Αμερικανοί υποστηρίζουν ότι οι ορμόνες της μπορεί να επηρεάσουν ορισμένες πτυχές της διαδικασίας της μάθησης, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσαν στο επιστημονικό έντυπο Current Biology.

Μαίρη Μπιμπή

Μελετώντας ποντίκια επιστημονική ομάδα του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια, Μπερκλεϊ, ανακάλυψαν ότι η απαρχή της εφηβείας επηρεάζει κάτι που μοιάζει με διακόπτη στον μετωπιαίο φλοιό του εγκεφάλου που με τη σειρά του μειώνει την ευελιξία σε ορισμένες μορφές της μάθησης.

Κι ενώ η μελέτη έγινε σε νεαρά θήλεα ποντίκια, η Δρ Λιντα Γουιλμπρεχτ εξηγεί ότι μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις στη μόρφωση και υγεία των κοριτσιών, πολλά από τα οποία σήμερα μπαίνουν στα πρώτα στάδια της εφηβείας ήδη από την ηλικία των επτά και οκτώ ετών.

Η Δρ Γουιλμπρεχτ και οι συνεργάτες της ανακάλυψαν σημαντικές αλλαγές στη νευρολογική επικοινωνία του μετωπιαίου φλοιού του εγκεφάλου των θηλέων ποντικιών μετά την έκθεσή τους σε ορμόνες τις εφηβείας. Οι αλλαγές συνέβησαν σε μια περιοχή του μετωπιαίου φλοιού που σχετίζεται με τη μάθηση, την προσοχή και την ρύθμιση της συμπεριφοράς.

Συγκεκριμένα προκάλεσαν εφηβεία σε ορισμένα θηλυκά ποντίκια με εγχύσης προγεστερόνης και οιστραδιόλης, ενώ σε άλλα ανέστειλαν την εφηβεία αφαιρώντας τους τις ωοθήκες.

Μετρώντας την ηλεκτρική δραστηριότητα σε εγκεφαλικά κύτταρα στον μετωπιαίο φλοιό των ποντικιών αφού είχαν μπει στην εφηβεία, οι ειδικοί παρατήρησαν σημαντικές αλλαγές στην συναπτική δραστηριότητα που πιστεύεται ότι ρυθμίζει την εγκεφαλική πλαστικότητα.

Επίσης σύγκριναν έλεγξαν την ικανότητα των ποντικιών, πριν και μετά την εφηβεία, να βρουν κρυμμένα δημητριακά σε ξύλινα μπολ που μύριζαν λεμόνι, θυμάρι, γαρύφαλλο ή γλυκόριζα.

Αφού κάθε ποντίκι ανακάλυψε ποια μυρωδιά αντιστοιχούσε σε ποιο μπολ δημητριακών, οι ερευνητές άλλαξαν τα μπολ ώστε να αναγκάσουν τα τρωκτικά να προσαρμοστούν και να μάθουν τα νέα δεδομένα.

Τελικά, διαπίστωσαν ότι τα ποντίκια που είχαν εκτεθεί στις ορμόνες της εφηβείας δυσκολεύονταν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα, συγκριτικά με την ομάδα ελέγχου.

«Είναι η πρώτη μελέτη που δείχνει ότι οι αλλαγές στην φλοιϊκή νευροδιαβίβαση οφείλονται στις ορμόνες της εφηβείας. Κι ενώ τα παιδιά έχει διαπιστωθεί ότι έχουν περισσότερη εγκεφαλική πλαστικότητα από τους ενήλικες, μαθαίνοντας ευκολότερα νέα πράγματα, η γνωστικότητα τους κατά την εφηβεία επικεντρώνεται στις σχέσεις με τους συνομηλίκους και τις κοινωνικές γνώσεις. Αν οι ορμονικές αλλαγές ξεκινούν ήδη από τη β’ ή γ’ δημοτικού, όταν τα παιδιά πρέπει να μάθουν βασικές γνώσεις, τότε η αλλαγή στην εγκεφαλική λειτουργία μπορεί να καταστεί προβληματική», εξηγεί η ερευνήτρια.