Ο ελεγκτικός μηχανισμός, με πενιχρά -αν και αναβαθμισμένα τα τελευταία χρόνια- μέσα, το παλεύει. Η αδιαμφισβήτητη έλλειψη ελεγκτών -ο Γ. Πιτσιλής δεσμεύτηκε για 3.000 προσλήψεις από το 2017, όταν η ΓΓΔΕ θα γίνει ανεξάρτητη Αρχή- από την άλλη, καθιστά προδιαγεγραμμένες τις δυνατότητες.

Ούτε σε εκατό χρόνια δεν θα μπορούσαν να ελεγχθούν στο σύνολό τους και τα 1.270.047 ΑΦΜ την ώρα που η ανάγκη άμεσης τόνωσης των δημοσίων εσόδων, με μέσα διάφορα από την αύξηση των φόρων, είναι πλέον περισσότερο από επιτακτική.

Στοιχεία τα οποία περιλαμβάνονται στην ετήσια έκθεση απολογισμού του ΣΔΟΕ, αποδεικνύουν ότι το ειδικό συνεργείο εκτέλεσης του έργου «ενοποίηση λιστών» το οποίο συγκροτήθηκε, μετά από σχετική εντολή του επικεφαλής του Σώματος Κώστα Χρήστου, έκανε τη δουλειά.

Δημιούργησε ένα αρχείο το οποίο περιλαμβάνει στοιχεία ταυτοποίησης προσώπων που διαλαμβάνονταν στους αντιπροσωπευτικούς καταλόγους (λίστες), τα οποία είχαν περιέλθει από διαφορετικές πηγές και ήταν διαθέσιμα είτε στην Ειδική Γραμματεία του ΣΔΟΕ, είτε στις λοιπές Ελεγκτικές Υπηρεσίες και το Γραφείο του Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος.

Το ζήτημα είναι τώρα, ποιος, πότε και με ποια μέσα θα ελέγξει τη νέα «σούπερ λίστα».

Η νέα λίστα αφορά 1.270.047 ΑΦΜ και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:

* Αρχείο καταθετών από όλα τα ημεδαπά πιστωτικά ιδρύματα με ύψος συναλλαγών ή εμβασμάτων στο εξωτερικό, τουλάχιστον σε μια χρήση, άνω των 300.000 ή 100.000 ευρώ για χρονικό διάστημα από 2000 έως 2012

* Λίστα από Έλληνες φορολογούμενους στην Ελλάδα, που διατηρούν τραπεζικούς λογαριασμούς στο Λουξεμβούργο

* Λίστα που αφορά 2.062 φυσικά και νομικά πρόσωπα που διατηρούν ή διατηρούσαν λογαριασμούς στην Τράπεζα HSBC στη Γενεύη

* Λίστα που αφορά διοικητές και υποδιοικητές που υπηρέτησαν στο Ε.Σ.Υ. κ.ά.

Με ρυθμούς χελώνας

Αν αφήσουμε στην άκρη το χρονικό διάστημα στο οποίο η λίστα Lagarde βρισκόταν σε ελληνικά χέρια και παρέμενε στα αζήτητα, από το 2013 έως σήμερα, τα αποτελέσματα συνολικά είναι πενιχρά, αλλά επιμέρους τα στοιχεία του 2015 αναδεικνύουν τη δυναμική που θα μπορούσε να αποκτήσει η εισροή εσόδων από την πάταξη της φοροδιαφυγής και μέσω λιστών.

Το 2013, όπως αναφέρεται στην έκθεση του ΣΔΟΕ (και έχει υπογραμμίσει επανειλημμένα στη Βουλή ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης) ολοκληρώθηκε ο έλεγχος σε τρία πρόσωπα της λίστας Lagarde, καθώς και σε ένα πρόσωπο συσχετιζόμενο. Το έτος 2014 ολοκληρώθηκε ο έλεγχος σε 49 πρόσωπα και σε τέσσερα συσχετιζόμενα και πέρυσι ολοκληρώθηκε ο έλεγχος σε 116 πρόσωπα της λίστας Lagarde και τρία πρόσωπα συσχετιζόμενα.

Έτσι, το 2014 βεβαιώθηκαν από τη ΓΓΔΕ 26.620.923,80 ευρώ και πέρυσι 178.313.978,08 ευρώ.

Πηγαίνουν μόνοι τους

Μετά την παραλαβή και της λίστας Μπόργιανς στα τέλη του περασμένου έτους, οι Οικονομικοί Εισαγγελείς οι οποίοι τρέχουν πλέον τον έλεγχο των λιστών σε συνεργασία με τους πρώην υπαλλήλους του ΣΔΟΕ και νυν υπαλλήλους της ΓΓΔΕ (μετά τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων φορολογικών και τελωνειακών ελέγχων) έχουν σύμφωνα με πληροφορίες έναν μακρύ κατάλογο «προθύμων» για συνεργασία φοροφυγάδων. Οι φορολογούμενοι αυτοί περιλαμβάνονται στις λίστες και όντας αντιμέτωποι με ποινικές διώξεις, επιζητούν το κλείσιμο της υπόθεσής τους με καταβολή φόρων και προστίμων.

Με τις ισχύουσες σήμερα διατάξεις, φόροι πρόστιμα και προσαυξήσεις εξαντλούν το συνολικό κεφάλαιο. Έτσι περιμένουν τη ρύθμιση για την οικειοθελή αποκάλυψη των αδήλωτων κεφαλαίων, την οποία σχεδιάζει η κυβέρνηση εδώ και μήνες αλλά διαρκώς κολλάει στα γρανάζια των δανειστών.

Οι τελευταίες πληροφορίες επί του θέματος, αναφέρουν ότι στη συνάντηση της Τετάρτης με τους δανειστές όπου συζητήθηκαν τόσο το νομοσχέδιο για το πλαστικό χρήμα και τον ακατάσχετο λογαριασμό, όσο και το νομοσχέδιο για το επονομαζόμενο VDI (Voluntary Disclosure Income), οι δανειστές διαρκώς ρωτούσαν και ξαναρωτούσαν λεπτομέρειες του κυβερνητικού σχεδίου. Συνήθως όταν ζητούν πολλές διευκρινίσεις η -αν έρθει- συμφωνία είναι ακόμα μακριά.

«Παίζουν καθυστερήσεις» εκτιμά κυβερνητικό στέλεχος, βλέποντας το ενδεχόμενο άμεσης κατάθεσης των νομοσχεδίων για πλαστικό χρήμα και VDI με τη σύμφωνη γνώμη των δανειστών να απομακρύνεται.

Και όσο απομακρύνεται η κατάθεση, τόσο απομακρύνονται και τα έσοδα που θα μπορούσε θεωρητικά -χωρίς να κρίνουμε αν είναι σωστή ή όχι η φιλοσοφία του VDI- να αποφέρει το νομοσχέδιο για την οικειοθελή αποκάλυψη εισοδημάτων με «φτηνό» φόρο.

Euro2day