ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ Η ΦΡΑΣΗ «ΑΝΟΙΞΕ ΤΟ ΤΡΙΩΔΙΟ»

🕔23/02/2016 10:58

Στους πρώτους Αποστολικούς Χρόνους ήταν άγνωστη η περίοδος του Τριωδίου. Όπως φαίνεται σε αλληλογραφία του Αγίου Ειρηναίου με τον Επίσκοπο Ρώμης Βίκτορα, οι Χριστιανοί νήστευαν μόνο τη Μ. Παρασκευή (άλλοι 24 ώρες, άλλοι 40 ώρες) προς τιμήν των Παθών του Χριστού.

Στην Παλαιστίνη και στη Συρία η προετοιμασία για την Ανάσταση διαρκούσε όλη τη Μεγάλη . Σε πολλές Παλαιστινιακές κοινότητες νήστευαν σαράντα ημέρες κατά το πρότυπο του Χριστού στην Έρημο. (Οι Εβραίοι που έγιναν Χριστιανοί τιμούσαν τον Μωυσή που έμεινε σαράντα μέρες στο Όρος Σινά προσευχόμενος.

Αυτοτελής νηστεία σαράντα ημερών φαίνεται ότι ήταν γνωστή απ” το τέλος του 3ου ή στις αρχές του 4ου αι (μια και αναφέρεται στον 5ο Κανόνα της Α΄ Οικουμενικής Συνόδου το 325)

Με την Κυριακή «του Τελώνου και του Φαρισαίου» αρχίζει και εφέτος για την Εκκλησία μία περίοδος δέκα εβδομάδων που προετοιμάζει τους πιστούς να γιορτάσουν την Ανάσταση του Σωτήρος.

Στις καθημερινές «Ακολουθίες» των δέκα αυτών εβδομάδων ψάλλονται ύμνοι και προσευχές μετανοίας και περισυλλογής. Όλο αυτό το υλικό περιέχεται σε ξεχωριστό Λειτουργικό Βιβλίο που ονομάζεται «Τριώδιον το Κατανυκτικόν». Η ονομασία του βιβλίου προήλθε από ένα είδος Εκκλησιαστικών Ύμνων που περιέχει το βιβλίο αυτό (τους «Κανόνες» που αποτελούνται από «τρεις ωδές» και όχι από εννέα).
Εντυπωσιακός είναι ο τρόπος που «ανοίγει» το Τριώδιο στον Πατριαρχικό ναό της Κωνσταντινούπολης και στα μεγάλα μοναστήρια κατά το «Τυπικό της Μεγάλης Εκκλησίας»: Στον Εσπερινό της «παραμονής» του Τελώνου και Φαρισαίου (απόγευμα του Σαββάτου), μετά τον «Προοιμιακό Ψαλμό», ο Εκκλησιάρχης τοποθετεί το βιβλίο «Τριώδιον» σε Αναλογείο μπρος στην «Δεσποτική Εικόνα» του Χριστού (στη δεξιά πλευρά του Τέμπλου). Ο Πατριάρχης, (ή ο Ηγούμενος στο μοναστήρι) έρχεται μπρος στο τέμπλο, παίρνει στα χέρια το βιβλίο Τριώδιον και το παραδίδει στον Κανονάρχη. Αυτός, αφού βάζει μετάνοια κανοναρχεί στο Χορό το πρώτο τροπάριο. Είναι χαρακτηριστικό αυτό το πρώτο τροπάριο του Εσπερινού με το οποία «ανοίγει το Τριώδιον». Προσκαλεί τους πιστούς να «αποφύγουν την υβριστική στάση απέναντι στο Θεό και απέναντι στο συνάνθρωπο» και να αποκτήσουν την αρετή της «ταπεινοφροσύνης»: ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΤΡΟΠΑΡΙΟ ΤΟΥ ΤΡΙΩΔΙΟΥ («Ἑσπέριον Ἰδιόμελον»΄Ἥχος α΄) Μή προσευξώμεθα «φαρισαϊκῶς», ἀδελφοί. Ὁ γάρ ὑψῶν ἑαυτόν, ταπεινωθήσεται. Ταπεινωθῶμεν ἐναντίον τοῦ Θεοῦ «τελωνικῶς» διά νηστείας, κράζοντες: «Ἰλάσθητι ἡμῖν τοῖς ἁμαρτωλοῖς» ΕΛΕΥΘΕΡΗ ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ Αδελφοί μου, ας μη προσευχηθούμε όπως ο Φαρισαίος Διότι όποιος είναι «υβριστής» κάποτε θα ταπεινωθεί. Ας αποκτήσουμε ταπεινοφροσύνη. Κι ας συναντήσουμε το Θεό ταπεινά όπως ο μετανιωμένος Τελώνης. Μας δίνεται τώρα η ευκαιρία με τη νηστεία. να φωνάξουμε στο Θεό: «Δες τα σφάλματά μας με επιείκεια»

Συνέχεια του άρθρου
Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !