ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ ΣΤΟ ΨΗΦΙΑΚΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ORTHODOXIA.GR

Ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ανδρέας Λοβέρδος έδωσε συνέντευξη στο ηλεκτρονικό ψηφιακό περιοδικό Orthodoxia.info και απάντησε στα εξής ερωτήματα:

Σ’ αυτήν την προεκλογική περίοδο τα θέματα της Εκκλησίας έχουν έρθει πολύ ψηλά στην ατζέντα. Τα λευκά περιστέρια που απελευθερώσατε εσείς και ο κύριος Τσίπρας των Θεοφανείων, προκάλεσαν πολύ αέρα με τα φτερά τους. Πώς είδε ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων το άνοιγμα του ΣΥΡΙΖΑ στην Εκκλησία;

Ο κ. Τσίπρας έχει ένα στρατηγικό αδιέξοδο. Γνωρίζει πολύ καλά ότι η πρωτιά του κόμματός του οφείλεται σε χιλιάδες ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας και των ΑΝΕΛ οι οποίοι σήμερα τον ψηφίζουν όχι γιατί έγιναν αριστεροί αλλά γιατί είναι αντιμνημονιακοί και θέλουν να εκδικηθούν τα κόμματα του φυσικού τους πολιτικού χώρου. Γνωρίζει επίσης ότι οι ψηφοφόροι του ΠΑΣΟΚ που μετακόμισαν για τους ίδιους λόγους στον ΣΥΡΙΖΑ δεν είναι εχθροί της Εκκλησίας. Άρα μια ιδεολογική αντιπαράθεση με την Εκκλησία τώρα, θα απομάκρυνε ένα κρίσιμο τμήμα ψηφοφόρων και θα έχανε την πρώτη θέση. Την ίδια στιγμή όμως, δεν μπορεί να αρνηθεί την ιστορία και την ιδεολογία του ΣΥΡΙΖΑ γιατί θα έρθει σε σύγκρουση με το ίδιο του το κόμμα και, κυρίως, με το σκληρό πυρήνα των ψηφοφόρων του. Οπότε επιλέγει να πατήσει σε δύο βάρκες. Σε διακηρυκτικό επίπεδο δεν έχει αλλάξει τίποτα από τις ιδέες που πάντα είχε ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά σε επίπεδο συμβολισμών στέλνει καθησυχαστικά μηνύματα. Επισκέπτεται τις κοινωνικές δομές της Εκκλησίας, εξάρει το φιλανθρωπικό της έργο, συναντά θρησκευτικούς ηγέτες και πηγαίνει στο Άγιο Όρος διαρρέοντας στα μέσα ενημέρωσης ότι έμεινε 10 λεπτά μόνος του μπροστά στην εικόνα της Παναγίας.

Γιατί το κάνει αυτό;

Ο ΣΥΡΙΖΑ σχεδόν σε όλα τα θέματα μιλά και με δύο και με τρεις και με τέσσερις γλώσσες. Αναλόγως του ακροατηρίου του, προσαρμόζει και όσα λέει. Επειδή δεν συναντούν αντίδραση, ούτε έχουν κάποιο κόστος, νομίζουν ότι οι πολίτες δεν καταλαβαίνουν ότι δεν τους λένε την αλήθεια. Γι’ αυτό και ο κ.Τσίπρας φροντίζει να λέει αυτό ακριβώς που κάθε φορά θέλει να ακούσει το ακροατήριό του. Τα στελέχη όμως που αποτελούν την ομάδα εξουσίας του ΣΥΡΙΖΑ δεν κάνουν το ίδιο. Σας θυμίζω την ομιλία του κ. Α. Κουράκη, του σκιώδους Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων του ΣΥΡΙΖΑ, στο συνέδριο Εκκλησία και Αριστερά στη Θεσσαλονίκη στην οποία ανέλυσε τις θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ για την Εκκλησία.

Σε τι ακριβώς αναφέρεστε;

Ο κ.Κουράκης είπε ότι ο διαχωρισμός Κράτους – Εκκλησίας είναι αναγκαίος και σε θεσμικό επίπεδο. Πάγια θέση του ΣΥΡΙΖΑ είναι η κατάργηση του άρθρου 3 του Συντάγματος. Πρόσφατα ένα από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ πήγε ένα βήμα παραπάνω και ζήτησε να υπάρξει άρθρο στο Σύνταγμα που να κατοχυρώνει απολύτως τον διαχωρισμό Κράτους – Εκκλησίας.

Μπορεί να καταργηθεί το άρθρο 3 του Συντάγματος;

Βεβαίως και μπορεί να καταργηθεί από μια Συντακτική Βουλή. Όμως το άρθρο 3 κατοχυρώνει πρωτίστως τη σχέση της Ελλάδας και της Εκκλησίας της Ελλάδας με το Οικουμενικό Πατριαρχείο. Η κατάργησή του θα οδηγήσει στην υπονόμευση της θέσης του Οικουμενικού Πατριαρχείου, ένα γεγονός με τρομακτικές γεωπολιτικές και γεωστρατηγικές συνέπειες ενώ ταυτοχρόνως θα υπονομεύσει αποφασιστικά την ενότητα της Εκκλησίας της Ελλάδος. Η κατάργηση του άρθρου 3 θα έχει αλυσιδωτές επιπτώσεις και σε άλλα σημεία του Συντάγματος, όπως στο Προοίμιο με την επίκληση της Αγίας Τριάδας και στο άρθρο 105 για το Άγιο Όρος. Τα θέματα αυτά δεν έχουν μόνο θρησκευτική σημασία αλλά και ιστορική και πολιτισμική αξία καθώς συνδέονται με τον τρόπο και τη διαδικασία συγκρότησης του έθνους μας.

Ναι αλλά το πρώτο που μάθαμε με την προκήρυξη αυτών των εκλογών είναι πως η αναθεώρηση του Συντάγματος πάει πλέον πολύ πίσω. Άρα συζητάμε για ένα θέμα το οποίο, αν μου επιτρέπετε, δεν υφίσταται στην ουσία.

Κάνετε λάθος. Δεν υφίσταται τυπικά με την έννοια ότι δεν μπορεί να γίνει αύριο το πρωί. Υφίσταται όμως ουσιαστικά από τη στιγμή που αποτελεί θέση ενός κόμματος που διεκδικεί την εξουσία. Πέραν τούτου, έχει σημασία να θυμόμαστε ότι τη νομική θέση της Εκκλησίας της Ελλάδας δεν την ορίζει το άρθρο 3 αλλά ο νόμος 590/1977, δηλαδή ο Καταστατικός της Χάρτης. Είναι νόμος και με νόμο μπορεί να αλλάξει. Επειδή μου αρέσει να μιλώ με στοιχεία, πρέπει να ξέρετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ το 2005 κατέθεσε στη Βουλή των Ελλήνων συγκεκριμένο νομοσχέδιο με τον τίτλο «Ρύθμιση σχέσεων Πολιτείας και Εκκλησίας, θρησκευτικές ενώσεις και κατοχύρωση της θρησκευτικής ελευθερίας». Το νομοσχέδιο αυτό το οποίο περιλαμβάνει όλες τις βασικές θέσεις του ΣΥΡΙΖΑ από την διακοπή της μισθοδοσίας των Κληρικών έως την κατάργηση της νομικής προσωπικότητας της Εκκλησίας, είναι έτοιμο και μπορεί να ψηφιστεί μόλις βρεθούν 151 Βουλευτές. Όλες οι άλλες εξαγγελίες και υποσχέσεις του ΣΥΡΙΖΑ έχουν την μορφή έκθεσης ιδεών και καλών προθέσεων. Στο θέμα όμως του διαχωρισμού Πολιτείας – Εκκλησίας έχουν ήδη έτοιμο νομοσχέδιο. Πρόκειται για μια κολοσσιαία διαφορά.

Εσείς πιστεύετε ότι πρέπει να αναθεωρηθεί το άρθρο 3; Είναι εμπόδιο για την θρησκευτική ελευθερία στη χώρα μας;

Θα σας απαντήσω και πάλι με στοιχεία. Είχα την τιμή και την ιστορική ευκαιρία να υποστηρίξω στην Βουλή ως αρμόδιος υπουργός την ψήφιση του νόμου για την απόδοση νομικής προσωπικότητας στις θρησκευτικές κοινότητες της χώρας μας. Λύσαμε ένα πρόβλημα που ταλάνιζε τη χώρα μας από το 1946. Η χώρα μας με αυτό το νομοσχέδιο μπήκε στην διεθνή πρωτοπορία σε θέματα θρησκευτικής ελευθερίας. Συνάντησε την θετική αποδοχή όλων των θρησκευτικών κοινοτήτων και είχε την πλήρη υποστήριξη και της Εκκλησίας της Ελλάδος. Αποδείξαμε, λοιπόν, ότι το άρθρο 3 του Συντάγματος σε τίποτα δεν εμποδίζει την άσκηση μιας πολιτικής που σέβεται απολύτως τα ανθρώπινα δικαιώματα και υπερασπίζεται την θρησκευτική ελευθερία όλων. Η κατάργηση του άρθρου 3 θα αποτελέσει ένα στρατηγικό σφάλμα με τραγικές συνέπειες για την Ελλάδα και την ειδική σχέση που έχει με την Ορθοδοξία. Θα δώσει, επίσης, ένα εντελώς λανθασμένο μήνυμα ειδικά στη Μέση Ανατολή τη στιγμή που εκεί οι χριστιανοί διώκονται και δολοφονούνται ακριβώς γιατί είναι χριστιανοί.

Μιας και αναφερθήκατε στο συνέδριο της Θεσσαλονίκης, θέλω να σας θυμίσω ότι αυτό που είχε προκαλέσει την μεγαλύτερη συζήτηση δεν ήταν οι αναφορές του κ. Κουράκη στον χωρισμό Εκκλησίας –κράτους αλλά στο θέμα της εκκλησιαστικής περιουσίας, το οποίο όμως ο κ. Τσίπρας δεν έχει σκοπό να θέσει.

Ο κ.Κουράκης είχε πει ότι η εκκλησιαστική περιουσία είναι «ηθικά υπονομευμένη», εξαιτίας του γεγονότος ότι αποκτήθηκε επί τουρκοκρατίας και ως εκ τούτου ανήκει στο εθνικό σύνολο. Βέβαια, κάνει ένα ιστορικό άλμα γιατί πολλοί συμπολίτες μας συνέχισαν να δωρίζουν στην Εκκλησία τις ιδιοκτησίες τους και μετά την ίδρυση του κράτους μας. Εάν αποδεχθούμε, πάντως, ότι η εκκλησιαστική περιουσία είναι «ηθικά υπονομευμένη» τότε το κράτος έχει το «ηθικό δικαίωμα» να την πάρει πίσω χωρίς αποζημίωση. Βεβαίως αν δημευθεί η περιουσία της Εκκλησίας ανοίγει ο δρόμος για να δημευθεί και η περιουσία άλλων θρησκευτικών κοινοτήτων, όπως των Καθολικών, των Εβραίων ή των μουσουλμάνων της Θράκης. Αν δημευθεί η εκκλησιαστική περιουσία, η Ελλάδα θα εξευτελιστεί διεθνώς, θα συρθεί στο ευρωπαϊκό δικαστήριο, θα καταδικαστεί και μετά είτε θα επιστραφεί η περιουσία στην Εκκλησία είτε ο Έλληνας φορολογούμενος θα πληρώσει δισεκατομμύρια ευρώ για να αποκτήσει ιδιοκτησία κυρίως επί δασών και αγρών που δεν είναι εκμεταλλεύσιμα ούτως ή άλλως. Δάση και αγροί είναι το μεγαλύτερο τμήμα της εκκλησιαστικής περιουσίας. Θα σας πω όμως και κάτι άλλο. Εάν γίνει αποδεκτή η θεωρία περί «ηθικής υπονόμευσης» της εκκλησιαστικής περιουσίας όπως το θέτει ο ΣΥΡΙΖΑ, τότε αυτό μπορεί να προχωρήσει πιο πίσω, να φτάσει στην ισχύ των βυζαντινών χρυσόβουλων και αν τα βυζαντινά χρυσόβουλα θεωρηθούν άνευ σημασίας, τότε όλα τα Ορθόδοξα Πατριαρχεία της Ανατολής θα μείνουν χωρίς περιουσία. Καταλαβαίνετε τι σημαίνει αυτό, ειδικά τώρα; Αντιμέτωπος με όλα αυτά που σας ανέφερα ο κ.Τσίπρας καταλαβαίνει τώρα ότι τα παλιά συνθήματα δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα. Γι’ αυτό, το πιθανότερο είναι ότι τελικά δεν θα αγγίξει την εκκλησιαστική περιουσία εκτός αν την χρησιμοποιήσει για την δημιουργία ενός εύκολου ιδεολογικού μετώπου όταν στριμωχτεί στην οικονομία. Γιατί όταν βρεθεί αντιμέτωπος με την προοπτική να μην μπορεί να πληρώσει μισθούς και συντάξεις είναι πιθανό να αλλάξει στάση απέναντι στο μνημόνιο και να κάνει ότι έκανε και ο Σαμαράς το 2011 όταν κοιμήθηκε αντιμνημονιακός και ξύπνησε το επόμενο πρωί μνημονιακός έως κεραίας.

Στο ΣΥΡΙΖΑ όμως δεν αφήνουν πολλά περιθώρια γι’ αυτό το θέμα. Ο κ. Σκουρλέτης απάντησε ότι η διαπραγμάτευση για την τελευταία δόση του δανείου δεν ενδιαφέρει τον ΣΥΡΙΖΑ και δεν θα την κλείσει γιατί για να την κλείσει θα πρέπει να εφαρμόσει μνημονιακούς νόμους. Την ίδια θέση επανέλαβε και η κα Βαλαβάνη και ο κ.Ήσυχος.

Αν έλεγαν κάτι διαφορετικό τώρα, λίγες μέρες πριν τις εκλογές, θα κατέρρεε το σύμπαν και θα έχαναν την πρώτη θέση. Ο ΣΥΡΙΖΑ καλλιεργεί συνειδητά έναν λαϊκισμό ίδιο με αυτόν που καλλιεργούσε η ΝΔ την περίοδο που διεξήγαγε τον αντιμνημονιακό της αγώνα. Η ιδεολογική ηγεμονία του αντιμνημονιακού στρατοπέδου δεν οφείλεται στον ΣΥΡΙΖΑ αλλά στην πρώτη περίοδο Σαμαρά. Τώρα όμως ο ΣΥΡΙΖΑ έχει παγιδευθεί τόσο πολύ στον ίδιο τον λαϊκισμό του ώστε αν κάνει στροφή, θα διαλυθεί. Πιστεύετε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ θα μπορέσει να κάνει ανέξοδα μια τόσο εντυπωσιακή στροφή όταν ο σκληρός πυρήνας του ΣΥΡΙΖΑ, είναι συνειδητά αντιδυτικός και αντιευρωπαϊκός; Αντιμέτωπος με αυτά τα αδιέξοδα γιατί να μην επιλέξει να ανοίξει ένα πολύ αγαπητό για τον ΣΥΡΙΖΑ ιδεολογικό μέτωπο που αφορά το όπιο του λαού, όπως αποκαλούν την θρησκεία;

Πάντως η Εκκλησία δεν έχει δείξει να ενοχλείται από το «φλέρτ» του ΣΥΡΙΖΑ.

Η Εκκλησία οφείλει να είναι πάντα ανοιχτή σε όλους και για όλους και οι Μητροπολίτες να μιλούν με όλους γιατί η σωτηρία της ψυχής δεν είναι θέμα ψήφου. Ας μην υποβιβάζουμε το θρησκευτικό συναίσθημα σε προϊόν προς αγορά και πώληση. Η Εκκλησία οφείλει να μένει έξω από τα πολιτικά παιχνίδια και να μην ταυτίζεται με κανένα κόμμα σε καμία περίπτωση. Ο Αρχιεπίσκοπος, επειδή είναι ένας βαθιά πνευματικός άνθρωπος, κρατά την Εκκλησία εκτός του πολιτικού παιχνιδιού και έτσι αυτή τη στιγμή αποτελεί ένα σημείο σταθερότητας για το έθνος σε μια εποχή που γκρεμίζονται αυταπάτες αλλά και θεσμοί. Η Εκκλησία έχει πληρώσει πολύ ακριβά την ταύτισή της με τη χούντα του Παπαδόπουλου αλλά και με την εμφυλιοπολεμική δεξιά παλαιότερα. Γι’ αυτό και η μετατροπή της Εκκλησίας σε πολιτικό κόμμα, όπως επιχειρούν διάφοροι ακροδεξιοί τώρα, ή η ταύτισή της με συγκεκριμένο πολιτικό κόμμα, όπως επιχείρησε η Χρυσή Αυγή, είναι μια πολύ επικίνδυνη πολιτική για όλους.

Η Διαρκής Ιερά Σύνοδος με ομόφωνη απόφασή της έκρινε θετικά το αντιρατσιστικό νομοσχέδιο. Αυτό, κατά τη γνώμη σας, τι δείχνει για την Εκκλησία;

Τόσο αυτή όσο και άλλες αποφάσεις της Εκκλησίας δείχνουν ότι η συνεχής προσπάθεια της ακροδεξιάς να μετατρέψει την Εκκλησία σε πολιτική της θεραπαινίδα που θα επαναλαμβάνει από τον άμβωνα όλη την ακροδεξιά ρητορική, αποτυγχάνει σταθερά. Γι’ αυτό και ο Αρχιεπίσκοπος αλλά και συγκεκριμένοι Μητροπολίτες συγκεντρώνουν το μίσος της Χρυσής Αυγής και των ακροδεξιών παραφυάδων της. Ήμουν στην Βουλή όταν ο κ.Αρβανίτης της Χρυσής Αυγής επιτέθηκε προσωπικά στον Αρχιεπίσκοπο και στον Πατριάρχη με ανοίκειους χαρακτηρισμούς. Ποτέ κανένας αριστερός δεν επιτέθηκε με τέτοιο τρόπο εναντίον του Αρχιεπισκόπου και του Πατριάρχη. Ακόμα και στις μεγαλύτερες συγκρούσεις και διαφωνίες, η Αριστερά σεβάστηκε το θεσμό. Όμως είναι λάθος να νομίζει κάποιος ότι επειδή η Αριστερά σέβεται τον θεσμό, αυτό μεταφράζεται και στην διατήρηση της υφιστάμενης κατάστασης για τις σχέσεις Πολιτείας – Εκκλησίας συμπεριλαμβανομένης της μισθοδοσίας των Κληρικών.

Μου ανοίγετε άλλο θέμα τώρα.

Εγώ δεν ανοίγω κανένα θέμα, αλλά δεν θέλω κανείς να μου πει μετά ότι ενώ ήξερα δεν μίλαγα. Επειδή πολλοί όταν λέμε τι είναι πιθανό να γίνει σύμφωνα με τους κανόνες της λογικής, μας κατηγορούν για κινδυνολογία, δεν θα σας πω δικά μου λόγια αλλά τα λόγια του κ.Κουράκη. Ο κ.Κουράκης είπε δημόσια, ανοιχτά και καθαρά ότι στόχος του ΣΥΡΙΖΑ είναι η κατάργηση της μισθοδοσίας των Κληρικών και σε περίπτωση που αυτό έχει δυσκολίες η εναλλακτική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ είναι –σας διαβάζω ακριβώς τα λόγια του- «να επιβληθεί ειδικός φόρος σε όσους πολίτες δηλώνουν κατά την υποβολή της φορολογικής τους δήλωσης ότι είναι Χριστιανοί Ορθόδοξοι και ο οποίος θα αποδίδεται στην Εκκλησία». Θέλω να θυμίσω, επίσης, ότι οι έγγαμοι Κληρικοί είναι πολύτεκνοι. Ο κ.Κουράκης προτείνει τη θεσμοθέτηση ενός θρησκευτικού φόρου εμπνεόμενος από τα ισχύοντα στη Γερμανία. Μόνο που οι Γερμανοί δεν πέρασαν 400 χρόνια πληρώνοντας τον κεφαλικό φόρο στους Τούρκους μόνο και μόνο γιατί ήταν χριστιανοί. Η ιστορική εμπειρία δημιουργεί ιστορικές ευαισθησίες τις οποίες δεν πρέπει να αγνοούμε. Για να μην σχολιάσω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ προτείνει την θεσμοθέτηση ενός ακόμα φόρου, την ίδια στιγμή που λέει ότι σχεδόν θα εξαφανίσει τους φόρους αλλά, φυσικά, θα αυξήσει τις δαπάνες. Αναρωτιέμαι, επίσης, αν η θεσμοθέτηση ειδικού φόρου ισχύσει για την Ορθόδοξη Εκκλησία γιατί να μην ισχύσει για όλες τις θρησκευτικές κοινότητες; Σκέφτηκε κάποιος από τον ΣΥΡΙΖΑ ότι τότε το κράτος θα αποκτήσει ένα αρχείο που θα περιέχει τις θρησκευτικές πεποιθήσεις όλων των πολιτών;

Για το ΠΑΣΟΚ υπάρχει ζήτημα μισθοδοσίας των Κληρικών;

Όχι. Το ΠΑΣΟΚ σέβεται και εγγυάται απολύτως τις συμφωνίες Πολιτείας – Εκκλησίας σύμφωνα με τις οποίες η Εκκλησία παραχώρησε δωρεάν στο κράτος μέρος της περιουσίας της με αντάλλαγμα τη μισθοδοσία του Κλήρου. Δεν θα επιτρέψουμε καμία μονομερή ενέργεια από κανέναν.

Πάντως το μοναδικό κόμμα που έχει συγκρουστεί με την Εκκλησία για την περιουσία της είναι το δικό σας, το ΠΑΣΟΚ.

Ναι, και αυτή η εμπειρία μας έκανε σοφότερους θεσμικά. Γι’ αυτό και γνωρίζουμε πολύ καλά τι λέμε για το συγκεκριμένο ζήτημα. Επαναλαμβάνω όμως ότι η Εκκλησία δεν πρέπει να ταυτίζεται με κανένα κόμμα και δεν πρέπει να μετέχει στο πολιτικό παιχνίδι. Γι’ αυτό το ΠΑΣΟΚ εμπνεύστηκε, υποστήριξε και συνεχίζει να εφαρμόζει την αρχή των διακριτών ρόλων. Όταν αυτή η αρχή παραβιάζεται βεβαίως θα έρθουμε σε αντιπαράθεση με εκείνον που την παραβιάζει, όπως πράξαμε και στο παρελθόν. Το ΠΑΣΟΚ βάδισε και βαδίζει τη μέση οδό δεχόμενο χτυπήματα τόσο εκ δεξιών όσο και εξ αριστερών. Αυτή όμως η μέση οδός είναι η μόνη που εξασφαλίζει τη δημοκρατική ομαλότητα, η μόνη που στέκεται εμπόδιο στην τάση των δύο άκρων να συγκρουστούν μέχρις εσχάτων. Ακριβώς αυτή τη σύγκρουση των δύο άκρων πρέπει οπωσδήποτε να αποφύγουμε τώρα γιατί ακριβώς τώρα, η χώρα μας χρειάζεται περισσότερο από ποτέ την μέση οδό της ψυχραιμίας, της λογικής και της ευθύνης. Η τρίτη θέση στις εκλογές θα κρίνει πάρα πολλά για τη δυνατότητα διακυβέρνησης της χώρας αλλά και για το περιεχόμενό της.

Ποια είναι η πολιτική που θα ακολουθήσει το ΠΑΣΟΚ στα θέματα της Εκκλησίας εάν συμμετέχει στην επόμενη κυβέρνηση της χώρας;

Είναι γνωστή η πολιτική που ακολουθήσαμε ως σήμερα και σε αυτή την γραμμή θα βαδίσουμε. Δίνουμε μεγάλη έμφαση στην συνεργασία με την Εκκλησία, προχωράμε σε νομοθετήματα που ενισχύουν τους διακριτούς ρόλους και την δυνατότητα της Εκκλησίας να καθορίζει μόνη της τα του οίκου της χωρίς κρατική παρέμβαση, ενισχύουμε την δυνατότητα της Εκκλησίας να αξιοποιήσει την περιουσία της με αποκλειστικό στόχο την ενίσχυση των φιλανθρωπικών της δραστηριοτήτων και αναβαθμίζουμε την εκκλησιαστική εκπαίδευση. Στο τελευταίο θέμα έχουμε προχωρήσει σε εκτενή διάλογο με την Εκκλησία της Ελλάδος και το Πατριαρχείο και έχουμε διαμορφώσει τις βασικές ιδέες. Πυρήνας της μεταρρύθμισης θα είναι τα Κέντρα Ιερατικής Μαθητείας, μια μεταλυκειακή δομή που θα απευθύνεται αποκλειστικά σε όσους θέλουν να ιερωθούν.

Ποιο είναι το μεγάλο δίλημμα των εκλογών; Τι διακυβεύεται σε αυτές;

Δύο είναι τα διλήμματα. Ποιο κόμμα θα είναι ο κορμός της επόμενης κυβέρνησης και ποιος θα είναι ο εταίρος του, δηλαδή ποιος θα είναι τρίτος. Στο πρώτο ερώτημα η απάντηση δεν θα κριθεί από τη μία ή τις δύο ψήφους σε ένα εκλογικό τμήμα αλλά από μαζικές μετακινήσεις ψηφοφόρων που εξαρτώνται από κεντρικές πολιτικές κινήσεις. Στο δεύτερο ερώτημα, όμως, η απάντηση θα κριθεί από τη μία ή τις δύο ψήφους σε ένα εκλογικό τμήμα. Αυτή η μία ή οι δύο ψήφοι ανά εκλογικό τμήμα θα αποδειχθούν καθοριστικές για το ποιος θα έρθει τρίτος, ποιος δηλαδή θα μας κρατήσει στη μέση οδό ώστε να αποφύγουμε τα άκρα. Και εδώ το δίλημμα είναι απλό: ΠΑΣΟΚ ή Χρυσή Αυγή;

Κύριε Υπουργέ, πριν λίγες μέρες το Οικουμενικό Πατριαρχείο προχώρησε στην αγιοκατάταξη του γέροντα Παϊσίου, ένα γεγονός που έλαβε μεγάλη δημοσιότητα. Πιστεύετε ότι ανταποκρίνεται στο αίσθημα του λαού;

Ως Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων δεν έχω καμία αρμοδιότητα να μιλήσω για ένα τέτοιο ζήτημα. Ως μέλος όμως της Εκκλησίας, ως ορθόδοξος χριστιανός, θα ήθελα να εκφράσω τη χαρά και τη συγκίνησή μου για την απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου η οποία επιβεβαιώνει το αίσθημα όλων μας.

Για το δελτίο τύπου πατήστε .

Read More…