Η εκπαίδευση ξεκινά πολύ πριν από την έναρξη του Δημοτικού σχολείου, ενώ έρευνες δείχνουν ότι οι προσχολικές δραστηριότητες είναι πολύ σημαντικές για την σχολική επίδοση των παιδιών.
Καλό είναι τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με την γραφή από πολύ νωρίς, ακόμα και από την ηλικία ενάμισι με δύο χρονών.
– Δώστε στα μικρά παιδιά χοντρούς μαρκαδόρους, κηρομπογιές και μεγάλα χαρτιά και αφήστε τα να αυτοσχεδιάσουν.
– Μπορείτε επίσης να φτιάχνετε εσείς σχέδια στο χαρτί για να σας βλέπουν ή να ζωγραφίζετε μαζί με δαχτυλομπογιές.
– Από την ηλικία των 4 χρόνων μπορείτε να δείξετε στο παιδί πως πρέπει να κρατά λεπτότερους μαρκαδόρους και μολύβια.
– Δώστε στο παιδί ασκήσεις και παιχνίδια λεπτής κινητικότητας, όπως να περνάει χάντρες σε κλωστή, πλαστελίνη, να βάζει μανταλάκια σε σκοινί, να φτιάχνει παζλ, κολλάζ με διάφορα υλικά κ.λ.π.
Πολύ σημαντικές είναι οι ασκήσεις προγραφής, που αποτελούν το πρώτο στάδιο εκμάθησης της γραφής. Τα παιδιά πρέπει να εξασκηθούν στη σωστή λαβή του μολυβιού, στην αναπαραγωγή σχημάτων και την αλληλουχία των κινήσεων που απαιτούνται για την κάθε δραστηριότητα. Οι παρακάτω ασκήσεις μπορούν να γίνουν στον πίνακα, σε χαρτί στο γραφείο ή σε χαρτόνι κολλημένο στον τοίχο:
– Σχεδίαση οριζόντιων γραμμών
– Σχεδίαση κάθετων γραμμών
– Σχεδίαση ημικύκλιου
– Σχεδίαση τετραγώνου/ τριγώνου
– Σχεδίαση πλάγιων γραμμών
– Σχεδίαση κύκλου – δώστε έμφαση στη σωστή φορά, πάντα δεξιόστροφη
– Σχεδίαση κυματισμών και ελατηρίων
– Σχεδίαση απλών σχημάτων, όπως σπίτι, δέντρο, σύννεφο, λουλούδι, φρούτα
– Σχεδίαση δρόμου ανάμεσα σε παράλληλες γραμμές, λαβύρινθοι, κουκκίδες
– Έτοιμες ασκήσεις προγραφής, όπου το παιδί πρέπει να περάσει το σχέδιο με μολύβι ή μαρκαδόρο. Θα βρείτε πολλά στο διαδίκτυο για εκτύπωση ή σε βιβλία με προσχολικές δραστηριότητες.
altalt
Όταν το παιδί έχει αποκτήσει κάποια άνεση στη γραφή, μπορεί να μάθει να γράφει το όνομά του ή να αντιγράφει κάποια “εύκολα” γράμματα όπως Γ, Λ, Ν, Ξ, Α, Δ, Χ – γενικά τα κεφαλαία είναι πιο εύκολα για αρχή. Σημαντικό είναι να μην πιέζετε το παιδί να μάθει γρήγορα, αλλά να του δίνετε χώρο και χρόνο να μάθει με το δικό του ρυθμό. Εσείς φροντίστε να του παρέχετε τα απαραίτητα υλικά και ερεθίσματα για να μπει σιγά σιγά στον κόσμο της γραφής!
Σοφία Τσιντσικλόγλου Ειδική Παιδαγωγός