Ένας από τους βασικότερους στόχους της Α’ δημοτικού είναι η εκμάθηση της ανάγνωσης. Τα παιδιά ξεκινούν την πρώτη επαφή με το μηχανισμό της ανάγνωσης, μαθαίνοντας σταδιακά γράμματα, συλλαβές, δισύλλαβες λέξεις και αργότερα μικρές προτάσεις.

Η δεξιότητα της ανάγνωσης εξελίσσεται συνεχώς καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Αρχικά το παιδί μαθαίνει να κάνει γραφο-φωνημικές αντιστοιχίσεις, δηλαδή να βλέπει, να γράφει και να αναγνωρίζει κάποιο γράμμα. Μέχρι περίπου τα Χριστούγεννα τα παιδιά συλλαβίζουν λέξεις, δισύλλαβες και τρισύλλαβες. Προς το τέλος της Α’ δημοτικού, τα παιδιά διαβάζουν λέξεις με συμφωνικά συμπλέγματα και προτάσεις, χωρίς να συλλαβίζουν συχνά, παρά μόνο όταν έχουν μπροστά τους μια δύσκολη λέξη.

Έτσι λοιπόν, τελειώνοντας την πρώτη τάξη, το παιδί πρέπει να διαβάζει με σχετική άνεση λέξεις και προτάσεις, καθώς και μικρά κείμενα. Αν δούμε ότι δυσκολεύεται, δεν λέμε “μικρό είναι θα μάθει”, αλλά άμεσα ξεκινάμε πρόγραμμα βελτίωσης της ανάγνωσης.

Όταν η δυσαναγνωσία παραμένει, προκαλεί δυσκολίες και στην γραφή και σε κάθε άσκηση του σχολείου, γιατί η καλή ανάγνωση είναι απαραίτητη για όλα τα υπόλοιπα.

Αν είστε δάσκαλος/α, ενημερώστε άμεσα τους γονείς όταν βλέπετε ότι ένας μαθητής/μαθήτρια δυσκολεύεται στην ανάγνωση. Επιμείνετε στην καλή ανάγνωση, με έξυπνες και διασκεδαστικές ασκήσεις που βελτιώνουν την ανάγνωση και ποτέ μα ποτέ μην προσβάλλετε ένα παιδί που δεν διαβάζει καλά. Καλό είναι μάλιστα να μην ζητάτε από κάποιον αργό αναγνώστη να διαβάσει δυνατά γιατί είναι πολύ αγχωτικό για το παιδί. Προστατέψτε τους μαθητές σας, κάντε τους να αγαπήσουν τα βιβλία και προσφέρετε ασκήσεις ανάγνωσης και συμβουλές στους γονείς.

Αν είστε γονιός, παρατηρήστε την πρόοδο του παιδιού σας στην α’ δημοτικού και ζητήστε εξειδικευμένη βοήθεια αν δείτε ότι το παιδί σας δυσκολεύεται στην ανάγνωση ή σε κάτι άλλο. Μην περιμένετε την επόμενη σχολική χρονιά, γιατί συνήθως τότε οι δυσκολίες είναι ακόμα πιο έντονες και συχνά η δυσαναγνωσία προκαλεί έντονο στρες στο παιδί και δυσκολίες σε όλα τα υπόλοιπα μαθήματα.

Δίνουμε ιδιαίτερη προσοχή στην εκμάθηση του μηχανισμού της ανάγνωσης, προσφέροντας στο παιδί ευκαιρίες για εξάσκηση με ευχάριστο τρόπο.

Παρακάτω θα βρείτε ασκήσεις που μπορούν να γίνουν στην τάξη αλλά και στο σπίτι (οι ασκήσεις είναι ενδεικτικές και δεν είναι ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης και αντιμετώπισης της δυσαναγνωσίας):
Σοφία Τσιντσικλόγλου
Ειδική Παιδαγωγός