Πολλοί άνθρωποι νομίζουν ότι απλώς διαβάζοντας τα βιβλία αναπτύσσονται, όμως δεν έχουν έτσι ακριβώς τα πράγματα.

Ένα διάβασμα χωρίς σύστημα φορτώνει τον εγκέφαλο με πληροφορίες, όμως ο εγκέφαλος δεν τις αφομοιώνει. Πως τότε να διαβάζουμε σωστά, ώστε να υπάρχει όφελος και να αναπτύσσεται η νοημοσύνη;
Η ικανότητα για το διάβασμα όντως επηρεάζει τις αντιδράσεις του εγκεφάλου. Πρώτον, περιπλέκει την οργάνωση στην οπτική ζώνη του φλοιού. Δεύτερον, στον άνθρωπο που ξέρει να διαβάζει, στην πράξη όλο το δίκτυο των νευρώνων, υπεύθυνων για την αντίληψη του λόγου, ενεργοποιείται στο αριστερό ημισφαίριο και με το τυπωμένο κείμενο.Ωστόσο, αποδεικνύεται ότι το παραδοσιακό διάβασμα έχει μειονεκτήματα: η έλλειψη προσοχής και κάποια ευελιξία στο πρόγραμμα ανάγνωσης, όταν όλα τα κείμενα διαβάζονται το ίδιο αργά, τα μάτια επιστρέφουν στο ήδη διαβασμένο κείμενο και φυσικά ο «εχθρός» αριθμός ένα είναι η προφορά του κειμένου από μέσα. Ως αποτέλεσμα οι πληροφορίες δεν αποθηκεύονται, ενώ το νόημα του γραπτού ξεφεύγει.Η σωστή ανάγνωση σημαίνει πρωτίστως την αποτελεσματική αντίληψη των πληροφοριών. Οι διάφορες τεχνικές της γρήγορης ανάγνωσης διδάσκουν όχι μόνο την ταχεία ανάγνωση, όπως νομίζουν πολλοί βλέποντας την ονομασία της, αλλά και την κατανόηση του περιεχομένου του κειμένου και την αφομοίωσή του προς όφελος του εαυτού τους.

Για να επιτευχθεί μια παρόμοια αποτελεσματική αντίληψη, χρειάζεται να γίνει εκπαίδευση. Πως; Διαβάζοντας. Όμως με έναν συγκεκριμένο τρόπο. Πρώτον, κάνοντας συστηματικές ασκήσεις διεύρυνσης της οπτικής γωνίας, καταργώντας της προφοράς των λέξεων από μέσα, εφαρμόζοντας τους αλγόριθμους ανάγνωσης που επικεντρώνονται στην ουσία.

Και δεν ξεχνάμε ότι δεν είναι διασκέδαση αλλά ένας δύσκολος τρόπος αναδιάρθρωσης της λειτουργίας του εγκεφάλου.
Η εξάσκηση μπορεί να γίνεται όπως με γνωστά (ως προς τη μορφή, το περιεχόμενο, το συγγραφέα) λογοτεχνικά κείμενα, έτσι και με εφημερίδες είτε με επιστημονικά άρθρα. Πριν την ανάγνωση πρέπει να σκεφτείτε ποιες πληροφορίες θέλετε να εξαγάγετε από το κείμενο, προσπαθώντας να προβλέψετε το περιεχόμενο της σελίδας. Η τοποθέτηση είναι πολύ σημαντική, διότι εάν συντονιστείτε ώστε να παρατηρείτε την τραχύτητα του κειμένου, τελικά αυτό θα βλέπετε συγκεκριμένα. Και εάν συντονιστείτε για τη λήψη του γεγονότος, αυτό συγκεκριμένα και θα λάβετε.

Το επόμενο σημαντικό βήμα είναι να μάθετε να διαβάζεται «σιωπηλά», χωρίς να προφέρετε με τα χείλη είτε από μέσα σας το κείμενο. Αυτό αποσπά την προσοχή και μειώνει σημαντικά την ταχύτητα. Εδώ είναι σημαντικό να ελέγχετε τον εαυτό σας: εάν τα χείλη σας κινούνται, κρατήστε μια οδοντογλυφίδα ή ένα μολύβι. Η αντιμετώπιση της επανάληψης του κειμένου από μέσα είναι πιο δύσκολη. Ένας από τους τρόπους είναι να διαβάζετε και να χτυπάτε, για παράδειγμα, με το χέρι ένα ρυθμό.
Η ικανότητα της επικέντρωσης στο πρόβλημα είναι ένα από τα στοιχεία της επιτυχημένης διανοητικής εργασίας.

Υπάρχει μια πολύ απλή άσκηση, η οποία μπορεί να βοηθήσει – είναι η ανάγνωση των λέξεων ανάποδα, αλλά όχι δυνατά αλλά από μέσα. Διαβάζοντας τη λέξη ανάποδα, πρέπει αρχικά να τη φανταστείτε, γράμμα προς γράμμα, και μετά να τη διαβάσετε. Εάν αυτή τη στιγμή χάσετε τυχαία την προσοχή, πρέπει να ξαναρχίσετε την άσκηση από την αρχή. Ταυτόχρονα εξασκείτε και την προσοχή. Η άσκηση αυτή μπορεί να γίνεται όταν μετακινήστε με τα μέσα δημόσιας συγκοινωνίας.

Οι μέθοδοι της γρήγορης ανάγνωσης συχνά τα συγκρίνουν με τον αθλητισμό, μόνο εδώ δεν αναπτύσσονται οι μυς αλλά ο εγκέφαλος. Οι μελέτες έχουν αποδείξει ότι αυτοί που διαθέτουν την ικανότητα της γρήγορης ανάγνωσης, έχουν μεγαλύτερη ταχύτητα των διεργασιών του νευρικού συστήματος, ταχύτερη ανταπόκριση. Γι’ αυτό μάθετε τη γρήγορη ανάγνωση, κάνει καλό!