ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Ομιλία του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων στη Βουλή κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου για την Ίδρυση Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας και άλλες διατάξεις.

Στην ομιλία του ο Υπουργός τόνισε:
«Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων είναι ένα μεγάλο Υπουργείο από πλευράς αντικειμένου, με προβλήματα, με εκπαιδευτικούς κακοπληρωμένους με αγκυλώσεις ιδεών, με έκταση που λειτουργεί απαγορευτικά για να είσαι εντάξει στα θέματα που πρέπει και στον χρόνο που πρέπει αλλά είναι ένα υπουργείο σε πολύ μεγάλο βαθμό καθαρό από θέματα διαφθοράς. Όχι όλο αλλά η πλειοψηφία των θεμάτων του δεν σχετίζεται με τη διαφθορά που μάστισε την ελληνική κοινωνία επί δεκαετίες.
Ο ΥΠΑΙΘ αν και παράδοξο καταλαβαίνει τα θέματα του Υπουργείου όταν φεύγει. Το καταστάλαγμα της εμπειρίας τον βοηθάει να προσεγγίσει τα θέματα καλύτερα μετά τη θητεία του εκεί κι αυτό προκύπτει από την έκταση του αντικειμένου.
Αυτό το καταστάλαγμα θέλουμε να μην είναι προϊόν τηλεφώνου πχ με τον κ. Αρβανιτόπουλο μιλάμε κι έχει την καλοσύνη η να με ενημερώνει όπως κι άλλοι που έχουν εκφράσει τη διάθεσή τους να βοηθήσουν κι από τους δύο πολιτικούς χώρους. Αυτό όμως γίνεται σε προσωπική βάση και για επιμέρους θέματα που θέτει η επικαιρότητα μπροστά. Είναι νομίζω πολύ σωστό όσοι διετέλεσαν Υπουργοί Παιδείας και θέλουν να βοηθήσουν να συγκεντρώνονται δύο φορές τον χρόνο με θέμα συγκεκριμένο και με ημερήσια διάταξη και με όλο το υλικό στην τσάντα τους απλό μέρες πριν και μια παρέμβαση πριν γίνει να έχει τη δυνατότητα το ΥΠΑΙΘ να έχει πάνω στο τραπέζι όχι χαρτιά αλλά μαρτυρίες, απόψεις πολιτικών που πέρασαν από εκεί. Το επιχείρημα μα αφού απέτυχαν είναι πολιτική προσέγγιση. Δεν έχει σημασία επέτυχε κάποιος ή απέτυχε έχει κάτι να σου πει. Έχει τουλάχιστον εμπειρίες και ταλαιπωρίες ειδικά τα τελευταία χρόνια. Πρέπει να τον ακούσεις. Και του Υπουργείο Υγείας που το αποπειράθηκα αυτό ατύπως η προσέλευση των Υπουργών ήταν αθρόα. Και αυτή η θετική εμπειρία με κάνει να λέω στο ΥΠΑΙΘ και θεσμοθετημένα. Γιατί το ΥΠΑΙΘ λόγω των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ δημιουργεί εύκολες προσεγγίσεις στους Υπουργούς για λόγους επικοινωνιακούς. Να ασχοληθούν με την τριτοβάθμια εκπαίδευση που επικοινωνιακά πουλάει και κάθε μέρα έχουν να πουν κάτι διαφορετικό και να μείνουν στην ιστορία με τον νόμο του τάδε.. Κανένας δεν μένει στην ιστορία αυτές είναι αυταπάτες μη σωφρόνων πολιτικών ανδρών και γυναικών.
Υπάρχει μια γελοιογραφία από τη δεκαετία του 80 που έχει τον υπουργό να ξυπνάει και να λέει τι θα κάνουμε σήμερα. Αυτό το τι θα κάνουμε σήμερα αφορά ένα εκατομμύριο ανθρώπων. Αυτός μπορεί να παίζει με το όνομά του και την ιστορία αλλά ένα εκατομμύριο παιδιά και οι γονείς τους δεν παίζουν. Άρα δείτε λίγο την προϋπόθεση συγκεντρωμένοι γύρω από ένα τραπέζι να συζητούν τις μεγάλες αλλαγές που η εκάστοτε παρούσα ηγεσία του ΥΠΑΙΘ θέλει να κάνει. Και δεχθείτε όσοι το βλέπετε με ανοιχτό μυαλό το θέμα ότι όλα τα Συμβούλια της Παιδείας είναι χρήσιμα. σωστά είπε η συνάδελφος Ρεπούση ότι δεν λειτουργούν επί πολλά χρόνια. ΘΑ λειτουργήσουν τώρα είναι το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας με Διακομματική Επιτροπή είναι και άλλα ΘΑ τα συγκαλέσουμε όλα και αυτό των πρώην Υπουργών με πρώτο θέμα που θα μας απασχολήσει για το επόμενο χρονικό διάστημα μέχρι τον Φεβρουάριο σύμφωνα με τον σχεδιασμό γιατί έχουμε την εκλογή του Προέδρου της Δημοκρατίας. Το θέμα που θα μας απασχολήσει είναι οι αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Κάτι που δεν ακουμπάει πολύ στην επικοινωνιακή πολιτική και στην επικοινωνία μα που είναι το άλφα και το ωμέγα για την εκπαίδευση. Συγχωρείστε με για το ρήμα εκεί όπου χτίζονται διαμορφώνονται οι χαρακτήρες των νέων Ελλήνων. Εκεί πρέπει να προσέξουμε και έχουμε ήδη στους τρεις μήνες στο Υπουργείο με τον κ. Δερμετζόπουλο κάποιες εμπειρίες από το πόσο ακριβώς εκτιμάται από το ελληνικό πολιτικό και από το ελληνικό διοικητικό σύστημα σχετικά με την παιδεία η πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Την θεωρώ την πιο σοβαρή βαθμίδα της εκπαίδευσης και δυστυχώς πρώτον δεν απασχολεί συχνά δεύτερον και αυτή καθορίζεται από τις ανάγκες πολλές φορές του εκπαιδευτικού, πολιτικού και συνδικαλιστικού συστήματος και όχι από τα παιδιά. Με αποτέλεσμα παιδάκια οχτώ εννιά ετών να φορτώνονται με πληροφορίες που δεν μπορούν να τις εντάξουν πουθενά και να μην συμπαθούν το σχολείο για να μην πω να μισούν το σχολείο γιατί αυτή είναι η κατάσταση. Χώρες με πολύ καλύτερα συστήματα δε βασανίζουν τα παιδιά μέχρι τις 10 το βράδυ. Με αυτό το θέμα θα συγκληθεί και το εθνικό Συμβούλιο Παιδείας και αυτό το ΣΕΠΟΠ που έχει να κάνει με τους πρώην υπουργούς και όλα όσα Συμβούλια υπάρχουν στο ΙΕΠ και στο Υπουργείο. Αυτό είναι και το βασικό θέμα του σχεδίου νόμου Δεν ξέρω αν είναι τέτοιο που να μπορεί να εγείρει μεγάλες αντιρρήσεις που να στηρίζουν πολύ επικριτικά λόγια Δεν μου φαίνεται. Η λογική κρίνει τα επιχειρήματά μας. Και η αλληλουχία των επιχειρημάτων και το δέσιμό τους».
«Για τους ιεροδιδασκάλους η διάταξη που είχε θεσπιστεί στο δημόσιο σχολείο να διδάσκεται το Κοράνι από ιερείς που το ασπάζονται στα ελληνικά είναι σοφή πολιτική και πιστώνεται στην προηγούμενη πολιτική ηγεσία το αναγνωρίζω. Εμείς φέραμε μια διάταξη για να μην σταματήσει αυτό γιατί για λόγους ετεροχρονισμού οι άνθρωποι δεν θα πληρώνονταν και θα φεύγανε. Αναγνωρίζουμε το έργο τους τους είχα δει και στη Θράκη επαινούμε το έργο τους τα δημόσια σχολεία στη Θράκη γέμισαν από παιδιά της θρησκευτικής μειονότητας Έλληνες πολίτες».
«Όλες οι τροπολογίες κατατέθηκαν με το γράμμα τους στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων για να προειδοποιηθεί ο βουλευτής να ξέρει τι θα πει στην Ολομέλεια».
Εξομοιώνουμε τα πτυχία της ΕΠΑΘ με τα Πτυχία της Παιδαγωγικής Ακαδημίας και θα διοριστούν 60 Επαθιτες απόφοιτοι αναπληρωτές τις επόμενες ημέρες.
Αποδεχόμαστε την τροπολογία 16 βουλευτών που σχετίζεται με το ΄Αγιον Όρος. Είναι η τροπολογία με αριθμό 1790 με ειδικό αριθμό 207 3-9-14 Γίνεται δεκτή από εμάς.
Ακόμα ένα θέμα για το οποίο υπήρξε απόλυτη συμφωνία η μοριοδότηση. Ήθελα να είναι και η εντοπιότητα μέσα. Ο διάλογος με απέτρεψε. Δεν έχω πειστεί αλλά οι περισσότεροι μου έλεγαν να μην το κάνω. Δεν έχω πειστεί γιατί μια φιλόλογος από τη Σάμο δεν μπορεί να πάει στο Αγαθονήσι και πρέπει να πάει στην Αλεξανδρούπολη. Δεν έχω πειστεί γιατί δεν πρέπει να προηγείται η εντοπιότητα. Αλλά έχουν πειστεί για το αντίθετο όλοι οι άλλοι. Και είμαι υποχρεωμένος να παρακολουθήσω τα επιχειρήματα του διαλόγου Αλλά η διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες ορεινές και νησιωτικές περιοχές 101 του Συντάγματος είναι πάρα πολύ χρήσιμη και το είδαμε ήδη τώρα που καταμετρούμε τα κενά για να διορίσουμε αναπληρωτές καθηγητές».
«Για την Τεχνική Εκπαίδευση. Μέσα από τις προκηρύξεις που γίνονται δημιουργούνται προβλήματα που ανατρέπουν μια συμφωνία της προηγούμενης ηγεσίας σε σωστή κατεύθυνση, οι περισσότεροι περίπου 1700 να τοποθετηθούν σε άλλες θέσεις. Μέσα από τις προκηρύξεις προκύπτει μια αδυναμία: η τεχνική εκπαίδευση κατά την δική μου άποψη, (είμαι Υπουργός Παιδείας και θα το παλέψω αυτό) είχε μέχρι στιγμής κατά βάση, ελάχιστους φίλους Υπουργούς Παιδείας. Ο πρώτος που αγάπησε την τεχνική εκπαίδευση και την στήριξε είναι ο παρών. Ο συνάδελφος ο κύριος Κακλαμάνης. Ελάχιστοι Υπουργοί, δυο ή τρεις είναι που πίστεψαν στην ανάγκη αυτής της εκπαίδευσης που σε άλλες χώρες είναι κύρια λεωφόρος, σε εμάς είναι μια πάροδος, δυστυχώς ακόμη. Και αυτή η εκπαίδευση χτυπήθηκε πριν από λίγο καιρό. Εν πάση περιπτώσει εδώ δεν κάνουμε ούτε κριτική ούτε απολογισμό. Εδώ λέμε ότι αυτοί οι άνθρωποι που η ελληνική πολιτεία είπε θα τους πάρει πίσω, να τους πάρει. Και υπάρχουν θέματα με τις προκηρύξεις ,έτσι όπως αυτές εξελίσσονται και τις παρακολουθούμε τις εξελίξεις αυτές ούτως ώστε το θέμα να κλείσει σε θετική κατεύθυνση.
Δέχθηκα από δυο συνάδελφους κριτική, από τον κ.Βουρακη και την κα Ρεπουση για το θέμα του Οργανισμού και το θέμα της ιδιωτικής εκπαίδευσης. Δεν μπορώ να το καταλάβω. Για το οργανόγραμμα, για το καινούριο Οργανισμό του Υπουργείου Παιδείας που επιτέλους απέκτησε , στη θέση σας θα έλεγα αυτό πρώτο, γιατί αυτή είναι και η άποψη μου, προσαρμοστήκαμε μέσα στα χρονικά όρια που είχαμε υποχρέωση να προσαρμοστούμε , και έχουμε μια ρύθμιση την όποια υπογραμμίζετε με ιδιαίτερη ένταση, και μάλιστα με αντιφατικό τρόπο κατά την ταπεινή μου γνώμη. Ή δεν θέλετε την ιδιωτική εκπαίδευση και είστε εναντίον και πρέπει τότε να συμφωνήσετε με την οργανωτική μεθοδολογία ή είστε υπέρ και σας ενοχλεί που αντί να υπάρχει η διεύθυνση στο Υπουργείο υπάρχει διεύθυνση που έχει την συνολική εποπτεία και εκεί ένα τμήμα ασχολείται ειδικά με την ιδιωτική εκπαίδευση. Δεν καταλαβαίνω , δηλαδή ο βαθμός της διοικητικής μονάδας καθορίζει πολιτικές? Εγώ πήρα απόφαση να μην ανανεώσω για ένα χρόνο που ανανεωνόταν επί τόσα χρόνια την άδεια λειτουργιάς στα κολλέγια που δεν έχουν προσαρμόσει τις κτιριακές τους υποδομές. Πήρα απόφαση το ανακοινώνω τώρα εδώ, να μην επιτρέψω να λειτουργήσουν οι ιδιωτικές σχόλες που έχουν ασφαλιστικές ή φορολογικές εκκρεμότητες. Και δεν θα λειτουργήσουν. Έπρεπε να έχω διεύθυνση για να την πάρω αυτήν την απόφαση? Με το τμήμα που έχουμε τώρα δεν μπορώ να την πάρω? Δεν παρακολουθώ το επιχείρημα και την ένταση με την οποία έχει δει το φως της δημοσιότητας.
Κύριε πρόεδρε πέρασα τα 18 λεπτά , Κλείνω με μια λέξη: Δεν νομίζω ότι μπορεί κανείς να διαφωνήσει με αυτό. Είμαστε 3 μήνες εκεί , καταιγιζόμαστε κάθε μέρα από προβλήματα οικονομικής και οργανωτικής υφής. Εάν δεν είχαμε άλλα μυαλά , θα θεωρούσαμε ότι δεν είμαστε Υπουργοί Παιδείας αλλά είμαστε Υπουργοί εκπαίδευσης. Μας νοιάζει ποιος είναι καθηγητής , ποιος είναι δάσκαλος, που διδάσκει, πως είναι το σχολείο..Δεν μας νοιάζει το περιεχόμενο. Δεν έχει έρθει ένα θέμα , μα τω Θεώ, 3 μήνες τώρα , ο μόνος χώρος που ακούστηκε από όλες τις πλευρές της Βουλής, κάτι για την Παιδεία , είναι η Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων, και όχι πολύ. Στην Ελλάδα διαμορφώθηκε μεταπολιτευτικά αυτό το πρόβλημα. Με εξαιρέσεις. Οι Υπουργοί Παιδείας μετατρέπονται σε Υπουργούς εκπαίδευσης. Ασχολούνται με συνδικαλιστικά , με πολιτικά με συντεχνιακά θέματα σε τελευταία ανάλυση και αν με τον μαθητή ή τον φοιτητή και το περιεχόμενο των σπουδών.
Δεν μπορούμε να αποφύγουμε αυτήν την καθημερινότητα , είναι η πραγματικότητα που σε σπρώχνει να ασχολείσαι μόνο με αυτά. Θέλουμε όμως να κρατήσουμε το κεφάλι μας πάνω από το νερό. Να τιμήσουμε τον τίτλο μας γιατί είμαστε Υπουργοί Παιδείας και Θρησκευμάτων και όχι εκπαίδευσης.
Έκλεισα με μια φράση: Έχουμε υποχρέωση να ασχοληθούμε με αυτό κατά βάση. Να υπερβούμε όλα τα οργανωτικά προβλήματα. Και γι αυτό το λόγο κύριες και κύριοι βουλευτές, θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο, με την μέθοδο που σας είπα με την Σύγκληση όλων των Συμβουλίων της Παιδείας η συζήτηση για να καταλήξουμε τον Ιανουάριο στην αναμόρφωση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης. Γιατί αυτή πρέπει να αποτελέσει το αντικείμενο του βασικού μας αποτελέσματος.
Ευχαριστώ πολύ».
Για το Δελτίο Τύπου πατήστε