Η ατμοσφαιρική ρύπανση στα αστικά κέντρα συνδέεται με πιο αργή νοητική ανάπτυξη των παιδιών ηλικίας επτά έως δέκα ετών, σύμφωνα με ισπανική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Βαρκελώνη και δημοσιεύεται στο επιστημονικό έντυπο PLoS Medicine.
Οι ερευνητές του Κέντρου Ερευνών Περιβαλλοντικής Επιδημιολογίας (CREAL), με επικεφαλής τον Ζόρντι Σουνιέρ, ανέλυσαν στοιχεία για 2.715 μαθητές δημοτικού, στη διάρκεια ενός έτους, συσχετίζοντας τις επιδόσεις των μαθητών σε κάθε δημοτικό (συνολικά 39) με το επίπεδο της ατμοσφαιρικής ρύπανσης γύρω από το κάθε σχολείο. Οι μαθητές υποβλήθηκαν επίσης σε τρία τεστ μνήμης και προσοχής, ανά τρίμηνο.

Στα σχολεία όπου η ρύπανση του αέρα ήταν πιο αισθητή, η νοητική ανάπτυξη των παιδιών διαχρονικά ήταν πιο αργή, σε σχέση με τους μαθητές των σχολείων όπου δεν υπήρχε μεγάλη ρύπανση.

Ενδεικτικά, στα σχολεία με χαμηλή ρύπανση η μνήμη των μαθητών εμφάνιζε μέση βελτίωση 11,5% στη διάρκεια ενός έτους, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό ήταν χαμηλότερο (7,4%) στα σχολεία με υψηλή ατμοσφαιρική ρύπανση.

Τα νέα ευρήματα έρχονται να προστεθούν σε προηγούμενες μελέτες που δείχνουν ότι ο υπό ανάπτυξη παιδικός εγκέφαλος είναι ευάλωτος στην ατμοσφαιρική ρύπανση.

Οι επιστήμονες επισημαίνουν πως η νέα έρευνα πρέπει να ληφθεί υπόψη τόσο από τους υπεύθυνους χάραξης περιβαλλοντικής πολιτικής (αναφορικά με τους ισχύοντες κανονισμούς για τη ρύπανση), όσο και από όσους αποφασίζουν τη χωροθέτηση νέων σχολικών μονάδων, οι οποίες πρέπει να αποφεύγεται να εγκαθίστανται πάνω ή πολύ κοντά σε πολυσύχναστες οδικές αρτηρίες.