06-11-14 O Yπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λοβέρδος σε συνέντευξή του στον Ραδιοσταθμό Realκαι στον κ. …

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔06/11/2014 - 17:09 | Author: Newsroom

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

O Yπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ανδρέας Λοβέρδος σε συνέντευξή του στον Ραδιοσταθμό Realκαι στον κ. Νίκο Χατζηνικολάου απάντησε σε ερωτήσεις για τα εξής θέματα:

Για το δημοσίευμα της Εφημερίδας των Συντακτών σχετικά με τροπολογία που θα μεταφέρει την αρμοδιότητα καθορισμού του αριθμού εισακτέων στα ανώτατα ιδρύματα και την ενδεχόμενη μείωση που θα επιφέρει αυτό:

Αυτό είναι πολύ σοβαρό και μεγάλο θέμα.

Έχω τρομερή πίεση, που προκύπτει από τα πράγματα, από τα ΤΕΙ και τα Πανεπιστήμια, για την υποχρηματοδότηση, που είναι μια πραγματικότητα τουλάχιστον τεσσάρων ετών. Λένε «δεν έχουμε λεφτά», και ότι «ένα από τα μέτρα αντιμετώπισης της έλλειψης χρημάτων είναι η αύξηση του αριθμού των φοιτητών. Σας ζητάμε λιγότερους και μας δίνετε πάρα πολλούς, κάνατε και τις μετεγγραφές από τις οποίες πλήττονται κάποια ιδρύματα». Ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Αθηνών, που τόσο καλά τα πάμε μέχρι στιγμής, λέει «δεν έχω υπαλλήλους», και έχει δίκιο. «Δώστε μου τους διαθεσίμους υπαλλήλους που υπάρχουν αυτή τη στιγμή»

Για τις δηλώσεις του κ. Φορτσάκη ότι θα υπάρξουν φοιτητές δύο ταχυτήτων, αυτοί που θα πηγαίνουν στα εργαστήρια και αυτοί που δεν θα πηγαίνουν λόγω μεγάλου αριθμού φοιτητών:

Έχει δίκιο. Και εμείς λέμε ανάλογα με το εκπαιδευτικό προσωπικό του Πανεπιστημίου να κάνουν εργαστήρια πρωί – απόγευμα. Εάν χρειάζονται και κάποια χρήματα περισσότερα για το 2ο εξάμηνο, γιατί τότε θα γίνουν οι μετεγγραφές στην Ιατρική, στις οποίες αναφέρεται ο κ. Φορτσάκης, δηλαδή τότε τα παιδιά θα φοιτήσουν στο νέο τους Πανεπιστήμιο.

Αλλά επειδή και χτες στο Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας, και τη Δευτέρα οι Κοσμήτορες του Πολυτεχνείου μαζί με τον Πρύτανή τους τον κ. Γκόλια, που ήταν εδώ επίσης, έθεταν θέματα, τους είπα «ξέρετε ποιο είναι το πρόβλημα, ότι εδώ πρέπει να συνδυαστεί η αντιμετώπιση της φτώχειας με τη λειτουργικότητα των Πανεπιστημίων και είναι πολύ δύσκολο να τα συνδυάσει κανείς αυτά τα δύο. Γιατί φωνάζετε συνέχεια; Δεν ξέρετε ότι δεν υπάρχουν χρήματα για να σας δοθούν; Και εν πάση περιπτώσει έχετε την αντίληψη ότι χρειάζεστε λιγότερους φοιτητές; Ωραία. Να καθορίσετε μόνοι σας τους εισακτέους».

Επειδή τα βάρη του πολιτικού συστήματος είναι πάρα πολλά και ορίσαμε ειδική συνεδρίαση γι’ αυτό στις 18 Νοεμβρίου, αν το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας μου προτείνει να δοθεί η αρμοδιότητα στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, να τη δώσω. Και τότε θα αντιμετωπίσουν εκείνοι την κοινωνία και τους δημοσιογράφους.

Την επόμενη μέρα του ΕΣΥΠ ο «Ελεύθερος Τύπος» και η «Εφημερίδα των Συντακτών» το έχουν αυτό πρώτο θέμα. Δηλαδή ο εξορθολογισμός που ζητούν τα Πανεπιστήμια από τη μία και η κοινωνία απέναντι, από την άλλη. Αντί αυτό το βάρος να το φέρνει μια πολιτική ηγεσία και να τη λένε δημαγωγική, υπερβολική, μη λειτουργική, κάθε Πρύτανης να κάνει αυτό που λέει -εγώ λέω ότι ο κ. Φορτσάκης έχει δίκιο, δεν στρέφομαι εναντίον του- αλλά εν πάση περιπτώσει καθένας να μιλάει στην κοινωνία με τον τρόπο του και ας αναλάβει την ευθύνη στο πλαίσιο του αυτοδιοίκητου.

Μόλις το πρότεινα είπαν: «Ναι, αλλά χρειάζεται μια δέσμη μέτρων, η οποία …» Απαντώ έχετε πρόβλημα με την πληθώρα των φοιτητών και μας λέτε να μειώσουμε τον αριθμό τους. Εμείς σταθμίζοντας τα δεδομένα των αναγκών της ελληνικής οικογένειας, του προβλήματος που προκύπτει στο ΑΕΠ αν 20.000 παιδιά πάνε στη Βουλγαρία, αντιμετωπίζουμε το πρόβλημα με αυτό τον τρόπο. Εσείς λέτε ότι αυτό δεν μπορείτε να το διαχειριστείτε. Οπότε, πάρτε και την αρμοδιότητα, αντιμετωπίστε όμως τη δέσμη των προβλημάτων: τον Τύπο, τους δημοσιογράφους δηλαδή, την κοινωνία πίσω από όλα αυτά. Να έρχονται έξω από τις Πρυτανείες σας και να δούμε ποια είναι τα ορθολογικά σας όρια; Πόσο δύνασθε να πιεστείτε; Και πόσο τότε εκσυγχρονιστές και ορθολογιστές θα είστε». Έχουμε μια κρίση; Όλοι μαζί κάτω από τα βάρη. Όχι ένας κάτω από τα βάρη και όλοι οι άλλοι έξυπνοι. Αυτό το νόημα είχε η παρέμβασή μου.

Για την ενδεχόμενη μείωση του αριθμού των εισακτέων:

Εγώ πιστεύω ότι αν τους δώσουμε την αρμοδιότητα θα βάλουν περισσότερους. Θα υποκλιθούν μπροστά στην κοινωνία. Σας το υπογράφω αυτό. Δεν είμαι υπέρ της μείωσης. Ακόμη και σε περιπτώσεις όπως η Ιατρική που πρέπει να σταματήσει να παίρνει φοιτητές, γιατί οι γιατροί μας φεύγουν στο εξωτερικό. Σπουδάζουμε παιδιά, πληρώνουμε τα λεφτά και οι οικογένειες και το κράτος και πάνε στη Γερμανία μετά. Αλλά δεν μπορείς να το πεις αυτό σε μια ελληνική οικογένεια. Ξέρετε πως θα αντιδράσει; Θα στείλει το παιδί της στη Ρουμανία. Το τονίζω αυτό και λέω δεν θα τον μείωνα εγώ.

Επειδή δεν τον μειώνω εγώ και επειδή αντιστέκομαι υπέρ των μετεγγραφών, ακούω τα εξ αμάξης και εκεί αντιδρώ και λέω: Θέλετε κύριοι εσείς να είστε ορθολογιστές; Δηλαδή η λειτουργικότητα των Πανεπιστημίων πάνω απ’ όλα; Η φτώχεια δεν αντιμετωπίζεται με τις μετεγγραφές, αντιμετωπίζεται με επιδόματα που δεν έχουμε να τα δώσουμε; Πάρα πολύ ωραία, πάρτε την αρμοδιότητα. Σας το υπογράφω ότι θα έχουν λιγότερες αντιστάσεις από εμάς.

Για το θέμα των καταλήψεων, τα προβλήματα που τις προκαλούν και πώς προτίθεται να αντιδράσει το Υπουργείο:

Υπάρχουν τοπικά προβλήματα αλλά αντιφατικά. Έχω εικόνα πια, επειδή έκανα πολλές περιοδείες και ξέρω. Προβλήματα κτηριακών υποδομών όπως είχαμε στο παρελθόν είναι ελάχιστα. Προβλήματα επιδιόρθωσης βλαβών είναι πολλά. Να αντιμετωπίσουμε όλες τις βλάβες μαζί, δεν μπορούμε. Ένα το δεδομένο.

Δεύτερο δεδομένο. Προβλήματα κενών, υπάρχουν. Τα αποδέχτηκα από την 11η Σεπτεμβρίου λέγοντας ότι στοχεύω στην επάρκεια και όχι στην πληρότητα, την πληρότητα δεν μπορούμε να την κατακτήσουμε, οι συνδικαλιστές έχουν δίκιο.

Λείπουν όμως δάσκαλοι και καθηγητές και για την επάρκεια. Γιατί έγινε αυτό; Έγινε γιατί από την πρώτη μέρα που ξεκινήσαμε με 500 κενά δεν μπορούσαμε να βρούμε 500 ακόμη αναπληρωτές, δεν είχαμε τις πιστώσεις. Και δεύτερον γιατί άρχισαν τα αιτήματα περί συνταξιοδοτήσεων, ενώ άρχισε η σχολική χρονιά. Δεν τις υπογράφω αυτές τις συνταξιοδοτήσεις.

Στους καθηγητές και δασκάλους που υπέβαλλαν το αίτημα και πήγαν σπίτι τους λέω ότι αν δεν γυρίσουν γρήγορα –έστειλα και εγκύκλιο- θα τους παραπέμψω στο πειθαρχικό. Επίσης ισχύει για όσους ζήτησαν άδεια άνευ αποδοχών και η θέση τους δεν αναπληρώνεται.

Αυτό ανεβάζει τα κενά σε 1.500. 200 αποσπασμένοι σε φορείς επιστρέφουν, άρα μείον 200. Δεν υπογράφω τις συνταξιοδοτήσεις άλλοι μείον 200, μου μένουν 1.100 κενά. Αυτά δεν μπορώ να τα αντιμετωπίσω.

Για τις ενδεχόμενες κομματικές παρεμβάσεις.

Αυτό θα είναι η κατάληξη. Αλλά δεν μπορεί να λες «δεν έχω πληρότητα στην Καρδίτσα». Από εκεί ήρθα πριν από λίγες μέρες, εκεί έχει πληρότητα. Αν το πεις για το νότιο Αιγαίο, έχεις δίκιο. Στο νότιο Αιγαίο υπάρχουν κενά σε φιλόλογο και μαθηματικό, όχι σε καθηγητή πληροφορικής. Έχω κενά στα ολοήμερα. Αυτά είναι μεγάλα προβλήματα, γι’ αυτό είμαι σε συνεργασία με τον αρμόδιο Υπουργό όπου μπορώ να εξασφαλίσω συνδρομή προσωπικού χωρίς χρήματα. Σε εθελοντική βάση. Αυτό αν καρποφορήσει μας λύνει τα προβλήματα. Αν δεν καρποφορήσει θα πρέπει να απολογούμαι κάθε εβδομάδα στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης και στις τοπικές κοινωνίες, αλλά πάνω απ’ όλα στη Βουλή και σε βουλευτές που θα μου κάνουν ερωτήσεις, για τα πραγματικά κενά.

Εδώ τα παιδιά έχουν δίκιο, δεν έχουν άδικο. Και οι συνδικαλιστές έχουν δίκιο. Μόνο που κάνουμε αγώνα για να μειώσουμε αυτά τα κενά. Για την τράπεζα θεμάτων δεν έχουν δίκιο. Η τράπεζα θεμάτων είναι ένα εξαιρετικά καλό μέτρο, κοινωνικής Δικαιοσύνης, κριτικού πνεύματος. Πέρσι δόθηκε μετά τις ευρωεκλογές ενώ οι εξετάσεις άρχιζαν στις 29 του μηνός και αυτά δόθηκαν 27 Μαΐου. Λάθος. Φέτος δόθηκαν ήδη για την Α’ Λυκείου και τη Δευτέρα θα δοθούν και για τη Β’ Λυκείου.

Για το αν είναι δικαιολογημένες σε ένα βαθμό οι καταλήψεις ως μέτρο πίεσης;

Δεν το κρίνω έτσι. Αποστασιοποιούμαι από την επιλογή για κατάληψη, είναι δημοκρατικό δικαίωμα το έχουν οι μαθητές, λέω όμως πως υπάρχει Προεδρικό Διάταγμα το οποίο ορίζει την αναπλήρωση των χαμένων ωρών.

Για τoαν είναι απαραίτητη η παρέμβαση εισαγγελέως όσον αφορά τις καταλήψεις:

Κατά τη γνώμη της κυρίας Γκουτζαμάνη, όχι κατά τη δική μας. Εμείς δεν ζητήσαμε παρέμβαση. Ζητήσαμε παρέμβαση μόνο γι’ αυτό το site ή blog.

Έχω κάνει σχετικό έγγραφο στην κα Γκουτζαμάνη και έχουμε επικοινωνήσει γι’ αυτό και με τον κ. Σφακιανάκη. Μόνο γι’ αυτό παρεμβήκαμε εμείς, όχι για να τιμωρήσουμε, για να ξέρουμε. Είναι στην ηλικία μου ο διακινητής ή ένας μαθητής; Αν είναι ένας μαθητής, μπράβο του. Κάνει αυτό που θέλει να κάνει.

Από εκεί και πέρα εδώ είναι Υπουργείο Παιδείας στεκόμαστε μακριά, λέμε όμως ότι οι ώρες που χάνονται θα αναπληρωθούν χωρίς επιπρόσθετες αμοιβές στους εκπαιδευτικούς, με εργασία τα Χριστούγεννα τη μια εβδομάδα, το Πάσχα την άλλη εβδομάδα και στην πενθήμερη. Θα αναπληρωθεί ό,τι χαθεί, αν οι απώλειες υπερβούν τις τρεις μέρες ωστόσο στηλιτεύουμε κάθε κομματική παρέμβαση. Και υπήρξαν κομματικές παρεμβάσεις γιατί βγήκε η Νεολαία πολιτικού Κόμματος ανοιχτά και είπε «Μπρος…» και περίπου υποκίνησε.

Για τις ανακοινώσεις και τη σχέση των νεολαιών με τις καταλήψεις:

Η ΠΑΜΚ δικαιούται, η Νεολαία ΠΑΣΟΚ δεν δικαιούται. Η ΠΑΜΚ είναι μαθητές, αλίμονο αν τους αφαιρέσεις τον δικαίωμα.

Προσπαθώ να μη πυροδοτήσω ένταση, αλλά και από την άλλη να λειτουργήσει το σχολείο. Είναι πολύ αρνητικό να χάνονται ώρες, χάνονται ώρες για ψύλλου πήδημα και στο τέλος οι δάσκαλοι και οι καθηγητές τρέχουν σε ένα ράλι κάλυψης της ύλης, που για τα παιδιά δεν σημαίνει τίποτε, δεν μένει τίποτε στο τέλος. Μόνο το φροντιστήριο μένει στο τέλος.

Για την αντιμετώπισή των προβλημάτων υπό το πρίσμα της οικονομικής κρίσης:

Υπάρχει ένα όριο ανάμεσα στον κυνισμό και την ειλικρίνεια. Η ειλικρίνεια λέει ότι παραδέχομαι ποιο είναι το πρόβλημα και παλεύω να το λύσω. Ό,τι και να μου πουν. Να το λύσω. Ο κυνισμός λέει, το λέω και κάθομαι. Εμείς στεκόμαστε στο πρώτο, προσπαθούμε τουλάχιστον και λέμε καλύτερο θα ήταν απ’ όλα να πάρουμε αναπληρωτές καθηγητές. Δεν μας δίνουν τα χρήματα, δεν υπάρχουν τα χρήματα ή κι αν υπήρχαν τα χρήματα -γιατί καμιά φορά τα βρίσκεις- σου λέει το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης και πολύ σωστά ότι «τα όριά μου έχουν ξεπεραστεί για το 2014 περίμενε μέχρι το 2015».

Δεύτερο: Για του χρόνου, για να μην αντιμετωπίσω ή εγώ ή ο επόμενος τέτοιο πρόβλημα, πρέπει να βγούμε από το λόγο 1 προς 10, θα ξέρουμε την άλλη εβδομάδα ή την μεθεπόμενη, και θα προκηρύξουμε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ. Με αυτό το διαγωνισμό θα πάρουμε γύρω στους 10.000 μόνιμους εκπαιδευτικούς και του χρόνου δεν θα συζητάτε με τον τότε Υπουργό Παιδείας, εμένα ή άλλον, αυτά τα προβλήματα.

Τρίτον: Για το παρόν ετοιμάζουμε μια λύση. Εγώ δεν ντρέπομαι να πω ότι θα προσφύγω στον εθελοντισμό. Τώρα τι είδους εθελοντισμός; Θα σας το πω όταν έχω την θετική επιλογή του συναρμόδιου Υπουργού, γιατί ακόμη δεν την έχω. Δεν ντρέπομαι να το πω. Γιατί ξέρω ότι η χώρα μου είναι σε οικονομική παρακμή και ότι το πρωτεύον είναι τα παιδιά να έχουν δάσκαλο και όχι αν εμένα θα με βρίζουν.

Για το θέμα της «Δημοκρατίας» σχετικά με την αποβολή του Προέδρου 15μελούς του 2ου ΕΠΑΛ Κατερίνης διότι ζήτησε να γίνεται η έπαρση της σημαίας μία φορά την εβδομάδα, ο Υπουργός είπε ότι περιμένει την επίσημη ενημέρωση από τον Περιφερειακό Διευθυντή προκειμένου να απαντήσει με πράξη και όχι με σχόλιο.

Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

Loading...