Πανελλαδική Γραμματεία Εκπαιδευτικών του Π.Α.ΜΕ. –Στις 25-9 πραγματοποιήθηκε συνάντηση του ΔΣ της ΟΛΜΕ με παράγοντες του Υπουργείου Παιδείας υπεύθυνους για την Επαγγελματική Εκπαίδευση, λίγο μετά την Υπουργική απόφαση η οποία οδήγησε στο κλείσιμο εκατοντάδες τμήματα και ειδικότητες σε όλη την Ελλάδα ακόμα και αυτά που είναι μοναδικά ανά Διεύθυνση Εκπαίδευσης (π.χ ΕΠΑΛ Καλαμαριάς, Γ Λυκείου Ανθοκομίας με επτά μαθητές, ΕΠΑΛ Βέροιας, Βρεφονηπιοκομίας 5 μαθητές, ΕΠΑΛ Καρδίτσας υπάλληλοι τουριστικών επιχειρήσεων, τεχνικόι ηλεκτρονικών και υπολογιστικών συστημάτων κα).

Χαρακτηριστικό είναι ότι την ίδια ώρα της συνάντησης έρχονταν αποφάσεις-καταγγελίες σωματείων που καλούσαν σε παραστάσεις διαμαρτυρίας για το κλείσιμο “ολιγομελών” τμημάτων ακόμα και σε περιοχές νησιωτικές και δυσπρόσιτες (7 τμήματα στη Χίο, 7 στο Αλιβέρι, 2 στα Ψαχνά, 2 στην Ιστιαία, 2 στις Κονίστρες, Μυτιλήνη, Ημαθία, 4 τμήματα στις Σέρρες, 11 τμήματα στην Λάρισα, κα).
Οι ΕΛΜΕ αναφέρουν μάλιστα ότι για πολλά από αυτά τα τμήματα υπάρχει ήδη το απαραίτητο προσωπικό και υποδομές. Αντίστοιχα, στην Κεντρική Μακεδονία, καταργούνται 11 τμήματα της Β’ ΕΠΑΛ (τομείς) και 58 τμήματα της Γ’ ΕΠΑΛ (ειδικότητες), που συνολικά αφορούν 337 μαθητές, οι οποίοι πλέον βρίσκονται «στον αέρα».

Βαριές είναι οι πολιτικές ευθύνες της κυβέρνησης, καθώς κάθε χρόνο κλείνει με σταθερό ρυθμό τα “ολιγομελή” τμήματα στα ΕΠΑΛ. Με βάση την τελευταία απόφαση τα ολιγομελή που εγκρίθηκαν μέχρι τώρα φτάνουν τα χίλια, ενώ πέρσι τα τμήματα μαζί με την Αττική έφτασαν τα 1700. Με βάση τους νόμους και τις ρυθμίσεις που η ίδια η κυβέρνηση έχει θεσπίσει, καθώς ακόμα και τμήματα με οκτώ-εννιά παιδιά δεν εγκρίθηκαν στην τελευταία υπουργική απόφαση, αφού θεωρούνται ολιγομελή ( π.χ ΕΠΑΛ Καρδίτσας Γ Λυκείου Ψυκτικών, Γ’ Λυκείου εργαλειομηχανών). Ύστερα και από την δημοσίευση της απόφασης για τα “ολιγομέλη” της Αθήνας (γύρω στα 150, λιγότερα δηλαδή από τα περσινά) επιβεβαιώνονται οι εκτιμήσεις ότι τη φετινή χρονιά τα ολιγομελή δύσκολα θα ξεπεράσουν τα 1200-1300, σε σχέση με τον περσυνό αριθμό των ολιγομελών που εγκρίθηκαν (1700).
Ενδεικτικό είναι ότι σε πρόσφατη παράσταση διαμαρτυρίας των ΕΛΜΕ της Αττικής ο περιφερειακός διευθυντής δήλωσε ότι ακόμα και στις περιπτώσεις που υπάρχουν θετικές εισηγήσεις για τα “ολιγομελή” από τις ΔΙΔΕ, ορισμένες θα τις επανεξετάσει, όπως και τις μεταγραφές μαθητών, που είχαν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία νέου τμήματος!

Τελικά από ότι φάνηκε και στην Αττική ακολουθήθηκε ο νόμος του κόφτη για τα τμήματα των ΕΠΑΛ (π.χ κλείσιμο τμημάτων στο 1ο ΕΠΑΛ Αθηνών Γ’ Ψυκτικών και Γ Οικονομίας με 7 μαθητές το καθένα).Με βάση τα παραπάνω, τουλάχιστον 1.500 μαθητές μένουν ξεκρέμαστοι και ή θα πρέπει να μετακινηθούν σε άλλα ΕΠΑΛ ή να αλλάξουν ειδικότητα.

Το Υπουργείο με τους χρονικούς περιορισμούς που έθεσε για τον αριθμό των μαθητών, με τον αντιεκπαιδευτικό νόμο 4386/2016, με το προκαταβολικό κλείσιμο τμημάτων που δεν λειτούργησαν πέρσι, με το ηλεκτρονικό κλείδωμα των τμημάτων οδηγεί και φέτος εκατοντάδες μαθητές σε αδιέξοδο.

Το Υπουργείο έχει κάνει μέχρι στιγμής ότι μπορεί για να κρύψει τον αριθμό των μαθητών που πετιούνται έξω από το αντικείμενο φοίτησης που επιθυμούν, καθώς οι οδηγίες προς τις Διευθύνσεις για τις αιτήσεις εγγραφών τον Σεπτέμβριο, έγιναν με με βασικό κριτήριο να μην τροποποιούν τον αριθμό των τμημάτων που έχουν εγκριθεί τον Ιούνιο, να μετακινούνται μαθητές σε άλλα σχολεία, αν επιμένουν να ακολουθήσουν τομέα ή ειδικότητα που δημιουργεί “ολιγομελές” τμήμα. Αν δεν λειτουργήσει ο τομέας ή η ειδικότητα που επιθυμεί ο μαθητής και δεν μπορεί να πάει αλλού, με το “έτσι-θέλω”, πρέπει να αλλάξει προτίμηση, γεγονός που μπορεί να έχει σαν αποτέλεσμα να μην συνεχίσει τη φοίτηση καν στο ΕΠΑΛ.

Ουσιαστικά το κλείσιμο των λεγόμενων ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ αποκλείει μαθητές κυρίως παιδιά λαϊκών,εργατικών οικογενειών να σπουδάσουν το αντικείμενο που επιθυμούν, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις η δυνατότητα μετακίνησης σε άλλο σχολείο είναι πολύ περιορισμένη. Οι μαθητές π.χ στο τμήμα Ανθοκομίας που προετοιμάζονται για τις Πανελλαδικές εξετάσεις και παρακολουθούν τα αντίστοιχα μαθήματα προσανατολισμού θα υποστούν μεγάλη ταλαιπωρία για να παρακολουθήσουν την συγκεκριμένη ειδικότητα σε άλλο σχολείο εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, αφού θα αναγκάζονται καθημερινά να χρησιμοποιούν δύο και σε πολλές περιπτώσεις τρία Λεωφορεία. Αυτονόητο είναι ότι στις παραμεθόριες και δυσπρόσιτες περιοχές οι συνέπειες είναι τραγικές για τους μαθητές…Αυτή είναι λοιπόν η λεγόμενη αναβάθμιση της ΤΕΕ για την οποία επιχαίρει ο Υφυπουργός Παιδείας κος Μπαξεβανάκης στις περιοδείες του στα σχολεία…

Ο εκπρόσωπος της ΑΣΕ στο ΔΣ της ΟΛΜΕ έθεσε αυτά τα στοιχεία στους παράγοντες του Υπουργείου και ζήτησε απαντήσεις για όλα αυτά τα τμήματα που οι ίδιες οι ΕΛΜΕ καταγγέλλουν ότι δεν έχουν εγκριθεί με αρνητικές συνέπειες για τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των συναδέλφων, αφού το κλείσιμο τμημάτων οδηγεί και σε πλεονάσματα ωρών. Η απάντηση των παραγόντων του Υπουργείου ήταν ότι θα εξεταστούν κυρίως περιπτώσεις τμημάτων με 8 μαθητές και πάνω και αυτών που είναι μοναδικά ανά Διεύθυνση. Επιβεβαιώνονται δηλαδή οι καταγγελίες από ΕΛΜΕ όλης της χώρας ότι εκατοντάδες ολιγομελή τμήματα τελικά θα κλείσουν, ακόμα και αν αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα οδηγούνται εκτός σχολείου!

Συνάδελφοι, δεν μπορούμε να κάνουμε πίσω από το δικαίωμα των μαθητών των ΕΠΑΛ να ακολουθήσουν απρόσκοπτα την ειδικότητα που έχουν επιλέξει. Δεν μπορούμε να μην αγωνιστούμε ενάντια στην εργασιακή περιπλάνηση και ανασφάλεια που οδηγεί αυτή η πολιτική τους εργαζόμενους εκπαιδευτικούς στα ΕΠΑΛ. Το αγωνιστικό παράδειγμα το έδωσαν μαθητές σε ΕΠΑΛ της Φιλαδέλφειας που μαζί με τους καθηγητές τους και τα σωματεία τους (δεκάδες ΕΛΜΕ της Αττικής) διεκδίκησαν το δικαίωμα στη ζωή και τη μόρφωση σε πρόσφατη παράσταση διαμαρτυρίας στην Αττική. Αγωνιστικές κινητοποιήσεις έχουν αρχίσει και οι μαθητές στη Λάρισα, που αντιδρώντας στο «τσεκούρωμα» 11 τμημάτων από τα ΕΠΑΛ της πόλης και συνολικά 51 τμημάτων σε όλη τη Θεσσαλία (20 στη Μαγνησία, 17 στην Καρδίτσα, 3 στα Τρίκαλα), προχώρησαν σε καταλήψεις σχολείων (στο 1ο, 2ο, 7ο ΕΠΑΛ, αντιδρώντας στο κλείσιμο των τμημάτων, και στο 6ο και 9ο ΓΕΛ, διεκδικώντας λύσεις των προβλημάτων τα οποία σχετίζονται με τις υποδομές των σχολείων, τις ελλείψεις καθηγητών, βιβλίων κ.ά.).

Οι ΕΛΜΕ πρέπει να συνεχίσουν τις κινητοποιήσεις τους, δυναμικά μαζί με τους μαθητές να ασκήσουν τη μέγιστη δυνατή πίεση στο Υπουργείο, έστω και τώρα με τροποποιήσεις να πάρει πίσω τις απαράδεκτες αυτές αποφάσεις.
Να ισχύσει ο προηγούμενος τρόπος εγγραφής για όλους τους μαθητές αλλά και σε όσους αποκτήσουν το δικαίωμα και μετά τις προβλεπόμενες ημερομηνίες.
Τα τμήματα, οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ να διαμορφωθούν με βάση τις μορφωτικές ανάγκες των μαθητών κι όχι με βάση τις αναδιαρθρώσεις και την περικοπή δαπανών.
Να εγκριθούν όλα τα ολιγομελή τμήματα τομέων και ειδικοτήτων.
Μέγιστο όριο 20 μαθητές στα τμήματα – 15 στις ομάδες προσανατολισμού – 10 στα εργαστήρια.
Όχι στους εκπαιδευτικούς λάστιχο και στις απολύσεις αναπληρωτών.
Μόνιμοι μαζικοί διορισμοί ΤΩΡΑ!
ΌΛΟΙ ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΥΜΕ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΑΣ ΣΤΗ ΚΙΝΗΤΟΠΟΙΗΣΕΙΣ ΣΤΙΣ 29/9 ΣΕ ΟΛΗ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Αθήνα 13:30 Υπουργείο Παιδείας, Θεσσαλονίκη 13:00 Υπουργείο Μακεδονίας Θράκης
και στις κατά τόπους Διευθύνσεις