04-09-14 ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ ΣΕ ΕΠΙΚΑΙΡΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ Β’ …

ΠΑΙΔΕΙΑ 🕔04/09/2014 - 17:37 | Author: Newsroom

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ, ΑΝΔΡΕΑ ΛΟΒΕΡΔΟΥ ΣΕ ΕΠΙΚΑΙΡΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΒΟΥΛΕΥΤΩΝ Β’ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ κας ΞΟΥΛΙΔΟΥ και Α’ ΠΕΙΡΑΙΑ, κας ΡΕΠΟΥΣΗ

Ο Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Ανδρέας Λοβέρδος απαντώντας σε επίκαιρες ερωτήσεις της Βουλευτού Β’ Θεσσαλονίκης των Ανεξαρτήτων Ελλήνων κυρίας Σταυρούλας Ξουλίδου και της Βουλευτού Α’ Πειραιά της Δημοκρατικής Αριστεράς κυρίας Μαρίας Ρεπούση είπε τα εξής:

1.

«Έχετε ωστόσο πολύ μεγάλο δίκιο σε ό,τι αφορά τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος να καλύψει την πρωτοβάθμια καιδευτεροβάθμια εκπαίδευση με το θεσμό των αναπληρωτών. Εξαντλήσαμε τα όρια αυτά. Ίσως φέτος να είναι η τελευταία χρονιά που θα καταφέρουμε να απαντήσουμε στο πρόβλημα που λέγεται «κενά» -όπως σωστά το θέτετε- με τη μορφή του μέτρου της αναπλήρωσης.

Οι συνταξιοδοτήσεις έχουμε παρατηρήσει ότι κατ’ έτος αυξάνονται. Δεν έχουμε σταθερό ρυθμό -κάτι που θα ήταν λογικό γιατί οι συνταξιοδοτήσεις προκύπτουν από την ηλικία- αλλά έχουμε αυξητική τάση διότι πολλοί εκπαιδευτικοί προτιμούν να φύγουν. Φέτος, μάλιστα, είχαμε σχεδόν διπλασιασμό σε σχέση με πέρυσι. Αν αυτό λοιπόν συνεχιστεί -που δεν βλέπω το λόγο να ανατραπεί- τότε με τη διαδικασία της αναπλήρωσης δεν μπορούμε να βρούμε άκρη.

Άλλωστε, η διαδικασία της αναπλήρωσης δεν είναι μια κανονική διαδικασία, είναι μια κατ’ εξαίρεση διαδικασία που η κρίση την μετέτρεψε σε κανονική. Υπάρχει η δέσμευση του 1 προς 10. Η δέσμευση αυτή δίνει το Δεκέμβριο, όπως έχω ενημερωθεί, περίπου οκτακόσια με οκτακόσια πενήντα άτομα στο Υπουργείο Παιδείας για όλες τις ανάγκες –τριτοβάθμια, δευτεροβάθμια, πρωτοβάθμια εκπαίδευση, διοικητικές υπηρεσίες- ανά τη χώρα. Με αυτόν τον αριθμό υποθέτει κανείς ότι περίπου πεντακόσιες θέσεις θα αφορούν το εκπαιδευτικό προσωπικό.

Δεν βγαίνει άκρη έτσι. Αρκεί να σας πω ότι οι διοριστέοι από το διαγωνισμό του 2008-2009 είναι τετρακόσιοι σαράντα περίπου καθηγητές εκπαιδευτικοί.

Άρα, ζητάμε να βγούμε από το 1 προς 10 και το Σεπτέμβριο θα έχουμε απάντηση. Διότι εδώ απαιτείται συνεργασία, όχι μόνο με το Υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης, που έχει στηρίξει αυτή την κίνηση που κάνουμε, αλλά και με το Υπουργείο Οικονομικών, γιατί η ρύθμιση του 1 προς 10 είναι σε αιτιολογική έκθεση του Υπουργείου Οικονομικών κατ’ εφαρμογή και κατά προσαρμογή με το Πρόγραμμα.

Αν η Κυβέρνηση καταφέρει να πείσει κατ’ αρχάς όλα τα μέλη της και στη συνέχεια να είναι πειστική με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή -εμείς γι’ αυτό το λόγο καταρτίζουμε σχετική μελέτη τώρα, η οποία θα είναι έτοιμη σε λίγες ημέρες- τότε θα βγούμε από το 1 προς 10 και θα κάνουμε μια προκήρυξη για τις βασικές ειδικότητες, που θα αφορά -αυτό θέλουμε- δέκα χιλιάδες εκπαιδευτικούς.

Αυτό θα λύσει όλα τα προβλήματα και τα προβλήματα των κενών, μα και τα προβλήματα που έχουν διάφορες μικρές, αλλά με πολύ έντονα, ιδιαίτερα θέματα δικά τους ομάδες, που είναι οι επιτυχόντες του 2009, οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σε άλλες λίστες ή κατηγορίες, όπως τις λέμε, που έχουν και πολύ δίκαιο σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Όλα αυτά θα λυθούν, γιατί όλοι αυτοί που περιμένουν θα προηγηθούν και ο διαγωνισμός του ΑΣΕΠ θα γίνει και θα αφορά πολλούς.

Αυτή είναι η λύση. Αν δεν υπάρξει αυτό, δεν νομίζω ότι του χρόνου θα βγει πέρα η όλη διαδικασία. Φέτος, όμως, ελπίζουμε πως θα βγει. Και επειδή η ερώτησή σας είναι πολύ συγκεκριμένη, επιφυλάσσομαι στη δευτερολογία μου να σας δώσω, αφού έδωσα το γενικό πλαίσιο, τις πληροφορίες που έχω κι εγώ αυτή τη στιγμή για τα κενά.

Πόσα κενά θα έχουμε, θα το ξέρουμε αύριο και θα το μάθετε αμέσως, κυρία συνάδελφε, με ανακοινώσεις δικές μας και με δηλώσεις, συνεντεύξεις που θα κάνουμε μέσα στο Σαββατοκύριακο.

Η φιλοδοξία μας είναι τη Δευτέρα να έχει πάει το πρώτο κύμα των αναπληρωτών, γιατί αφού πάει ένας αναπληρωτής, μετά πρέπει και να τοποθετηθεί. Αυτό είναι μία διαδικασία με πολλά θέματα. Ακούστε ένα και θα εκπλαγείτε. Έκπληξη ένιωσα κι εγώ. Οι διευθυντές εκπαίδευσης πρέπει να τοποθετήσουν αυτούς τους ανθρώπους και να ενημερώσουν αυτομάτως και το ΕΡΓΑΝΗ, γιατί είναι με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου. Αν δεν το ενημερώσουν, γιατί το σύστημα έχει πέσει και δεν μπορούν να το ενημερώσουν, τους καταλογίζονται πρόστιμα. Υπάρχει εκπαιδευτικός διευθυντής με 5.000 ευρώ πρόστιμο. Αυτό το θέμα το λύνει σήμερα ο κ. Σπυρόπουλος για να μην το αντιμετωπίσουμε πάλι.

Άρα μιλάμε για θέμα που ξέρετε πολύ καλά.

Επίσης, υπάρχει, όπως καλά ξέρετε, οργανωμένη δυστροπία. Η προβολή θεμάτων εγκυμοσύνης, προσχηματικών, απέναντι στα οποία, όμως, δεν μπορεί κανείς να αντιτάξει μία απάντηση, γιατί ποιος θα πάρει την ευθύνη μίας κύησης η οποία θα διακοπεί βίαια από δικό του λάθος; Όλα αυτά τα ξέρετε. Άρα, θέλουμε τη Δευτέρα να είναι το πρώτο κύμα, ούτως ώστε να έχουμε περιθώριο μέχρι την Πέμπτη.

Όλο το καλοκαίρι το δουλεύουμε αυτό. Αν είχαν γίνει μεταθέσεις από το Πάσχα, θα ήταν πολύ πιο απλή η συζήτηση που κάνουμε τώρα. Οι μεταθέσεις όμως άργησαν δύο μήνες. Εμείς έτσι τις παραλάβαμε. Έτσι, προσπαθούμε να τρέξουμε.

Για την Ειδική Αγωγή, στη σύσκεψη που είχαμε την περασμένη Δευτέρα και με τον αρμόδιο διευθυντή επειδή, όπως είπα και χθες, άλλες διαδικασίες ακολουθούσαν οι υπηρεσίες Ειδικής Αγωγής και άλλες οι κανονικής εκπαιδεύσεως, καταλήξαμε ότι τώρα είμαστε υποχρεωμένοι από το νόμο -και σωστά- να έχουμε μία διαδικασία.

Αυτό έγινε με συγκρούσεις ενδοϋπηρεσιακές, έλλειψη αλληλοανοχής. Τώρα, μας είπαν, λοιπόν, ότι λόγω αυτών των συγκρούσεων και των καθυστερήσεων το 11 είναι επισφαλές. Η απάντησή μας ήταν πάρα πολύ αυστηρή και όχι μόνο στα ελληνικά, αλλά και σε άλλη γλώσσα. Θεωρώ ότι τη Δευτέρα, ως προς αυτό, θα έχω ενημέρωση ότι και για την Ειδική Αγωγή οι φωνές πιάνουν τόπο και ενδεχομένως στις 11 του μηνός να είμαστε, όπως πρέπει να είμαστε. Ενδεχομένως, λέω. Δεν σας βεβαιώνω. Θέλω να είμαι σαφής και ειλικρινής. Θα το δούμε. Είναι και ένα στοίχημα στοιχειώδους ευρυθμίας για την ελληνική δημοκρατία το να ανοίγουν τα σχολεία της κανονικά. Κρίμα οπωσδήποτε, αλλά -κάθε χρόνο γίνεται ένας αγώνας δρόμου- μόνο το 2003 με τον Υφυπουργό κύριο Νίκο Γκεσούλη και το 2004, ως αποτέλεσμα των πολιτικών του Νίκου Γκεσούλη τα σχολεία άνοιξαν με τα βιβλία τους και τους καθηγητές τους.

Τώρα, για τις παράλληλες αναθέσεις, καλά λέτε ότι είναι ένα μέσο που έχουμε επιλέξει για να καλύψουμε κενά, όπως οι κατά τετρακόσιες περίπου λιγότερες αποσπάσεις.

Όμως, γιατί το βλέπετε κακό και γιατί βλέπετε αρνητικά μία συζήτηση που θα την ανοίξουμε για τον εξορθολογισμό των ειδικοτήτων; Ξέρετε ότι στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση έχουμε ακόμα περίπου εκατόν είκοσι ειδικότητες και ξέρετε ότι έχουμε και πάρα πολλές ειδικότητες στα δημοτικά.

Η κατάργηση, αν υπάρξει για κάποια ειδικότητα, θα προκύψει από διάλογο. Δεν θα το κάνω μόνος μου. Κι έχω αποδείξει μέχρι στιγμής ότι παρακολουθώ με υποδειγματικό τρόπο τις απόψεις που έχουν οι φορείς σε τοπικό, περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο. Δηλαδή, δεν μπορεί να μην διατυπώσει η ΟΛΜΕ ή η ΔΟΕ γνώμη γι’ αυτό ή δεν μπορεί να μην το συζητήσει η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Για τη δική μου κουλτούρα την πολιτική, αυτό είναι προϋπόθεση που αν δεν συντρέχει, δεν κάνεις κάτι.

Άρα, δεν βλέπω με τον ίδιο τρόπο που εσείς βλέπετε, τις παράλληλες αναθέσεις. Θεωρώ ότι είναι καλές, εξ ορισμού καλές. Δεν δημιουργούν δυσκολία στα παιδιά και αν ανοίξει θέμα εξορθολογισμού των ειδικοτήτων, αυτό θα γίνει μετά από εξαντλητικό διάλογο, χωρίς αιφνιδιασμούς με τροπολογίες της τελευταίας στιγμής. Σας δίνω το λόγο μου και θα το δείτε στην πράξη. Σε λίγο θα αρχίσει ο διάλογος για θέματα της Παιδείας και θα έχετε την ευκαιρία να πείτε και τη γνώμη σας».

2. «Σε ό,τι αφορά τις αποσπάσεις, κυρία συνάδελφε, φέτος είπα ότι θα είναι κατά πολύ λιγότερες. Και είναι. Οι αποσπάσεις, όμως, ως πρόβλημα δεν δημιουργούνται από τις λιγότερες, πολύ λιγότερες, λίγες, ελάχιστες αποσπάσεις που γίνονται για κόμματα ή για Βουλευτές.

Υπάρχουν ολόκληροι φορείς που λειτουργούν λόγω των αποσπάσεων. Σας δίνω παραδείγματα: Το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, η Εθνική Βιβλιοθήκη. Εάν δεν γίνουν οι τριάντα, τριάντα δύο αποσπάσεις, θα έχουμε το κτήριο στο Φαληρικό Δέλτα χωρίς εργαζομένους. Δηλαδή, συντηρείται ένα ολόκληρο σύστημα.

Για τις βιβλιοθήκες καμιά φορά γίνονται παραπάνω. Τις περιορίσαμε, όμως, στο μέτρο του δυνατού. Ο κύριος κορμός προκύπτει από την ανάγκη να καλυφθούν κενά σε τέτοιους ευαίσθητους για τη γενικότερη εκπαιδευτική λειτουργία τομείς.

Επίσης, στα Πανεπιστήμια. Ξέρετε πάρα πολύ καλά ότι το βοηθητικό εκπαιδευτικό προσωπικό που θα δοθεί φέτος για Πανεπιστήμια και ΤΕΙ είναι μόνο εκατόν εβδομήντα ένα άτομα. Μόνο τα ΤΕΙ πέρυσι είχαν ζητήσει και είχαν πάρει χίλια τριάντα έξι άτομα. Αντιλαμβάνεστε πού βρισκόμαστε.

Συνεπώς, το θέμα των αποσπάσεων δεν είναι ζήτημα λαϊκισμού, γιατί σε βάρος του πολιτικού συστήματος πάει να στραφεί ο πολιτικός διάλογος, ότι η Βουλή δημιουργεί το πρόβλημα. Αυτά είναι μπούρδες, κυρία συνάδελφε. Τα έζησα. Μπούρδες πραγματικά! Οι εκπαιδευτικοί μας βοηθούν να λειτουργήσει όλο, το συνολικό σύστημα –όπως θα λέγαμε- εκπαίδευσης, παιδείας.

Εκεί δημιουργείται το πρόβλημα. Έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε προσλήψεις εκεί; Θα πάνε οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία τους. Θα αφήσεις, όμως, το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας χωρίς αποσπάσεις; Εγώ δεν μπορώ να το κάνω. Θα αφήσεις το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής; Μετά, πώς θα δουλέψουν για να δούμε τα αναλυτικά προγράμματα;

Υπάρχει ένα πολιτικό πρόβλημα, κυρία Ρεπούση, να μην αλλάξουμε το ν.4009 όπως τροποποιήθηκε από τον κ. Αρβανιτόπουλο, ούτε το «Νέο Λύκειο», παρ’ ότι έτσι όπως διαμορφώθηκε το αναλυτικό του πρόγραμμα, κατά τη γνώμη μου -γιατί είμαι και εγώ εκπαιδευτικός- έχει προβλήματα. Το μόνο που θα κάνουμε εδώ είναι η αναβάθμιση της πληροφορικής, την οποία θα προσθέσουμε για αυτούς που δίνουν τις σχετικές εξετάσεις ως εξεταζόμενο μάθημα. Και θα το κάνουμε τώρα, για να προλάβουμε την επόμενη εξεταστική περίοδο.

Δεν πρόκειται να πειράξουμε τους νόμους για τα πανεπιστήμια και για το «Νέο Λύκειο», γιατί δεν θέλουμε να επαναλάβουμε την πρακτική ότι κάθε Υπουργός αλλάζει αυτά που έκανε ο προηγούμενος.

Ωστόσο, εδώ έχουν προκύψει δυο λειτουργικά θέματα. Ένα θέμα που σχετίζεται με τη διαφάνεια όπως θέτετε και ένα θέμα που σχετίζεται με τη λειτουργία των εκλεκτορικών σωμάτων. Και ως προς τα δυο η γραμμή πλεύσης είναι θετική. Δεν έχουμε, όμως, ακούσει τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ. Τη Δευτέρα το μεσημέρι έχουμε την εβδομαδιαία καθιερωμένη συνάντηση με τους προέδρους των ΤΕΙ και τους πρυτάνεις και θα το θέσω το θέμα, δεσμεύομαι.

Ωστόσο, θέλω να πω ότι πρέπει να δούμε και εσείς και εμείς τι γίνεται με τη διεύρυνση της δημοσιότητας στα μέλη του εκλεκτορικού σώματος, που έχει δυο πολύ μεγάλα επιχειρήματα υπέρ της, πρώτον, αυτό που θέτετε, τη διαφάνεια και δεύτερον, την ακριβή ενημέρωση. Γιατί τα πρακτικά δεν είναι τα πρακτικά της συζήτησης ακριβώς όπως διεξάγεται. Ξέρετε τι εννοώ και ξέρω τι εννοείτε. Διαμορφώνονται, όχι αλλοιώνονται, δεν λέω αυτό, αλλά λέω ότι παραλείπονται μέρη τα οποία είναι πολύ ζωντανά για τη συζήτηση, που δεν σχετίζονται αμέσως με το υπό κρίση ζήτημα και με τον υπό κρίση συνάδελφο. Δεν θεωρώ τα πρακτικά…

Δεν θεωρώ, λοιπόν, ότι δίνει την απάντηση στο ερώτημά σας η ύπαρξη των πρακτικών.

Ωστόσο, παρ’ ότι και τα δυο αυτά επιχειρήματα υπέρ του μέτρου που λέτε είναι σωστά, είναι άραγε νόμιμο; Ξέρετε ότι στα πανεπιστήμια η κακία περισσεύει. Όπου υπάρχουν πολλά γράμματα, υπάρχουν και χαλκοπράσινα χρώματα προσώπου. Το έχω ζήσει στη ζωή μου, μου το έχουν μεταφέρει και οι παλαιότεροι. Η κακία αυτή σε ένα 80% των περιπτώσεων μεταφέρεται στα δικαστήρια, αιτήσεις ακυρώσεως κ.λπ., μία φασαρία για το τίποτα. Θα δώσουμε λόγο προσβολών; Είναι μια δημοσιότητα εκτός των ορίων του νόμου; Θέτουν θέμα εγκυρότητας της διαδικασίας; Υπάρχει ανάγκη αλλαγής του νόμου; Είναι θέματα προς συζήτηση.

Για το άλλο θέμα που είπατε, για τα εκλεκτορικά σώματα, θα αναφερθώ στη δευτερολογία μου.

Αλλάζουμε το θέμα. Σωστά λέτε, «Από τις ειδικότητες που πλεονάζουν». Μας ζητάνε αποσπάσεις προσώπων, κυρία Ρεπούση. Δεν θέλουν έναν οποιονδήποτε. Θέλουν αυτόν που είναι εκεί πέντε χρόνια. Και μετά λένε: «Μου αλλάζεις το προσωπικό. Πώς θα δουλέψω;» Υπάρχει μία γκρίνια και πολλές φορές έχουν δίκιο. Τέλος πάντων.

Τώρα, πάμε στο θέμα μας. Η τριμελής Επιτροπή των Πρυτάνεων είναι καινούρια. Ο Γάτσιος από την ΑΣΟΕΕ, το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, και οι δύο Πρυτάνεις της Κρήτης, του Πολυτεχνείου και του Πανεπιστημίου, ο Στεφάνου και ο Διγαλάκης. Από τα ΤΕΙ είναι ο κ. Χρυσουλάκης που είναι από την ΑΣΠΑΙΤΕ και δύο άλλοι συνάδελφοι. Θα τους τα θέσω τα θέματα.

Το δεύτερο θέμα με το εκλεκτορικό Σώμα μου έχει γίνει γνωστό με την υποβολή πρότασης από την Σχολή Καλών Τεχνών, τον κ. Χαρβαλιά, τον απελθόντα Πρύτανη, να αυξήσουμε τα μέλη του εκλεκτορικού Σώματος. Και εσείς είπατε ότι άλλοι λένε να αυξηθούν σε έντεκα κλπ..

Για το ότι η αναπλήρωση έχει αυτά τα προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία, έχετε δίκιο. Έχω κι εγώ την ίδια ενημέρωση. Η εικόνα που έχω εγώ –μπορεί να κάνω λάθος- είναι ότι οι τηλεδιασκέψεις χρησιμοποιούνται ως πρακτική. Εσείς λέτε πως ενώ υπάρχουν οι δομές, δεν χρησιμοποιούνται.

Το βασικό πρόβλημα είναι να συνεδριάζουν τα Σώματα με απαρτία και να μην αναβάλλονται οι διαδικασίες. Έχω ζήσει το ελληνικό πανεπιστήμιο πάρα πολλά χρόνια. Ξέρω το κόστος για κάθε υποψήφιο ή για κάθε εξελισσόμενο μέλος ΔΕΠ από τις καθυστερήσεις της γραφειοκρατίας. Η μη αναβολή είναι το πρωτεύον, κυρία συνάδελφε, και όλα τα υπόλοιπα είναι δευτερεύοντα. Πράγματι, όμως, απαρτία τεσσάρων, εκ των οποίων οι δύο είναι εξ αποστάσεως, δημιουργεί εικόνα προβληματική.

Άρα, δεσμεύομαι το απόγευμα της Δευτέρας, που θα έχει κλείσει αυτή η συζήτηση με τους Πρυτάνεις και με τους Προέδρους, να σας ενημερώσω -και εσάς και την Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη συνεδρίαση που θα έχουμε στις επόμενες μέρες, γιατί κατατίθεται το σχέδιο νόμου για τις θρησκευτικές κοινότητες- για τη φορά των αποφάσεων. Όπου είναι ζήτημα πρακτικής, ας το λύσουμε με εγκυκλίους. Όπου είναι ζήτημα νομοθετικής παρέμβασης, για ένα τέτοιο δευτερεύον θέμα και όχι βασικό του ν.4009, να το κάνουμε.

Πάντως, κυρίες και κύριοι Βουλευτές, απευθυνόμενος στη Βουλή, θέλω να πω ότι έχει δίκιο η συνάδελφος. Κατά την εφαρμογή του ν. 4009 και ως προς τη λειτουργία των εκλεκτορικών σωμάτων για την ανάδειξη μελών υπάρχει πρόβλημα -λειτουργικό πρόβλημα, όχι ουσιαστικό- με τόσο έντονη διάσταση όμως, που θέτει και ένα πρόβλημα σωστής εφαρμογής ή και ανάγκης αλλαγής των σχετικών ρυθμίσεων. Εδώ είμαστε και θα το δούμε».

Για το Δελτίο Τύπου πατήστε εδώ.

Loading...
  • ΤΕΙ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

    europalso

    ideascentral