• Oι διατροφικοί κίνδυνοι που κρύβει το Πάσχα

    ΥΓΕΙΑ 🕔10/04/2015 - 20:31 | Author: Newsroom

    Μπορεί η νηστεία να είναι πολύ υγιεινή και να αποτελεί για πολλούς μια φυσική αποτοξίνωση, ωστόσο η μετάβαση από αυτήν στα εορταστικά τραπέζια του Πάσχα μπορεί για κάποιους να κρύβει «κινδύνους», άλλοτε μικρούς και άλλοτε μεγάλους.

    Ας δούμε λοιπόν ποιοι είναι αυτοί και ποιοι άνθρωποι πρέπει να προσέχουν περισσότερο:

    Γαστρεντερικά προβλήματα
    Ίσως τα πιο συχνά περιστατικά που συναντάει κανείς την Κυριακή του Πάσχα και τις επόμενες ημέρες είναι τα γαστρεντερικά, κυρίως φουσκώματα, μετεωρισμοί, δυσπεψίες και δυσκοιλιότητα. Το γεγονός αυτό οφείλεται στο ότι κατά τη νηστεία το διαιτολόγιο είναι φτωχό σε ζωικά λίπη, τα οποία μειώνουν και επιβραδύνουν σημαντικά το ρυθμό κένωσης του στομάχου, ενώ παράλληλα η αυξημένη πρόσληψη υδατανθράκων κυρίως υπό τη μορφή φυτικών ινών, αυξάνει τόσο την ταχύτητα διέλευσης των τροφών από το στομάχι όσο και την κινητικότητα του εντέρου. Αντιλαμβάνεται λοιπόν κανείς εύκολα ότι με το απότομο πέρασμα από ένα τέτοιο τύπο διαιτολογίου, στα ζωικά λίπη του εορταστικού τραπεζιού, δημιουργείται πρόβλημα στη λειτουργία του γαστρεντερικού σωλήνα. Τα λιπαρά εμποδίζουν την κένωση του στομάχου, με αποτέλεσμα τη συσσώρευση τροφών, η οποία σε συνδυασμό με μειωμένη κατανάλωση φυτικών ινών, δημιουργεί έντονα φουσκώματα, δυσκοιλιότητα και επιγαστρικό άλγος.

    Κρίσεις ουρικού οξέος
    Η αυξημένη κατανάλωση κρέατος και εντοσθιών στα εορταστικά τραπέζια έχει ως αποτέλεσμα την αυξημένη πρόσληψη των λεγόμενων πουρινών, οι οποίες είναι ουσίες που κατά το μεταβολισμό τους στον οργανισμό παράγεται ουρικό οξύ. Επίσης, σημειώνεται αύξηση της κατανάλωσης αλκοόλ, η οποία συμβάλλει ακόμη περισσότερο στην αύξηση των επιπέδων ουρικού οξέος στον οργανισμό. Για το λόγο αυτό άτομα με ήδη επιβαρυμένο ιστορικό υψηλού ουρικού μπορεί να αντιμετωπίζουν έντονα προβλήματα, με κυριότερο αυτό της κρίσης ουρικής αρθρίτιδας.

    Καρδιακά προβλήματα
    Οι απότομες αλλαγές που αναφέρθηκαν, από ένα διαιτολόγιο ελαφρύ – εύπεπτο σε ένα πιο δύσπεπτο, κυρίως λόγω του περιεχομένου του σε λιπαρά αλλά και της ποσότητας της τροφής, αυξάνει τις ανάγκες για αιμάτωση του γαστρεντερικού σωλήνα, με επακόλουθο τη μεγαλύτερη επιβάρυνση της καρδιακής λειτουργίας. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με το αυξημένο περιεχόμενο σε νάτριο και αλάτι των τροφών που καταναλώνονται στο εορταστικό τραπέζι, μπορεί να δημιουργήσει οξύτατα προβλήματα σε άτομα με καρδιαγγειακά προβλήματα, όπως καρδιακή ανεπάρκεια, υπέρταση κ.α..

    Αύξηση βάρους
    Ίσως να μην είναι τόσο έντονη όσο σε άλλες εορταστικές περιόδους (π.χ. Χριστούγεννα), ωστόσο το απότομο και συνεχές φαγητό σίγουρα μπορεί να επηρεάσει και τη ζυγαριά.

    Για όλα λοιπόν τα παραπάνω η μετάβαση από τη νηστεία στο εορταστικό πασχαλινό τραπέζι θα πρέπει να είναι ομαλή. Ιδιαιτέρως δε κατά το τραπέζι του Μ. Σαββάτου,όπου αφενός είναι βραδυνές ώρες, οπότε και ακολουθεί μειωμένη φυσική δραστηριότητα, αφετέρου έρχεται αμέσως μετά από την νη στήσιμη περίοδο. Είναι απαραίτητο να τηρούνται βασικές οδηγίες για το σύνολο του πληθυσμού, αλλά και ειδικές συμβουλές για τις ομάδες του πληθυσμού που ήδη αναφέρθηκαν.

    Συνοψίζοντας θα μπορούσαμε να πούμε ότι κατά το εορταστικό τραπέζι:
    • Μην καταναλώνεται ανεξέλεγκτες ποσότητες φαγητού, ιδίως αμέσως μετά από τη νηστεία.
    • Σερβίρετε πάντα στο πιάτο σας και μην τσιμπάτε με το χέρι από το τραπέζι.
    • Αφαιρείται το ορατό λίπος (πέτσα) από το κρέας.
    • Καταναλώνεται σε κάθε γεύμα άφθονα λαχανικά.
    • Προτιμάτε παραδοσιακούς τρόπους ψησίματος, όπως στη σούβλα, σε σχέση με ψήσιμο στο φούρνο, στη γάστρα κ.λ.π..
    • Άτομα που έχουν υψηλά ή οριακά επίπεδα ουρικού οξέος να περιορίσουν ή να αποφύγουν την κατανάλωση εντοσθίων, γλυκαδιών και ακοόλ.
    • Άτομα που έχουν καρδιαγγειακά προβλήματα να αποφύγουν τα απότομα και μεγάλα γεύματα, καθώς επίσης και εντόσθια και λιπαρά μέρη του αρνιού, λόγω της υψηλής περιεκτικότητας σε νάτριο.

    Loading...
  • loading...