Να προσδιορίσουν τις τεκτονικές αλλαγές που φέρνει η Τεχνητή Νοημοσύνη στην αγορά λιανικής (Retail) επιχείρησαν άνθρωποι της αγοράς και πανεπιστημιακοί στο συνέδριο που διοργάνωσε στην Αθήνα ο Economist. Ακολουθούν οι βασικές τοποθετήσεις των κύριων ομιλητών

Γιάννης Βασιλάκος, Αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Kotsovolos – Dixons South East Europe, Ελλάδα

«Στο μέλλον ένα μεγάλο κομμάτι της ζήτησης θα εξυπηρετείται online και τα συνολικά τετραγωνικά των φυσικών καταστημάτων, κατ’ επέκταση και ο αριθμός των εργαζομένων σε αυτά, θα είναι μικρότερος. Ωστόσο μία νέα γενιά εργαζομένων με αυξημένες δεξιότητες και ειδίκευση στους τομείς των μαθηματικών, της στατιστικής, των big data analytics του προγραμματισμού, της γραφιστικής, του marketing και της επικοινωνίας, θα έρθει να υποστηρίξει τις κεντρικές οργανώσεις των εταιριών λιανικής», παρατήρησε κατά την εισήγησή του στο συνέδριο του Economist για την τεχνητή νοημοσύνη στον κλάδο της λιανικής ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Kotsovolos – Dixons South East Europe Γιάννης Βασιλάκος.

«Το μόνο σίγουρο είναι ότι όσο και να αλλάξει το μίγμα των καναλιών, ο συνδυασμός φυσικών και ψηφιακών καναλιών πώλησης θα τοποθετεί πάντα τις εταιρίες λιανικής ανάμεσα στους μεγάλους εργοδότες παγκοσμίως, και όσο η τεχνολογία αντιμετωπίζεται ως το μέσο για καλύτερη εξυπηρέτηση και κατ’ επέκταση καλύτερη ζωή, είμαι αρκετά αισιόδοξος για το μέλλον της λιανικής αλλά και των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτήν», πρόσθεσε ο κ. Βασιλάκος.

Ο ίδιος σημείωσε ότι η ταχεία διείσδυση τεχνολογιών που συνδυάζουν τεχνητή νοημοσύνη και αναγνώριση φωνής, μέσα από προϊόντα που ενσωματώνουν Google Assistant, Apple Siri ή Amazon Alexa, αλλάζουν ταχύτατα τον τρόπο που οι σημερινοί καταναλωτές διαδρούν με τα τεχνολογικά προϊόντα, αλλά και τον ψηφιακό κόσμο: «Πέρα από το αυτονόητο που επιτάσσει τον μετασχηματισμό των online καταστημάτων ώστε να είναι συμβατά με voice recognition και να έχουν τη δυνατότητα να απαντούν σε σύνθετες ερωτήσεις καταναλωτών μέσα από εξελιγμένα chatbots που κάνουν χρήση τεχνητής νοημοσύνης, είναι φανερό ότι αλλάζει και ο τρόπος που ο καταναλωτής ψάχνει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που θέλει να αγοράσει τοποθετώντας πλέον το εκάστοτε voice services ανάμεσα στον ίδιο και το κατάστημα».

Βασίλης Σταύρου, brand president, ΑΒ Βασιλόπουλος

«Έχουμε εισέλθει στην 4η γενιά εμπορίου και θα πρέπει να προσαρμοστούμε σε αυτήν», τόνισε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο Βασίλης Σταύρου, brand president, ΑΒ Βασιλόπουλος, ο οποίος μίλησε για διαφοροποιημένες τάσεις των καταναλωτών παγκοσμίως. Ο ίδιος στάθηκε σε παραμέτρους όπως οι προσωποποιημένες παραγγελίες και η εισαγωγή των robotics στο εμπόριο. Αναφέρθηκε επίσης στα προσωπικά δεδομένα και τη χρήση τους. «Το κατάστημα του μέλλοντος θα προσφέρει μια προσωποποιημένη και στοχευμένη εμπειρία, θα συμμετέχει στη ζωή μας και θα κοινωνικοποιούμαστε σε αυτό», σημείωσε ο κ. Σταύρου, ο οποίος μίλησε για την ανάγκη επανεκπαίδευσης του προσωπικού ώστε να αντλήσει τις απαιτούμενες δεξιότητες. Σε κάθε περίπτωση, «το εμπόριο είναι και θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες» στην αγορά εργασίας.

Αντώνης Μακρής, Πρόεδρος, Σύνδεσμος Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος

Προσιτές τεχνολογίες χαμηλού κόστους προς όφελος του καταναλωτή και για τη μεγιστοποίηση του κέρδους της επιχείρησης. Αυτό «ζητεί» ο κλάδος του λιανικού εμπορίου, μέσα στο νέο περιβάλλον που διαμορφώνει η 4η Βιομηχανική Επανάσταση, όπως το διατύπωσε από το βήμα του Economist ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πώλησης Ελλάδος Αντώνης Μακρής.

«Η τεχνητή νοημοσύνη δεν θα είναι μόνη της. Θα έχει μαζί της και τη συναισθηματική νοημοσύνη», υπογράμμισε ο κ. Μακρής, τονίζοντας ότι το εμπόριο είναι «ο μεγαλύτερος εργοδότης στην αγορά» και «η πύλη των νέων εργαζομένων στην αγορά εργασίας». Ο ίδιος αναφέρθηκε σε πρακτικές που αναπτύσσονται αυτήν τη στιγμή στο εξωτερικό και αφορούν μεταξύ άλλων ψηφιακά καταστήματα τα οποία παρέχουν την αίσθηση ενός πραγματικού καταστήματος.

Ιωάννης Σηφάκης, Διευθυντής εταιρικής επικοινωνίας, μάρκετινγκ & δημοσίων σχέσεων, Εθνική Ασφαλιστική

«Ο τρόπος με τον οποίο εξελίσσεται η αγορά εξελίσσει και τον δικό μας τομέα», τόνισε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο διευθυντής εταιρικής επικοινωνίας, μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων της Εθνικής Ασφαλιστικής Ιωάννης Σηφάκης, ο οποίος αναφέρθηκε στην προσπάθεια των ασφαλιστικών εταιρειών να αξιολογούν το ρίσκο και τον κίνδυνο. Μεταξύ άλλων, στάθηκε στο περιβάλλον των χαμηλών επιτοκίων με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα αποθεματικά των εταιρειών που καλύπτουν το ρίσκο το οποίο συνοδεύει μια σειρά ασφαλιστικών προϊόντων. «Το 75% των πελατών μας ζητεί πλέον, πέρα από την επαφή με τον ασφαλιστικό μας σύμβουλο, να υπάρχει και τεχνικά ανεπτυγμένη ηλεκτρονική πλατφόρμα για την παροχή πληροφοριών», επεσήμανε ο κ. Σηφάκης, προσθέτοντας ότι η ασφαλιστική αγορά καλείται να δώσει λύσεις σε ένα νέο περιβάλλον που εμπεριέχει από οχήματα χωρίς οδηγό μέχρι εκτυπωτές 3D και drones.

Μιχάλης Μπλέτσας, Ερευνητής και Διευθυντής Πληροφορικής, MIT Media Lab

Το λιανικό εμπόριο αλλάζει, κινείται online και επηρεάζεται από την εξέλιξη της τεχνητής νοημοσύνης, μέσα από διαδικασίες όπως οι μηχανές συστάσεων, η στοχευμένη διαφήμιση, η βελτιστοποίηση της αλυσίδας εφοδιασμού και οι υπηρεσίες πληρωμών, παρατήρησε κατά την ομιλία του στο συνέδριο του Economist ο ερευνητής και διευθυντής πληροφορικής του MIT Media Lab Μιχάλης Μπλέτσας. «Όταν μιλά κανείς για λιανικό εμπόριο και τεχνητή νοημοσύνη, ο ελέφαντας στο δωμάτιο είναι η Amazon», ανέφερε χαρακτηριστικά. Ξεχωρίζοντας «πράγματα που φαίνεται να δουλεύουν», μέσα κι έξω από ένα κατάστημα, μίλησε μεταξύ άλλων για τα chatbots, τις ρομποτικές παραγγελίες, το paypal, καθώς και πρακτικές βελτιστοποίησης της εμπειρίας και καινοτομίας στα εμπορικά καταστήματα. Αναφορικά με τον αντίκτυπο της τεχνητής νοημοσύνης στην αγορά εργασίας, ο κ. Μπλέτσας εξέφρασε την πεποίθηση ότι όλα έχουν να κάνουν με τις ανθρώπινες δεξιότητες. Εξάλλου, «η ικανότητα να λες ιστορίες», θα παραμείνει στο προσκήνιο. Όπως είπε ο κ. Μπλέτσας, οι εξελίξεις σήμερα «έχουν πολλή τεχνολογία από πίσω», η οποία «δεν έρχεται τσάμπα». Επίσης, «το μέγεθος έχει σημασία».

Joe Jensen, αντιπρόεδρος, Internet of Things (IoT) Group, γενικός διευθυντής, Retail Solutions Division, Intel Corporation

Στην πραγματικότητα αυτό που αλλάζει είναι ο ίδιος ο καταναλωτής, ανέφερε χαρακτηριστικά από το βήμα του Economist ο αντιπρόεδρος, Internet of Things (IoT) Group και γενικός διευθυντής, Retail Solutions Division, Intel Corporation Joe Jensen. «Όποιος, για παράδειγμα, χρησιμοποιεί Uber, δεν το κάνει τόσο για την τιμή όσο για την καλύτερη εμπειρία», σημείωσε, τονίζοντας ότι ο καταναλωτής έχει πλέον διαφορετικά ερεθίσματα και επιθυμεί σε όλους τους τομείς καλύτερες εμπειρίες για τον εαυτό του. Υπήρξε κάποια στιγμή το ερώτημα αν οι υπολογιστές θα αντικαθιστούσαν τους ανθρώπους, όμως οι υπολογιστές σήμερα είναι εξαιρετικά χρήσιμα εργαλεία στα χέρια των ανθρώπων, υπογράμμισε ο κ. Jensen, εκφράζοντας την πεποίθηση ότι η τεχνητή νοημοσύνη δεν απειλεί τους εργαζόμενους, αλλά αντιθέτως θα τους κάνει καλύτερους: «Η ΑΙ δεν είναι κάτι να φοβάσαι, είναι κάτι να αγκαλιάζεις».