Η εφαρμογή άνοιξε ξανά για την υποβολή και θα κλείσει στις 26 Δεκεμβρίου, προκειμένου να διορθωθούν αδικίες και λάθη που έγιναν στην υποβολή των αιτήσεων για το από συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών, όπως μονογονεϊκές οικογένειες, ανασφάλιστοι ηλικιωμένοι, μονοπρόσωπα νοικοκυριά.

Πέραν της παράτασης που δόθηκε στην υποβολή αιτήσεων για να συμπεριληφθούν επί πλέον κατηγορίες που δεν πληρούσαν όλα τα κριτήρια αξιολόγησης κατά την προηγούμενη φάση της διαδικασίας, οι αλλαγές στην Κοινή υπουργική απόφαση για την απονομή του βοηθήματος που ανακοινώθηκαν το απόγευμα της Παρασκευής καθιστούν περισσότερες μονογονεϊκές οικογένειες και ανασφάλιστους ειδικών κατηγοριών δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος.

Σύμφωνα με υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης θα δοθούν πρόσθετα έως και 40 εκατ. ευρώ σε νέους δικαιούχους του κοινωνικού μερίσματος.

Αυτό γίνεται για να συμπεριληφθούν επί πλέον κατηγορίες δικαιούχων που δεν πληρούσαν όλα τα κριτήρια αξιολόγησης κατά την προηγούμενη φάση της διαδικασίας. Η πλατφόρμα του () θα είναι ανοιχτή έως τις 26 Δεκεμβρίου για τις ακόλουθες περιπτώσεις:

-Μονογονεϊκές οικογένειες, οι οποίες λαμβάνουν το ενιαίο επίδομα στήριξης τέκνων ή το επίδομα πολυτέκνων για τις οποίες προωθείται η θέσπιση ευνοϊκότερου συντελεστή στάθμισης με στόχο να διευρυνθεί η βάση των δικαιούχων απ’ αυτήν την κατηγορία. Για τις μονογονεϊκές οικογένειες που ήδη η αίτησή τους έχει εγκριθεί η διαδικασία θα γίνει αυτόματα και τυχόν διαφορά στο ύψος του ποσού που έχει εγκριθεί θα πιστωθεί αυτόματα σε δεύτερη πληρωμή στο λογαριασμό που έχει δηλωθεί.

-Ηλικιωμένοι άνω των 67 ετών για τους οποίους δεν θα ισχύσει το κριτήριο της υποχρεωτικής ασφάλισης του ενός μήνα.

-Μονοπρόσωπα νοικοκυριά στα οποία δικαιούχος είναι άτομο με αναπηρία 67% και άνω για τα οποία επίσης, δεν θα ισχύσει το παραπάνω κριτήριο.

-Νοικοκυριά που από σφάλμα στις φορολογικές τους δηλώσεις, δήλωσαν δαπάνες φροντιστηρίων στο πεδίο για τις δαπάνες των ιδιωτικών σχολείων.

-Νοικοκυριά στα οποία εντοπίστηκαν σφάλματα κατά τη διασταύρωση των στοιχείων τους στις βάσεις δεδομένων και οι αιτήσεις τους απορρίφθηκαν ή ακυρώθηκαν.

Τέλος, μπορεί σήμερα να έγιναν οι καταβολές του κοινωνικού μερίσματος στους δικαιούχους, ωστόσο η πίστωση των ποσών στους τραπεζικούς λογαριασμούς συνοδεύθηκε με παρατράγουδα, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις το μέρισμα αν και ακατάσχετο έκανε φτερά από τους λογαριασμούς δικαιούχων σε βάρος των οποίων εκκρεμούσαν αναγκαστικά μέτρα είσπραξης. Αυτό έγινε επειδή οι δικαιούχοι δεν είχαν δηλώσει τον τραπεζικό λογαριασμό ως ακατάσχετο.

Χρήσιμες οδηγίες

Χρήσιμες οδηγίες για την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος αναρτήθηκαν στο διαδικτυακό τόπο .

Συγκεκριμένα, κατά την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος, έχουν υπάρξει οι εξής αλλαγές αναφορικά με τα κριτήρια:

-Αν το αιτών πρόσωπο είναι 67 ετών και άνω, δεν γίνεται έλεγχος για την ύπαρξη ενός τουλάχιστον ασφαλίσιμου μήνα στην κοινωνική ασφάλιση.

-Αν το αιτών πρόσωπο είναι άτομο με αναπηρία 67% και άνω, δεν γίνεται έλεγχος για την ύπαρξη ενός τουλάχιστον ασφαλίσιμου μήνα στην κοινωνική ασφάλιση.

-Για τις μονογονεϊκές οικογένειες, υπάρχει προσαύξηση 0,25 στην κλίμακα ισοδυναμίας του νοικοκυριού και μέχρι το μέγιστο του 3.

-Δεν θεωρείται ένδειξη πολυτελούς διαβίωσης η δήλωση ποσού έως 1.500 ευρώ για δίδακτρα σε ιδιωτικά σχολεία.

Ακολουθούν ερωτήσεις και απαντήσεις για την περίοδο παράτασης του κοινωνικού μερίσματος.

Ερώτηση: Ποιοι μπορούν να υποβάλουν αίτηση κατά την περίοδο παράτασης;

Απάντηση: Όλοι ανεξαιρέτως, αρκεί να μην συμμετέχουν σε νοικοκυριό, του οποίου η αίτηση έχει εγκριθεί. Δεν απαιτείται να έχετε εκκρεμή, ακυρωμένη ή απορριφθείσα αίτηση.

Ερώτηση: Έχω εγκεκριμένη αίτηση, αλλά δεν έλαβα το επίδομα, λόγω προβλήματος με το λογαριασμό μου. Τι κάνω τώρα;

Απάντηση: Μόλις ενημερωθούμε με την τελική λίστα απορρίψεων από τις τράπεζες, θα ακυρώσουμε τις αιτήσεις που δεν πληρώθηκαν και θα μπορείτε να κάνετε νέα αίτηση, στην οποία πρέπει να προσέξετε να δηλώσετε ΙΒΑΝ που να μπορείτε να εισπράξετε το κοινωνικό μέρισμα. Θα υπάρξει σχετική ανακοίνωση.

Ερώτηση: Είμαι μονογονεϊκή οικογένεια που εγκρίθηκε στην κυρίως φάση. Πως μπορώ να κάνω αίτηση, ώστε να πάρω τη διαφορά;

Απάντηση: Δεν χρειάζεται να κάνετε αίτηση. Θα υπολογιστεί αυτόματα από το σύστημα η διαφορά και θα πιστωθεί στο λογαριασμό που έχετε ορίσει στην αίτησή σας, όταν πληρωθεί το κοινωνικό μέρισμα αιτήσεων που υποβλήθηκαν στην περίοδο παράτασης.

Ερώτηση: Έχω εγκεκριμένη αίτηση από την κυρίως φάση του κοινωνικού μερίσματος (έως 12/12/2017) και θέλω να την ακυρώσω. Πώς το κάνω;

Απάντηση: Δεν έχετε δικαίωμα ακύρωσης εγκεκριμένης αίτησης της κυρίως φάσης.

Σχετικά με το κριτήριο του ΕΦΚΑ

Αν έχετε υπάρξει ασφαλισμένος κάποια στιγμή και το σύστημα σας δείχνει να μην έχετε ασφαλιστεί:

Πηγαίνετε στον ΕΦΚΑ -στο υποκατάστημα του παλιού σας ταμείου- και ζητήστε να δουν τα στοιχεία σας: ΑΜΚΑ, ΑΦΜ και ασφαλισμένο χρόνο.

Αν έχει πρόβλημα το ΑΜΚΑ ή το ΑΦΜ θα το διορθώσουν και θα μπορείτε την ίδια στιγμή να κάνετε αίτηση.

Αν δεν έχουν πιστοποιήσει χρόνο ασφάλισης (είναι παλιά μεροκάματα κτλ), ζητήστε τους να στείλουν στην ΗΔΙΚΑ το ΑΜΚΑ και το ΑΦΜ σας λέγοντας ότι πιστοποιούν αυτοί τον ένα μήνα τουλάχιστον ασφάλισης. Μέχρι το βράδυ η ΗΔΙΚΑ θα σας έχει καταγράψει σε ειδικό αρχείο που ξεπερνάει το πρόβλημα. Μην στέλνετε απευθείας μήνυμα στην ΗΔΙΚΑ. Τα αγνοούν γιατί δεν μπορούν να κρίνουν αυτοί αν έχετε χρόνο ασφάλισης ή όχι. Αν δεν πάει μήνυμα από τον ΕΦΚΑ η ΗΔΙΚΑ δεν κάνει τίποτα.

Αν δεν έχετε ασφαλιστεί ποτέ, δεν πληροίτε τα κριτήρια. Οπότε δεν έχει νόημα να πάτε στον ΕΦΚΑ να ανοίξετε καρτέλα. Το σύστημα λαμβάνει υπόψη του στοιχεία μόνο πριν την 31/10/2017.

Σχετικά με προβλήματα ή λάθη στα Ε1

Δεν μπορείτε να κάνετε κάτι μέσω των ΔΟΥ. Ακόμα και τροποποιητική να κάνετε δεν θα ληφθεί υπόψη γιατί τα στοιχεία έχουν παγώσει στις 31/10/2017. Μην πηγαίνετε στις ΔΟΥ χωρίς λόγο.

Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ των παιδιών στο Ε1 μπορείτε να προσθέσετε παιδιά μετά τις τελευταίες αλλαγές στην πλατφόρμα αρκεί να έχουν δηλωθεί στο Α21 των οικογενειακών επιδομάτων. Σημείωση: έχει γίνει διόρθωση και δεν εμφανίζεται πλέον η επισήμανση που δεν επέτρεπε να προχωρήσει η αίτηση μετά την προσθήκη τέκνου.

Αν δεν γνωρίζετε τον φιλοξενούμενο: Διαγράψτε τον και θα γίνει καταγγελία στην ΔΟΥ αυτόματα.

Αν κάποιος ήταν φιλοξενούμενος σε παραπάνω από έναν οικοδεσπότη: ο φιλοξενούμενος ορίζει με ποιο νοικοκυριό θα μείνει μέσω της συναίνεσης που δίνει. Οι υπόλοιποι μπορούν να τον διαγράψουν καταγγέλοντας τον αλλά επειδή η ΔΟΥ θα δει ότι ήταν όντως φιλοξενούμενος αυτού που τον καταγγέλλει αλλά όχι για όλο το χρόνο, δεν θα υπάρξει κάποια επίπτωση. Μην το φοβάστε.

Αν έχετε κάνει λάθος με το ΑΜΚΑ του παιδιού και έχετε βάλει άλλου παιδιού το ΑΜΚΑ, διαγράψτε το. Αλλιώς θα απορριφθεί η αίτηση σας.

Για αυτούς που έχουν δηλώσει λάθος ότι έχουν πολυτελή διαβίωση, για το τεκμαρτό κτλ: Δεν μπορούμε στα πλαίσια του Κοινωνικού Μερίσματος να επαναπροσδιορίσουμε τον τρόπο φορολόγησης ή τον κώδικα φορολογίας. Αυτή είναι μια κουβέντα που πρέπει να γίνει στα πλαίσια της φορολογίας και όχι με το Κοινωνικό Μέρισμα.

Αν λείπει όλη η οικογένεια σας από την αίτηση: Δείτε τις επισημάνσεις στην αίτηση. Αν ο αιτών ή η σύζυγος ξεπερνάνε το μέγιστο εισόδημα (9000€ * 3= 27.000€) ή την περιουσία (180.000€) ή τους τόκους ή υπάρχει ένδειξη πολυτελούς διαβίωσης, ή δεν έχετε περάσει από το σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης ή δεν έχετε υποβάλλει Ε1, ή αποτυγχάνει η αίτηση σας σε οποιοδήποτε άλλο κριτήριο, το σύστημα δεν συνθέτει το νοικοκυριό γιατί δεν υπάρχει νόημα. Απορρίπτει άμεσα την αίτηση.

Αν εμφανίζεστε με περιουσία 180.001 € δεν απορρίπτεστε για ένα ευρώ, απλά η ΑΑΔΕ προστατεύοντας σας δεν στέλνει την πραγματική αξία της περιουσίας σας.

Άλλα θέματα

Να διαβάζετε όλες τις επισημάνσεις στο τέλος της αίτησης. Είναι πολύ κατατοπιστικές.

Αν έχετε πρόβλημα με την συσχέτιση ΑΜΚΑ-ΑΦΜ: Πηγαίνετε στα ΚΕΠ. Εκεί θα αποκατασταθεί το πρόβλημα σας.

Αν ο οικοδεσπότης έχει πεθάνει και το σύστημα -αν δοκιμάσετε σήμερα (όχι αν έχετε δοκιμάσει πριν μέρες)- δεν σας επιτρέπει να κάνετε αίτηση λέγοντας ότι είστε φιλοξενούμενοι, υπάρχει πρόβλημα με τον ΑΜΚΑ του θανόντος. Πηγαίνετε στα ΚΕΠ και ζητήστε τους να ενημερώσουν το ΑΜΚΑ του θανόντος με το ΑΦΜ του (αυτοί θα το στείλουν στην ΗΔΙΚΑ να το κάνει γιατί το ΑΜΚΑ είναι κλειδωμένο λόγω θανάτου). Το ΑΦΜ του θανόντος είναι κλειδί για το σύστημα για να βρει το ΑΜΚΑ και να καταλάβει ότι είναι θανών ο οικοδεσπότης σας. Αίτηση θα κάνετε με τους δικούς σας κωδικούς taxis net όχι με του θανόντος.

Αν η αίτηση σας ακυρώθηκε εκ των υστέρων από το σύστημα, είτε τα στοιχεία της αίτησης ήταν λανθασμένα είτε την αίτηση την έχει κάνει η σύζυγος φιλοξενούμενου νοικοκυριού. Αν έχετε δώσει στοιχεία επικοινωνίας θα έχετε λάβει και σχετική ειδοποίηση.

Για να κάνετε επαναξιολόγηση, πρέπει να μην έχετε καμιά αίτηση σε κατάσταση «νέα» ή «εγκεκριμένη». Επίσης πρέπει να είστε το άτομο που υπέβαλε την αίτηση.