουν, ή του αδερφού σου ή της αδερφής σου που σπουδάζουν. Δε μπορείς να πας όπου θέλεις. Αυτό είναι πάρα πολύ βασικό. Εάν θέλεις να πας σε κάτι κοντινό, αυτό δεν πρέπει να είναι Αθήνα, Πειραιά, Θεσσαλονίκη. Το πρόβλημα είναι μεγάλο, εμείς κοιτάμε ν’ απαλείψουμε διαστάσεις του που το μεγεθύνουν έτι περαιτέρω. Για να βρούμε το δίκαιο τρόπο. Δεν πρέπει να μας διαφεύγει μία παράμετρος, που είναι σημαντική. Για να βρούμε το δίκαιο μέτρο, πρέπει να ξέρουμε ποιο είναι ακριβώς το πρόβλημα.

Αυτή τη στιγμή η τρομερή πίεση που δέχεται το Υπουργείο είναι να δώσει αναδρομική ισχύ στο νόμο. Δεν είναι δυνατό να πας και προς τα πίσω, σε μια διάταξη που δε μπορείς ν’ αντιμετωπίσεις μόνο για φέτος αν οι αιτήσεις περί μετεγγραφής των δικαιουμένων είναι τόσες πολλές όσες λέμε. Πάντως οι εκτιμήσεις οι δικές μας είναι ότι κυμαίνονται από 15 έως 30 χιλιάδες. Τον πραγματικό αριθμό δεν τον ξέρουμε.

Το δεύτερο μέτρο είναι να μην υπάρχει καμία επιείκεια σε ό,τι αφορά τη συγγένεια των τμημάτων. Ή θα είναι πανομοιότυπο το τμήμα ή δε μετεγγράφεσαι. Αυτό προκύπτει από τη σχετική γνωμοδότηση της ΑΔΙΠ, της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας την οποία κάναμε δεκτή πριν από λίγες μέρες, στην οποία καθορίζονται απολύτως οι αντιστοιχίες.

Το τρίτο, για το οποίο σηκώνεται θύελλα διαμαρτυριών αφορά το 10% εκείνων οι οποίοι έδωσαν μεν πέρυσι, κράτησαν τους βαθμούς τους για να συμμετάσχουν στη φετινή εξεταστική διαδικασία. Ο νόμος λέει ότι οι μετεγγραφές αφορούν αυτούς που έδωσαν το 2014-15, αυτή την ακαδημαϊκή χρονιά. Αυτά, συν ένα δυο μέτρα ακόμη, είναι τα μέτρα εκείνα που εξορθολογίζουν έναν πολύ γενναιόδωρο και όχι, προσέξτε, υπέρ της φτώχιας, αλλά υπέρ του οποιουδήποτε νόμο. Εμείς με τους Πρυτάνεις και τους Προέδρους των ΤΕΙ θα δούμε πώς ακριβώς έχει το πρόβλημα από πλευράς ποσότητας, ποιο είναι το ποσοτικό μέγεθος του προβλήματος και θα δούμε εάν χρειάζεται και κάποια άλλη απόφαση να πάρουμε.

Αλλά, ν’ αποσύρουμε το νόμο δεν πρόκειται. Δεν είναι έντιμη η λύση αυτή.

Προσθέσαμε μια σκληρότερη προϋπόθεση, η αναπηρία να μην πιστοποιείται από γιατρό του ΕΣΥ αλλά από το ΚΕΠΑ. Ξέρετε ότι τα ΚΕΠΑ είναι πιο σκληρά, πιο φειδωλά.

Θα δώσουμε ημερομηνία μετεγγραφής με την Υπουργική Απόφαση. Οι ημερομηνίες θα είναι πολύ κοντινές τώρα που μιλάμε, 26 του μηνός άλλωστε τελειώνουν οι εγγραφές στα Πανεπιστήμια. Θα δώσουμε μια βραχεία προθεσμία 5 ημερών για την αίτηση μετεγγραφής και ακολούθως θα δώσουμε τις ημερομηνίες τις οποίες το τμήμα πρέπει ν’ απαντήσει. Γιατί οι αποφάσεις λαμβάνονται από τα τμήματα, των οποίων όμως η αρμοδιότητα είναι διαπιστωτική.

Θα χρησιμοποιήσω μια λέξη του κ. Φορτσάκη, του Πρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών στη συνάντησή μας πριν από λίγες μέρες, προς Πρυτάνεις, Προέδρους ΤΕΙ και προς εμάς στο Υπουργείο: «Η φτώχια είναι μια κατάσταση. Το πρόβλημα για τα Πανεπιστήμια θα είναι μεγάλο, θα το αντιμετωπίσουμε».

Ζητήσαμε με δική μας πρωτοβουλία από τον εγγραφόμενο φοιτητή να συμπληρώνει μια κατάσταση που να λέει αν προτίθεται να πάρει μετεγγραφή. Μπορεί να έκανε δήλωση περί βουλήσεως μετεγγραφής ο οποιοσδήποτε που δεν έχει τις προϋποθέσεις αυτές τις οποίες σας είπα τώρα. Ζητήσαμε από τις Γραμματείες μια ιδέα για να καταλάβουμε την τάξη μεγέθους, να κάνουν δήλωση πρόθεσης, ότι «εγώ θα ήθελα να μετεγγραφώ». Η Υπουργική Απόφαση που θα βγει ή αυτή την Παρασκευή ή τη Δευτέρα και θα καθορίζει πότε θα γίνουν οι αιτήσεις περί μετεγγραφών. Αυτές θα είναι οι πραγματικές αιτήσεις περί μετεγγραφών και θα γίνουν στο Υπουργείο, εδώ σ’ εμάς. Αυτή είναι η επιλογή μας. Θα τα μαζέψουμε εδώ, θα τα ταξινομήσουμε και θα τ’ αποστείλουμε στα τμήματα για να δουν αυτά, αν ορθώς ο φοιτητής έχει το δικαίωμα μετεγγραφής. Η προθεσμία αυτή θα είναι, πενθήμερη και θ’ αρχίσει τη μεθεπόμενη εβδομάδα.

Η απόφαση για τις μετεγγραφές έχει ληφθεί από το νομοθέτη. Το τμήμα όπως έχουμε συμφωνήσει ερμηνεύοντας το νόμο και το Υπουργείο, αλλά και οι Πρυτάνεις και οι Πρόεδροι των ΤΕΙ, διαπιστωτική αρμοδιότητα έχει μόνο. Εκείνο που θέλω να ξέρετε και που θα πρέπει να το ξέρουν κι αυτοί που μας ακούν, είναι ότι αποφασίσαμε το Σάββατο, πως αν η ποσότητα σε κάποιες περιπτώσεις ακυρώνει τα τμήματα τότε το θέμα επανεξετάζεται. Για παράδειγμα ένα τμήμα μπορεί να αντέξει επιπλέον 150, 200 φοιτητές. Εάν έρθουν 1.000; Αυτή η ακραία λοιπόν περίπτωση θα εξεταστεί. Κατ’ αρχάς, μια ακόμη αδυναμία του νόμου που πρέπει να καλύψει η Υπουργική μας Απόφαση είναι ότι όταν ο νόμος δε λέει ποιο τμήμα ποιου Πανεπιστημίου θα επιλέξει ο φοιτητής στη μετεγγραφή. Δηλαδή αν κάποιος ας πούμε έρχεται από τη Λάρισα, ξαναλέω, ή από την Πάτρα στην Αθήνα για Πολιτικές Επιστήμες, και λέει ότι θέλει να πάει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών η απάντηση είναι ότι υπάρχει και το Πάντειο. Θα το καλύψουμε με την Υπουργική Απόφαση.

Σήμερα πήρα την πρωτοβουλία μ’ ένα κείμενό μου στους αναγνώστες της «Καθημερινής» να τα εξηγήσω γράμμα-γράμμα. Από δω και πέρα, όταν δίνω αυτές τις εξηγήσεις, τις οποίες τις έχει η Βουλή, θα τις πω και το μεσημέρι, λάθος δεν συγχωρείται για εμάς, όποιος παρ’ ότι γνωρίζει, επιμένει ανάποδα, επιμένει επίτηδες. Έχουμε αποφασίσει λοιπόν όσα σας είπα και αυτό το αποφασίσαμε πολύ δυνατά μαζί με τους Πρυτάνεις και τους Προέδρους των ΤΕΙ, αν η ποσότητα είναι κάτι κοντά σ’ αυτό που εκτιμούμε, ο νόμος θα καταργηθεί για του χρόνου. Στην παρέμβαση που κάναμε αναλαμβάνοντας το Υπουργείο είπαμε περί αναπηρίας το ΚΕΠΑ και δεύτερον, επειδή ο νόμος δε ρυθμίζει τα περί φτωχών, ρυθμίζει τα περί των πάντων και κατά τις επιθυμίες τους, περάσαμε την περσινή ρύθμιση που αφορά τους πραγματικά φτωχούς. Για παράδειγμα ένας αυτοκινητιστής που έχει ένα παιδί και τα εισοδήματά του είναι πολύ χαμηλά, αυτά που οι αυτοκινητιστές της Αθήνας έχουν σήμερα, δε μπορεί να συντηρήσει ούτε το πρώτο του σπίτι, ειδικά άμα χρωστάει το αυτοκίνητό του, όχι και δεύτερο. Εμείς κάναμε λοιπόν μια παρέμβαση υπέρ των πραγματικά φτωχών και δεν τους έχουμε απορροφήσει.

Η εικόνα των μετεγγραφών θέλει λίγη ψυχραιμία. Θα είναι σαφής στις επόμενες εβδομάδες. Το γεγονός ότι σε αντίθεση με το παρελθόν και όχι μόνο το πρόσφατο παρελθόν, είμαστε με τα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ όπως και με τους δασκάλους και με τους καθηγητές σε εβδομαδιαία βάση σε συνεργασία, υπόσχεται ότι οι λύσεις θα είναι επεξεργασμένες και δε θα είναι αυθαίρετες σαν και κάποιες που μας παρουσιάζονται ως εκσυγχρονιστικές στο δημόσιο διάλογο, συνήθως από άσχετους, που δεν έχουν την εικόνα των προβλημάτων. Άρα δημοσιολογούν.

Για την επιστροφή της Πληροφορικής ως εξεταζόμενο μάθημα στις Πανελλήνιες εξετάσεις για όσους έχουν κατεύθυνση πληροφορικής και αν σχεδιάζονται άλλες αλλαγές: Δεν πάμε σε αλλαγές. Υπάρχει συνεχής παραπληροφόρηση με πολιτικά κίνητρα. Η παραπληροφόρηση αυτή θέλει τα καθημερινά θέματα της παιδείας με διάσταση από αναλήθεια μέχρι ψεύδους.

Κάνατε αναφορά σε αλλαγές. Εγώ σας λέω ότι επανειλημμένα έχουμε πει ότι το νέο Λύκειο το οποίο κατέστη νέο με πρόσφατες σχετικά αλλαγές και το νόμο περί Πανεπιστημίων, δεν πρόκειται να τα πειράξουμε. Εμείς θ’ ασχοληθούμε με την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, το έχουμε πει αυτό εκατό φορές. Επιμένει μια φωνούλα να λέει ότι οργανώνουμε αλλαγές στο Λύκειο. Μια αλλαγή θα κάνουμε, την οποία όποιος λέει ότι δεν τη θέλει, πρέπει λιγάκι να κοιταχτεί. Αφαιρέθηκαν από τα Πανεπιστήμια Πληροφορικής οι εξετάσεις στο μάθημα της Πληροφορικής. Το θεωρώ όχι απαράδεκτο, αλλά μη υποστηρίξιμο διεθνώς σε καμία περίπτωση. Και τι λέμε: Η Χημεία στους χημικούς, σ’ αυτούς που έχουν αυτό τον προσανατολισμό σπουδών και η Πληροφορική σ’ αυτούς που έχουν προσανατολισμό σπουδών στην Πληροφορική.

Το να θεωρεί κανείς την Πληροφορική ως μέσο και όχι ως επιστήμη, είναι ανόητο. Μπορεί εσείς κι εγώ κύριοι να χρησιμοποιούμε τον υπολογιστή για να κάνουμε τη δουλειά μας. Για να μπορέσω εγώ κι εσείς να κάνουμε αυτό, κάποιοι άνθρωποι ασχολούνται με την επιστήμη της Πληροφορικής. Αυτή την πορεία, που είναι παγκόσμια, η Ελλάδα αποφάσισε, κακώς, ότι δεν την θέλει. Εδώ θα επιμείνουμε, είναι η μόνη αλλαγή που θα κάνουμε, θα επιμείνουμε σ’ αυτό, ότι όσοι δίνουν Πληροφορική θα εξεταστούν στα εισαγωγικά στο μάθημα της Πληροφορικής. Μόνο αυτοί. Κι έχουμε κάνει μια πολύ ισορροπημένη, απέναντι στη Χημεία και στην Πληροφορική, ταξινόμηση και δεν την ανακοινώνουμε ακόμη διότι συνεχίζουμε το διάλογο, είναι θέμα ολίγων ημερών. Είναι η μόνη αλλαγή που θα κάνουμε. Η λύση δεν έχει ανακοινωθεί. Οι χημικοί έχουν τις απόψεις ή και τις αιτιάσεις τους. Γίνονται απόλυτα σεβαστές, εκτιμούμε και σεβόμαστε πάρα πολύ και αυτό τον κλάδο της επιστήμης. Και θα τον σεβαστούμε διατηρώντας τη δυνατότητά τους να είναι παρόντες και η επιστήμη τους να είναι παρούσα εκεί όπου επιστημολογικά, όχι απλώς επιστημονικά αλλά επιστημολογικά, πρέπει έτσι να είναι. Δε μπορεί αυτό όμως να γίνει σε βάρος της Πληροφορικής.

Ευρύτατη παρέμβαση στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ δεν θα γίνει. Αυτά τα λένε κερδοσκόποι του χώρου. Έλεγαν στην αρχή ότι «θέλω να καταργήσω τις καμπάνες», τώρα λένε ότι «θέλω να καταργήσω το σταυρό στη σημαία». Δηλαδή λένε διάφορα. Τους λέω ότι μπορείς ν’ απασχολήσεις την επικαιρότητα και με άλλους τρόπους. Κάνε τζόκινγκ γυμνός και θα σε δείξουν όλα τα κανάλια. Δεν είναι ανάγκη να ταλαιπωρείς τον κόσμο. Ταλαιπωρούν τον κόσμο με παραπληροφόρηση.

Για τα θέματα των εισαγωγικών στις στρατιωτικές σχολές. Δεν έχουμε πάρει πρωτοβουλία εμείς. Μας ζήτησαν από το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας να ξαναδούμε κάπως το θέμα. Η δική τους αντίληψη είναι και εν μέρει έχουν δίκιο, ότι σήμερα ένα παιδί που θέλει να μπει στις στρατιωτικές σχολές, συναγωνίζεται μ’ ένα παιδί που λέει «να μπω κάπου και ας είναι κι εκεί». Με αποτέλεσμα να έχουμε ορισμένα θέματα πολύ σοβαρά στην εξέλιξη αυτών που γίνονται Αξιωματικοί δι’ αυτού του τρόπου χωρίς να το θέλουν. Κάναμε αυτή τη συζήτηση. Είπαμε ότι οι εξετάσεις δε φεύγουν από το Υπουργείο Παιδείας γιατί καλές ή κακές είναι αδιάβλητες.

Για τα κενά στα σχολεία: Ξεκινήσαμε με τη διαπίστωση των Υπηρεσιών μέσα από την πυραμιδωτή οργάνωση του Υπουργείου Παιδείας στην εκτίμηση των 22.500 κενών. Εμείς μπορούσαμε να καλύψουμε από αυτά τις 19.500 από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και το ΕΣΠΑ. Στη συνέχεια οι 19.500 έγινε 16.500 και μετά 16.000, διότι δεν υπήρχαν χρήματα από το ΕΣΠΑ. Γιατί οι θέσεις για τις οποίες ζητούσαμε ΕΣΠΑ, ήταν θέσεις ασύμβατες με το ΕΣΠΑ. ΕΣΠΑ μπορείς να πληρώσεις σχολεία με ειδική αγωγή, μουσικά σχολεία, συγκεκριμένες ειδικότητες της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας, αλλά όχι φιλόλογο.

Πέρσι ήταν το νέο Λύκειο σε πειραματική μελέτη και συνεπώς υπήρχε αυτή η αιτιολογία που δικαιολογούσε ΕΣΠΑ. Φέτος μας είπαν «Κύριοι έχετε 16.000 αντί για 19.500» τότε εμείς λιγοστέψαμε τις αποσπάσεις σε φορείς, δεύτερον κάναμε την παράλληλη ανάθεση μεγαλύτερη δηλαδή μια φιλόλογος –και σας λέω κι ένα παράδειγμα Καστελόριζου- κάνει μαθήματα που σχετίζονται με την οικονομία, με την πολιτική, με το Σύνταγμα. Ένας γυμναστής κάνει οικιακή οικονομία, δηλαδή κάνουν παράλληλα πράγματα. Αυτό υπήρχε, αλλά υπεραυξήθηκε και έχει καλυφθεί αυτό από τον τύπο στα επαγγελματικά λύκεια, αλλά και στα υπόλοιπα κανονικά γυμνάσια και λύκεια.

Ένα τρίτο μέτρο είναι η χρήση του Νόμου 1566 της δεκαετίας του ’80 ο οποίος ορίζει ότι σε έκτακτες περιστάσεις όλοι κάνουν τα πάντα. Άρα εμείς με αυτό τον τρόπο και έχοντας 16.000 αντί των αναγκών μας ξεκινάμε με μια λογική παρ’ όλα αυτά 500 κενών, υπάρχει η εκτίμηση ότι θα υπερβούν τα 1.000 και η δική μας εκτίμηση που καταλήγει στα χίλια κενά σε όλη τη χώρα, είναι μετά από μια συσταλτική ερμηνεία του νόμου. Δηλαδή, με την έννοια ότι ένας καθηγητής αγγλικών σε ένα νησί, που έχει δύο ή τρεις σχολικές μονάδες θα κάνει και στις τρεις και για να συμπληρώσει το πρόγραμμα διδασκαλίας του και ορισμένες φορές για να καλύψει. Λέει εδώ και η ΔΟΕ και η ΟΛΜΕ «μα, οι θέσεις που προβλέπονται είναι τρεις και στα ολοήμερα σχολεία το προσωπικό εκεί δεν πρέπει να είναι όπως λέγαμε παλιά parking παιδιών, αλλά πρέπει να γίνεται δουλειά. Άρα πρέπει να πάτε περισσότερους δασκάλους». Απαντάμε ότι οι αριθμοί που δίνουν οι συνδικαλιστές είναι σωστοί, δεν τους αμφισβητούμε.

Όμως, δεν έχουμε χρήματα να καλύψουμε. Δεν μπορούμε να τους καλύψουμε. Συνεπώς με τη λογική της επάρκειας πετύχαμε να είναι τα βιβλία στη θέση τους και όλα τα σχολεία όλες οι σχολικές μονάδες ανοιχτές. Υπάρχουν κενά, συμπληρώσαμε με 5.000 αναπληρωτές πριν αρχίσει το σχολικό έτος τα κενά, στείλαμε άλλες 5.000 περίπου την περασμένη Τετάρτη όπως ακριβώς είχαμε πει και αυτή την εβδομάδα θα στείλουμε και τους υπόλοιπους ούτως ώστε μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου από τις 16.000 θέσεις να έχουμε καλύψει τις 15.000. Θα μας μείνουν και 1.000 θέσεις για να καλύπτουμε έκτακτες περιστάσεις.

Ξέρουμε ότι υπάρχουν προβλήματα, δεν έχουμε χρήματα να καλύψουμε τις υπόλοιπες κενές θέσεις. Είμαστε σαφείς. Είχαμε πει στους συνδικαλιστές ότι διαφωνούμε ενδεχομένως για όλα, αλλά είναι θλιβερό ενώπιον του ελληνικού λαού να διαφωνούμε σε αριθμούς.

Για τις προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ: Να πω με μια φράση. ΑΣΕΠ θα υπάρξει αν το Υπουργείο τα καταφέρει και η Κυβέρνηση τα καταφέρει, η εκπαίδευση να βγει από το 1 προς 10 τώρα. Στις 30 του μηνός καταθέτουμε μελέτη στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην οποία ακτινογραφούμε την κατάσταση. Αυτό που έγινε φέτος, που πήραμε χρήματα με τη βοήθεια του κ. Δένδια και του Πρωθυπουργού και του κ. Βενιζέλου από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων δεν είναι σωστό. Επειδή αυξάνονται ραγδαία οι συνταξιοδοτήσεις και παράλληλα δεν γίνονται προσλήψεις του χρόνου δεν θα τα βγάλουμε πέρα. Δεν θα μπορέσει του χρόνου το σύστημα να λειτουργήσει, γι’ αυτό πρέπει να βγούμε από το 1 προς 10. Κάναμε τη μελέτη, την ετοιμάσαμε. Χρειαζόμαστε 10.000 εκπαιδευτικούς. Και αυτούς θα τους πάρουμε φυσικά με διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ο οποίος εάν έχουμε τη σχετική δυνατότητα θα γίνει το Δεκέμβριο, ή επειδή οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει και να διαβάσουν θα γίνει τον Ιανουάριο. Αυτό σκεφτόμαστε.

Για τις μετακινήσεις των μαθητών: Αρμόδιο είναι το Υπουργείο Εσωτερικών, αλλά όπου εντοπίζουμε πρόβλημα συνεργαζόμαστε με τον κ. Ντινόπουλο, δηλαδή μέχρι στιγμής τρεις τέσσερις φορές για θέματά μας έχουμε απευθυνθεί με θετικά αποτελέσματα. Δηλαδή η δική μας η ευθύνη είναι εκεί να εντοπίζουμε το πρόβλημα και να απευθυνόμαστε στον αρμόδιο. Δεν το λέω για να βγούμε από την ευθύνη, συνολική ευθύνη έχουμε ως Κυβέρνηση.

Για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας: Πολιτικά πιστεύω ότι πρέπει να υπάρξει το 180. Χτες είχα μια συνάντηση με το Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος και του είπα αυτά που σας είπα και στην αρχή ότι και με την υγεία που έχω πρόσφατη εμπειρία και με την παιδεία, τα πράγματα με το 1 προς 10 δεν μπορούν να προχωρήσουν. Χρειαζόμαστε δαπάνες για το κοινωνικό κράτος δεν μπορεί να στηρίξει τις δομές της ακμής του, επί παρακμής. Και του είπα ότι αν δεν υπάρξει εξάλειψη της ύφεσης και σημαντική ανάπτυξη, πάμε σε αδιέξοδο. Πάμε σε πραγματικό αδιέξοδο. Το κοινωνικό κράτος θα καταρρεύσει. Όχι ότι δεν έχει χτυπηθεί, έχει πολύ χτυπηθεί αλλά οι δομές του όπως τις ξέραμε θα είναι παρελθόν, όπως τις στήσαμε μεταπολιτευτικά. Ο κ. Στουρνάρας με διαβεβαίωσε –και μπορείτε να το συζητήσετε- ότι κατά τα στοιχεία της Τράπεζας το 2014 τελειώνει η ύφεση και μπαίνουμε σε ρυθμούς ανάπτυξης μικρούς, οι οποίοι ενισχύονται το 2015. Η συζήτηση από εκεί και πέρα μπορεί να είναι μαζί του, όχι με εμένα.

Πιστεύω, λοιπόν, ότι η Βουλή υπό προϋποθέσεις πολιτικές που σχετίζονται με τον πολίτη, η Βουλή έχει τη δυνατότητα να εκλέξει Πρόεδρο. Τώρα, ποιος θα είναι αυτός, ποιες θα είναι οι υποψηφιότητες, πως θα συγκεντρωθεί…

Πρώτον πρέπει να βγει, πρέπει να έχουμε Πρόεδρο, δεν πρέπει να πάμε σε εκλογές σε προεκλογική περίοδο. Η προεκλογική περίοδος θα ανατρέψει μια πορεία προς την επιστροφή σε μια οικονομική ομαλότητα που συμφέρει τον πολίτη.

Δεύτερον. Μπορεί να υπάρξει μια κεντροαριστερά υποψηφιότητα. Λόγω ιδεολογίας, λόγω πολιτικής τοποθέτησης, λόγω ζωής και πορείας κάτι τέτοιο θα με εξέφραζε περισσότερο. Αλλά και μια κεντροδεξιά υποψηφιότητα με χαρακτηριστικά δημοκρατικά, με χαρακτηριστικά προσφοράς, με χαρακτηριστικά μη εμπλοκής στην πολιτική τριβή και τη σύγκρουση, επίσης θα μπορούσε να υποστηριχθεί. Άλλο τι θέλουμε, άλλο στη ζωή καμιά φορά τι μπορεί να γίνει. Ας πούμε ο αρχηγός της ΔΗΜΑΡ που συζητήθηκε, ο άνθρωπος λέει ότι δεν το επιθυμεί, αλλά συζητήθηκε μάλιστα μια εφημερίδα τον είχε και πριν από λίγο καιρό, ο άνθρωπος αυτός συζητήθηκε. Το να λέμε ότι δεν συζητήθηκε κρύβουμε την πραγματικότητα δεν έχει και κανένα νόημα. Είναι ένας ήπιος άνθρωπος, ένας σοβαρός άνθρωπος. Έτσι δεν είναι; Δεν έχει απασχολήσει ποτέ με κάτι το οποίο να απωθεί για κάποιους λόγους. Λέω το όνομά του γιατί συζητήθηκε.

Έχει γίνει λίγο πιο βιαστικά αυτή η συζήτηση. Η συζήτηση αυτή θα πάρει σάρκα και οστά από τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο και πιστεύω ότι θα γίνει σύμφωνα με το Σύνταγμα. Δηλαδή δεν θα καταστρατηγηθεί το Σύνταγμα γιατί το να λέμε, όπως είπε ο Αρχηγός της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης «αφού είναι να βγει το θέμα αυτό ελάτε να βγει τώρα για να τελειώνουμε», είναι λάθος. Γιατί ο κ. Παπούλιας είναι Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Όποιος λέει εκλογές τώρα για Πρόεδρο της Δημοκρατίας, λέει ότι πρέπει να παραιτηθεί ο κ. Παπούλιας, ασυνείδητα ή συνειδητά.

Εκτός αν έχει την άποψη ότι ο κ. Παπούλιας είναι κακός Πρόεδρος και πρέπει να φύγει μια ώρα αρχύτερα. Δεν είναι αυτή η άποψή μου. Όλα πρέπει να γίνουν όπως λέει το Σύνταγμα και το Σύνταγμα ορίζει συγκεκριμένες ημερομηνίες. Επιτρέπει λίγο νωρίτερα από τις ημερομηνίες αυτές αλλά όχι κι ένα εξάμηνο νωρίτερα να έχουμε ένα εκλεγμένο αν εκλεγεί Πρόεδρο και έναν εν ενεργεία. Να έχουμε δυο Προέδρους, τον έναν να τον έχουμε εφεδρεία. Υπάρχει και κάτι άλλο και δεν σας το λέω τυχαία. Μια τέτοια εξέλιξη αν γινόταν που δεν θα γίνει, θα προκαλούσε και πολιτειακή κρίση. Έχετε δεδομένη τη συμπεριφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας αν τον προσβάλλουμε; Να μην την έχετε. Εγώ τουλάχιστον δεν το θεωρώ δεδομένο ότι ο εν ενεργεία Πρόεδρος της Δημοκρατίας ο κ. Παπούλιας, θα δεχόταν μια τέτοια προσβολή. Συνεπώς ας είμαστε λιγάκι συγκρατημένοι.

Για τις εξελίξεις στην Δημοκρατική Παράταξη; Δεν ενδιαφέρει κανέναν πολίτη ποιος ενδιαφέρεται για την ηγεσία αυτού του χώρου. Στηρίζω τον κ. Βενιζέλο, στηρίζω όλα τα στελέχη της Παράταξης. Περάσαμε δυο πολύ άσχημα χρόνια, οι περιπέτειες που είχαμε ήταν περιπέτειες που προέκυπταν σε ένα Κόμμα του οποίου τα στελέχη ήταν μέσα στην κρίση και τη χειρίστηκαν για δυο χρόνια μόνα τους. Υπήρξε και δικαιολογείται μια αδυναμία αλληλοανοχής και οι συγκρούσεις που είχαν αφορμή και την ηγεσία και τις επιλογές της ηγεσίας, πήγαν ακόμη περισσότερο άσχημα τα πράγματα, μέχρι που συνειδητοποιήθηκε αυτή η κατάσταση ότι οδηγούσε σε καταστροφή.

Πιστεύουμε ότι η Παράταξη απέδειξε ότι είναι χρήσιμη και ωφέλιμη υπό οποιεσδήποτε πολιτικές συνθήκες και οιαδήποτε εκλογικά αποτελέσματα. Στις διαδικασίες τις συνεδριακές που έχουμε μπροστά μας θα αποδείξω ότι είμαι ένας άνθρωπος συντεταγμένος, που ξέρει και να περιμένει ξέρει και να στηρίζει το σωστό. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει στέλεχος στο ΠΑΣΟΚ που θα μπορούσε να κάνει κάτι περισσότερο από αυτό που κάνει ο κ. Βενιζέλος.

Έχουμε συνέδριο της Δημοκρατικής Παράταξης. Η γνώμη μου είναι και θα την υποστηρίξω αυτή, ότι στον τίτλο της θα την πούμε «Ελιά», θα την πούμε «Δημοκρατική Παράταξη» δεν ξέρω πως θα το πούμε, η λέξη ΠΑΣΟΚ ο τίτλος ΠΑΣΟΚ πρέπει να υπάρχει. Και θα το στηρίξω αυτό. Δεν το χαρίζουμε σε κανέναν. Πάμε σε μια διαδικασία συνεδριακή, η οποία έπεται χρονικά του συνεδρίου της ΔΗΜΑΡ, που το Συνέδριο της ΔΗΜΑΡ και η ΔΗΜΑΡ γενικά, είναι μια πολιτική δύναμη που επηρεάζει την πορεία, όσο κι αν είναι μικρή. Όλοι μικροί είμαστε άλλωστε. Επηρεάζει την πορεία προς μια μεγαλύτερη Κεντροαριστερά. Και σε αυτή τη διαδικασία δεν θα μπουν θέματα ηγεσίας για να μας ξαναχωρίσουν. Θα μπουν θέματα σύνθεσης και αυτό είναι που εγώ θα υπηρετήσω.

Για το Δελτίο Τύπου πατήστε