Κατατέθηκε το προσχέδιο του από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών, Γιώργο Χουλιαράκη, στον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση.

Είναι προφανές πως αυτός είναι ο τελευταίος προϋπολογισμός των προγραμμάτων» δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Γιώργος Χουλιαράκης, παραδίδοντας, πριν από λίγο, το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού στον πρόεδρο της Βουλής, Νίκο Βούτση.

Ο προϋπολογισμός του 2018 είναι εντός στόχων, ο προϋπολογισμός του 2017 έχει μία αρκετά σημαντική υπέρβαση στα έσοδα που θα αξιοποιήσουμε, ανέφερε ο κ. Χουλιαράκης.

«Ελπίζουμε μέχρι να γίνει σχέδιο προϋπολογισμού και μέχρι να περάσει ο επόμενος καιρός για να το εγκρίνουμε, τον Δεκέμβριο, να υπάρχουν οι καλύτερες δυνατές προβλέψεις και καλύτερες δυνατές πρόνοιες» τόνισε ο κ. Βούτσης παραλαμβάνοντας από τον κ. Χουλιαράκη το προσχέδιο του νέου προϋπολογισμού.

Οι βασικές προβλέψεις περί ανάπτυξης 2,4% κατά τη διάρκεια του 2018 αλλά και παραγωγής πρωτογενούς πλεονάσματος της τάξεως του 3,53%, θα μπει στο «μικροσκόπιο» των θεσμών οι οποίοι θα εξετάσουν μια προς μια τις εκτιμήσεις του οικονομικού επιτελείου πάνω στις οποίες έχουν στηριχθεί αυτές οι δύο προβλέψεις. Για οποιαδήποτε απόκλιση, θα ζητηθούν επιπλέον μέτρα ενώ η διαπραγμάτευση για μεγέθη θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί πριν από τις 20 Νοεμβρίου, καταληκτική ημερομηνία κατάθεσης του προϋπολογισμού στη Βουλή. Πάντως, ο υπουργός Οικονομικών, αν και παραδέχεται ότι υπάρχουν σημαντικές υστερήσεις σε βασικούς κωδικούς, τελικώς οι δανειστές θα πειστούν ότι το 3,5% θα μπορεί να επιτευχθεί το 2018 χωρίς νέα μέτρα.

Το οικονομικό επιτελείο αναμένεται να αναθεωρήσει τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος για το 2017 στο 2,2% του ΑΕΠ από 1,9% που είχε εγγραφεί στο μεσοπρόθεσμο. Παρά την υστέρηση στα φορολογικά έσοδα που παρατηρείται στο 8μηνο, το Γενικό Λογιστήριο πιστεύει ότι το κενό θα υπερκαλυφθεί και τελικώς ο προϋπολογισμός θα κλείσει με υπέρβαση στόχου περίπου 800 εκατ. ευρώ. Μέρος αυτού του ποσού, εφόσον τελικώς «κλειδώσει» θα κατευθυνθεί και για τη χρηματοδότηση του έκτακτου μερίσματος το οποίο θα δοθεί όμως μόνο υπό την προϋπόθεση ότι θα επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για το πρωτογενές πλεόνασμα και ότι θα δοθεί η έγκριση των θεσμών.

Τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος φυσικών προσώπων και νομικών προσώπων θα εμφανίσουν μεγάλη υστέρηση φέτος η οποία μπορεί να ξεπεράσει το ένα δις. ευρώ. Αντίστοιχα, θα αναθεωρηθεί η εκτίμηση και για το 2018 καθώς πλέον ο στόχος για είσπραξη 21,5 δις. ευρώ από την άμεση φορολογία δεν θεωρείται ρεαλιστικός. Το υπουργείο Οικονομικών όμως θα αναθεωρήσει προς τα πάνω την πρόβλεψη για τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές και έτσι εκτιμά ότι θα υπερκαλύψει το κενό. Βέβαια, για να γίνουν πειστικά τα επιχειρήματα απέναντι στους δανειστές, θα πρέπει και τα στοιχεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού κατά το τελευταίο τρίμηνο του έτους, να μην κρύβουν δυσάρεστες εκπλήξεις. Αν, για παράδειγμα, τα έσοδα δεν φτάσουν στα 5 δις. ευρώ ανά μήνα στους τρεις μήνες που απομένουν μέχρι το τέλος του χρόνου και αν ο επανυπολογισμός των ασφαλιστικών εισφορών για ένα εκατομμύριο επιτηδευματίες δεν βγάλει τα νούμερα που έχουν προϋπολογιστεί, τότε θα αμφισβητηθούν και οι προβλέψεις της επόμενης χρονιάς.

Όσον αφορά στις μακροοικονομικές προβλέψεις, το προσχέδιο του προϋπολογισμού δεν θα περιέχει εκπλήξεις. Άλλωστε, τα βασικά μεγέθη αποκαλύφθηκαν από το Δημοσιονομικό Συμβούλιο:

1. Η ιδιωτική κατανάλωση, ο δείκτης με τη μεγαλύτερη βαρύτητα στο ΑΕΠ προβλέπεται να αυξηθεί κατά 1,4% με την πρόβλεψη να παραμένει αμετάβλητη σε σχέση με την αντίστοιχη του μεσοπρόθεσμου. Για το 2017, ο πήχης κατέβηκε από το +1,3% του μεσοπρόθεσμου, στο +1,1%. «Η αναθεώρηση αυτή θεωρείται ρεαλιστική λαμβανομένου υπόψη ότι το πρώτο μισό του τρέχοντος έτους η ιδιωτική κατανάλωση είναι αυξημένη κατά 0,8% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2016» αναφέρει η έκθεση του Δημοσιονομικού Συμβουλίου.

2. Η δημόσια κατανάλωση θα έχει μείωση 0,2% μέσα στο 2018 και όχι αύξηση 0,1% όπως προέβλεπε το μεσοπρόθεσμο. Για το 2017, η δημόσια κατανάλωση αναμένεται να κλείσει με μεγαλύτερη αύξηση από ότι είχε αρχικά προγραμματιστεί δηλαδή με +1% έναντι +0,1% που είναι η εκτίμηση στο μεσοπρόθεσμο για την φετινή χρονιά.

3. Στις επενδύσεις, προβλέπεται χειρότερη επίδοση για το 2017 και καλύτερη για το 2018. Έτσι, για την επόμενη χρονιά, ο ακαθάριστος σχηματισμός κεφαλαίου προβλέπεται να αυξηθεί κατά 12,6% έναντι πρόβλεψης 10,8% στο μεσοπρόθεσμο. Για το 2017 όμως, ο πήχης κατεβαίνει καθώς η αρχική εκτίμηση για αύξηση του ακαθάριστου σχηματισμού παγίου κεφαλαίου κατά +5,9% δεν θα επιτευχθεί και ο πήχης κατεβαίνει στο +4,3%. Το ελληνικό δημοσιονομικό συμβούλιο διατυπώνει επιφυλάξεις σχετικά με το κατά πόσο θα επιβεβαιωθεί η πρόβλεψη για την αύξηση των επενδύσεων το 2018

4. Βελτιωμένες είναι οι προβλέψεις για τις εξαγωγές. Για το 2018, προβλέπεται αύξηση +4,7% αντί για +4,4% ενώ για το 2017 εκτιμάται ότι η χρονιά θα κλείσει με αύξηση +6,7% αντί για +3,3%. Προς τα πάνω αναθεωρείται βέβαια η πρόβλεψη και για τις εισαγωγές. Το 2018 εκτιμάται ότι η αύξηση θα είναι +4,4% και όχι +3,5% όπως προβλέπει το μεσοπρόθεσμο ενώ για το 2017, οι εισαγωγές αγαθών και υπηρεσιών εκτιμάται πλέον ότι θα αυξηθούν κατά 5,6% έναντι 2,8% που ήταν η πρόβλεψη του μεσοπρόθεσμου. «Οι αναθεωρήσεις αυτές κρίνονται σε μεγάλο βαθμό ρεαλιστικές, βασιζόμενες στο περαιτέρω «άνοιγμα» της ελληνικής οικονομίας στο εξωτερικό. Ωστόσο, επισημαίνεται ότι χωρίς σημαντική βελτίωση της θέσης της χώρας στο διεθνή ανταγωνισμό, ελλοχεύει ο κίνδυνος επαναφοράς των εξωτερικών ελλειμμάτων ή αύξησης μεριδίου εισαγωγών για μη παραγωγικούς σκοπούς (ενίσχυση κατανάλωσης), με τις γνωστές αρνητικές επιπτώσεις στην παραγωγική ανασυγκρότηση, το αξιόχρεο και εν τέλει τις προοπτικές ανάπτυξης της χώρας».

5. Καμία μεταβολή στην πρόβλεψη δεν υπάρχει για το δείκτη της απασχόλησης τουλάχιστον για το 2018. Η εκτίμηση για αύξηση 1,7% που υπήρχε στο μεσοπρόθεσμο, παραμένει και στο προσχέδιο ενώ για το 2017 το ποσοστό ανεβαίνει από το +1,4% του μεσοπρόθεσμου στο +1,6%. Για την ανεργία η πρόβλεψη βελτιώνεται τόσο για φέτος όσο και για του χρόνου. Για το 2018, προβλέπεται αποκλιμάκωση στο 19% (αντί για αρχική πρόβλεψη 19,8%) ενώ για φέτος, η χρονιά προβλέπεται να κλείσει με την ανερχία στο 20,2% έναντι στόχου 21% που υπήρχε στο μεσοπρόθεσμο