Σημαντική αύξηση σε περιστατικά οικονομικής εξαπάτησης πολιτών μέσω διαδικτύου προκύπτει από τα συγκεντρωτικά στοιχεία της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο SafeLine του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου του ΙΤΕ γεγονός που έρχεται να ενισχύσει τις πρόσφατες διαπιστώσεις της Δ/νσης Διώξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος.

 

Για το έτος 2017, από το σύνολο των καταγγελιών που εξακριβώθηκαν ως παράνομες, το 48% αφορούσε οικονομικές απάτες. Η συγκεκριμένη κατηγορία οικονομικού εγκλήματος για πρώτη φορά καταλαμβάνει την πλειοψηφία των καταγγελιών που λαμβάνει η γραμμή σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας κατά πολύ το ποσοστό καταγγελιών παράνομου περιεχομένου που αγγίζει (για το 2017) το 23% και που τα προηγούμενα χρόνια βρισκόταν στην κορυφή.

Οι καταγγελίες που έλαβε η SafeLine για διαδικτυακές οικονομικές απάτες αφορούσαν κυρίως διαδικτυακές αγορές όπου τις περισσότερες φορές οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν που παρέλαβαν δεν ανταποκρινόταν στον προϊόν που είχαν επιλέξει. Πολλά περιστατικά επίσης αφορούσαν στο ότι δεν τηρούνταν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Άλλες καταγγελίες αφορούσαν περιστατικά όπου, κατόπιν πληρωμής, αναγραφόταν στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας είναι προσωρινώς μη διαθέσιμο. Οι καταγγέλλοντες συμπερασματικά -καθώς οι πλειοψηφία των καταγγελιών στη SafeLine υποβάλλονται ανώνυμα- είναι ενήλικες οι οποίοι είτε ζητούν τρόπο να αποζημιωθούν είτε να πάρουν πίσω τα χρήματά τους είτε ζητούν να αφαιρεθούν απ’ το διαδίκτυο οι εν λόγω ιστοσελίδες/διαφημίσεις προκειμένου να μην υπάρξουν περισσότερα μελλοντικά θύματα.
Στο φάσμα της οικονομικής απάτης κατά το 2017 η SafeLine έλαβε μεγάλο αριθμό καταγγελιών που σχετίζονταν με παράνομο διαδικτυακό στοίχημα και καταγγελίες για απατηλές αλλά δελεαστικές διαφημίσεις προϊόντων σε πολύ χαμηλές τιμές που εντοπίστηκαν κυρίως στο κοινωνικό δίκτυο Facebook.

Η SafeLine προώθησε ως όφειλε τις ύποπτες σελίδες για οικονομική απάτη στη Δ/νση Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος ενώ παράλληλα ενημέρωσε τους καταγγέλλοντες για τα βήματα που έπρεπε να ακολουθήσουν σε περίπτωση που επιθυμούσαν να κινηθούν δικαστικά καθώς είναι ο μόνος τρόπος να διεκδικήσουν τα χρήματά τους. Όσον αφορά στα περιστατικά που αφορούσαν το κοινωνικό δίκτυο Facebook οι υπεύθυνοι της SafeLine ενημέρωσαν τους διαχειριστές με τους οποίους διατηρούν στενή επαφή, και στο σύνολό τους το ύποπτο περιεχόμενο αποκλείστηκε άμεσα.

ΑΠΕ ΜΠΕ