Μια απλή άσκηση που μπορείτε να κάνετε με παιδιά που τώρα μαθαίνουν τα γράμματα ή που συγχέουν ή δεν έχουν εμπεδώσει καλά τόσο την ακουστική όσο και την γραπτή διάκριση των γραμμάτων. Η άσκηση μπορεί να γίνει για όλα τα γράμματα, ακόμα και με παιδιά προσχολικής ηλικίας.
Εδώ θα χρησιμοποιήσω ως παράδειγμα το γράμμα Μ μ. Καταρχήν, γράφουμε το γράμμα σε χαρτί ή σε πίνακα, χρησιμοποιώντας πάντα όμορφα και έντονα χρώματα. Μπορούμε να ζητήσουμε από το παιδί να αντιγράψει το γράμμα μερικές φορές. Έπειτα ζητάμε από το παιδί να βρει τη λέξη που απαντά σε κάθε ερώτηση-πρόταση μας, βρίσκοντας ως απάντηση μια λέξη που ξεκινά από το γράμμα που μαθαίνουμε.
Παρακάτω γράφω μερικά παραδείγματα με την απάντηση τους.
– Με αυτήν αναπνέουμε (μύτη)
– Με αυτά βλέπουμε (μάτια)
– Βάζουμε στο ψωμί (μαρμελάδα)
– Τα τρώμε με σάλτσα και τυρί (μακαρόνια)
– Με αυτό γράφουμε (μολύβι)
– Το καλοκαίρι φοράμε μπλούζες με κοντό (μανίκι)
– Φοράμε όταν κολυμπάμε (μαγιό)
– Τι χρώμα ρίγες έχει η ζέβρα (μαύρο)
– Ένα ζώο που τρελαίνεται για μπανάνες (μαϊμού)
– Ξανθά, καστανά, μαύρα (μαλλιά)
– Κόκκινο, στρογγυλό φρούτο (μήλο)
– Ο μήνας μετά τον Απρίλιο (Μάιος)
– Με αυτό κόβουμε το ψωμί (μαχαίρι)
Ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, μπορούμε να βάλουμε και πιο δύσκολες ερωτήσεις.
Τις απαντήσεις της ζητάμε
– προφορικά, με στόχο τη γλωσσική καλλιέργεια, τον εμπλουτισμό λεξιλογίου και την φωνολογική επίγνωση.
– γραπτά, με επιπλέον στόχο την εξάσκηση της γραφής.
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός