Οριστικό ναυάγιο για την αποκρατικοποίηση του 66% του ΔΕΣΦΑ που θα έφερνε έσοδα 212 εκ. ευρώ τα οποία έχουν ήδη υπολογιστεί για το 2017.

Μπορεί τα χρήματα αυτά να πήγαιναν κατευθείαν για την εξόφληση χρέους αλλά επειδή η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση αποτελεί μνημονιακή διείσδυση το οικονομικό επιτελείο θα πρέπει να επιταχύνει κάποια άλλη για να καλύψει το κενό που δημιουργεί.

Με αυτό το δεδομένο αναμένεται άμεσα να ληφθούν αποφάσεις για το μέλλον του ΔΕΣΦΑ, οι οποίες σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές θα εξεταστούν από κοινού με τους θεσμούς.

Ειδικότερα, σημειώνεται ότι η νέα πρόταση της ελληνικής πλευράς ανέβαζε την αξία της περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ μέσω μίας σειράς παρεμβάσεων, δήλωναν κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, χωρίς να προσδιορίζουν ούτε το είδος των παρεμβάσεων, ούτε το τελικό τους ύψος, από το οποίο θα κρινόταν και η τελική αύξηση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ τα επόμενα χρόνια.

Κύκλοι της αγοράς τοποθετούσαν την αύξηση στις ταρίφες τουλάχιστον στο επίπεδο του 38%-40%. Υπενθυμίζεται ότι η μείωση της περιουσιακής βάσης του ΔΕΣΦΑ, από 829 εκατ. ευρώ στα 285 εκατ. ευρώ, μέσω της τροπολογίας Σκουρλέτη που ψηφίστηκε τον Ιούλιο, ήταν η αιτία που έχει οδηγήσει στο τελευταίο αδιέξοδο.

Η μείωση αυτή είχε αποτέλεσμα να μειωθούν τα ανακτήσιμα έσοδα του Διαχειριστή για την περίοδο 2006-2015 και κατά συνέπεια να περιορίσει δραστικά την αύξηση στις ταρίφες του ΔΕΣΦΑ, από ένα μέγεθος της τάξης του 68% (που θα ήταν με το παλαιό καθεστώς), σε περίπου 23%.

Η Socar, η οποία το 2013 προσέφερε τίμημα 400 εκατ. ευρώ για την απόκτηση του 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ υπολογίζοντας σε αποδόσεις με βάση το παλαιό σύστημα, διεμήνυσε τότε ότι αν δεν μειωθεί το τίμημα εξαγοράς ή δεν αλλάξει η νομοθετική ρύθμιση Σκουρλέτη θα αποχωρήσει από το deal.

Την ίδια θέση υποστήριξε και η Snam, η ιταλική εταιρεία η οποία είχε συμφωνήσει να αγοράσει ένα σημαντικό ποσοστό του ΔΕΣΦΑ από τη Socar (από 17% το λιγότερο έως 30% το περισσότερο). Η μείωση του ποσοστού της Socar κάτω από το 50% ήταν ο όρος που έθεσε η Ε.Ε. για να δώσει το πράσινο φως στην εξαγορά.

Στη συνέχεια, στις αρχές Οκτωβρίου, ψηφίστηκαν από τη Βουλή κάποιες διορθωτικές διατάξεις, που είχαν ως αποτέλεσμα η αύξηση στις ταρίφες να φθάσει περίπου στο 33%, ποσοστό με το οποίο και πάλι δεν έμειναν ικανοποιημένοι οι αγοραστές, οπότε ξεκίνησε ο τελευταίος γύρος των διαπραγματεύσεων. Σημειώνεται πως η Socar αποτιμούσε, πλέον, την αξία του ΔΕΣΦΑ στα 260 εκατ. ευρώ.