ΣΑΝ : "Υποβαθμίζεται η προσχολική εκπαίδευση"

🕔20/06/2016 15:07

Σύλλογος Αναπληρωτών Νηπιαγωγών

Αθήνα, 20/6/2016

Θέμα : «Υποβάθμιση της – ισοπέδωση του ολοήμερου νηπιαγωγείου»

Aξιότιμε κύριε Πρόεδρε του ΙΕΠ, αξιότιμε κύριε Αντιπρόεδρε,

πληροφορηθήκαμε από συναδέλφους αναπληρωτές νηπιαγωγούς και μέλη του συλλόγου μας, που συμμετείχαν σε ενημερωτικές ημερίδες στελεχών της εκπαίδευσης, καθώς και από πολιτικό κείμενο του τμήματος Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, για την πρόθεση θεσμοθέτησης ενός τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου στα πλαίσια του οποίου θα αυξηθεί το ωράριο του σχολείου κατά μία ώρα.

Παράλληλα ενημερωθήκαμε για την πρόθεση θεσμοθέτησης του ωραρίου των νηπιαγωγείων. Επειδή εκτιμούμε ότι βασικό μέλημα του ΙΕΠ, είναι η παιδαγωγική διάσταση και οι παιδαγωγικές επιπτώσεις της όποιας νομοθετικής ρύθμισης και όχι μόνο η ενδεχόμενη ΄΄λογιστική΄΄ προσέγγιση της, θα θέλαμε να λάβετε υπόψη σας τα εξής: 1. Μετά την αύξηση του ελάχιστου αριθμού των μαθητών των νηπιαγωγείων από 7 σε 14 μέχρι 25 (+10%) για κάθε τμήμα, την επόμενη σχολική χρονιά οδηγούμαστε σε συγχωνεύσεις τμημάτων νηπιαγωγείων και στη δημιουργία τμημάτων 27 μαθητών σε ακατάλληλους χώρους, όπως γνωρίζετε και μπορείτε να επιβεβαιώσετε. Σε ένα τμήμα λοιπόν με 27 μαθητές, η (-ο) ο νηπιαγωγός όχι μόνο δε θα μπορεί να διδάξει, αλλά αναγκαστικά θα περιοριστεί στη φύλαξη των νηπίων και προνηπίων. Έτσι εκ των πραγμάτων χάνονται οι παιδαγωγικοί σκοποί και στόχοι της προσχολικής εκπαίδευσης. 2. Μετά την προϋπόθεση που έθεσε το Υπουργείο Παιδείας, με σχετική εγκύκλιο που εξέδωσε, για την προσκόμιση βεβαιώσεων εργασίας ή κάρτας ανεργίας ή βεβαίωση του ασφαλιστικού φορέα από τους γονείς, προκειμένου να γίνουν δεκτά τα νήπια και προνήπια στο ολοήμερο νηπιαγωγείο, είχαμε ως αποτέλεσμα τη μεγάλη μείωση εγγραφών στο ολοήμερο νηπιαγωγείο (το εντοπίζουν πέραν των άλλων και οι εκπαιδευτικοί της Ριζοσπαστικής Αριστεράς / ΣΥΡΙΖΑ με ανακοίνωση τους). Γιατί πολλοί γονείς αρνούνται να προσκομίσουν τα παραπάνω έγγραφα στην εκπαιδευτικό. Έχουμε επίσης τη μετατροπή του ολοήμερου νηπιαγωγείου σε παιδοφυλακτήριο. Σας επισημαίνουμε, αυτό που και στο Υπουργείο είχαμε επισημάνει με υπόμνημα μας, ότι ουδέποτε στο παρελθόν, πλην του 1998 (πιλοτική εφαρμογή ολοήμερου), ζητήθηκαν από τους γονείς νηπίων και προνηπίων βεβαιώσεις εργασίας, προκειμένου να φοιτήσουν τα παιδιά τους στο νηπιαγωγείο. 3. Η δομή του ολοήμερου νηπιαγωγείου διαφέρει από αυτή του ολοήμερου δημοτικού, άρα οι ενδεχόμενες ταυτίσεις και κοινές πρακτικές είναι άστοχες. Στο ολοήμερο νηπιαγωγείο το πρόγραμμα είναι ενιαίο και οι απογευματινές δραστηριότητες αποτελούν συνέχεια των πρωινών. Κάτι που δεν ισχύει στο Δημοτικό ολοήμερο. 4. Η πρόταση για τη δημιουργία ενιαίου τύπου ολοήμερου νηπιαγωγείο στερείται παιδαγωγικής τεκμηρίωσης από όσο γνωρίζουμε και μοναδικός στόχος φαίνεται να είναι η περικοπή των δαπανών και η μείωση των προσλήψεων αναπληρωτών. Και οδηγούμαστε σε αυτό το συμπέρασμα γιατί: Το ολοήμερο νηπιαγωγείο, σε αντίθεση με το ολοήμερο δημοτικό σχολείο, εφαρμόζει καθ'όλη τη διάρκειά του ενιαίο πρόγραμμα με τρεις δραστηριότητες του ίδιου προς επεξεργασία θέματος. Όμως η υποχρεωτικότητα του ολοήμερου με βάση τους σχεδιασμούς που πληροφορηθήκαμε θα είναι μέχρι τις 13:15, ενώ μέχρι τις 15:45 θα είναι προαιρετικό για όσους θέλουν να αφήσουν τα παιδιά τους παραπάνω, για όσους έδωσαν βεβαιώσεις εργασίας κτλ. Η μείωση λοιπόν του υποχρεωτικού ωραρίου αφενός υποβαθμίζει τον παιδαγωγικό του ρόλο και αφετέρου αποτελεί ένα επιπλέον αντικίνητρο εγγραφών σε αυτό,οδηγώντας εκ’των πραγμάτων στη σταδιακή κατάργηση του θεσμού. 5. Το ολοήμερο σχολείο παρά τα μεγάλα του ελλείμματα, ήταν κατάκτηση των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας. Θα περιμέναμε από την κυβέρνηση της Αριστεράς που το στήριξε κριτικά όλα αυτά τα χρόνια, σήμερα να το βελτιώσει και όχι με τεχνάσματα να το αποδυναμώσει. Και αναφερόμαστε αποκλειστικά στο ολοήμερο νηπιαγωγείο που έχει διαφορές από το ολοήμερο δημοτικό και στο όνομα της ευθυγράμμισης με αυτό, θα πάρει μόνο τις παθογένειες του και θα απολέσει το συγκριτικό του πλεονέκτημα που σας αναλύσαμε νωρίτερα. Αξιότιμοι κύριοι, στην ανάληψη των κεντρικών ρόλων του ΙΕΠ από δυο εκπαιδευτικούς που με το έργο τους έχουν δείξει γνώση του χώρου της εκπαίδευσης, είδαμε την ευκαιρία για την αναβάθμιση του ΙΕΠ σε παιδαγωγικό καθοδηγητή της πολύπαθης δημόσιας εκπαίδευσης. Γιατί η εκπαίδευση δε μπορεί να είναι χώρος στον οποίο ο/η εκάστοτε παρατρεχάμενος ή κομματικός ινστρούχτορας προσπαθεί να κάνει πράξη τις ιδεοληψίες του/της. Για ιδεοληψίες σε βάρος των μαθητών, των εκπαιδευτικών και της κοινωνίας δεν έχουμε περιθώριο ως κοινωνία. Από την πλευρά μας ως εκπαιδευτικοί της τάξης, οφείλουμε όλες και όλοι να αντιδράσουμε σε όποιες πρακτικές και τακτικές στερούνται παιδαγωγικού ερείσματος, με μοναδικό στόχο τη μείωση δαπανών και θέσεων εργασίας των εκπαιδευτικών. Από την πλευρά σας ζητάμε την παιδαγωγική σας γνωμάτευση εφόσον λάβετε υπόψη σας τις παρατηρήσεις μας και ενδεχομένως και άλλων νηπιαγωγών της τάξης που καλύπτονται από άλλες εκπαιδευτικές συλλογικότητες, αλλά και γονέων. Οι κυβερνητικές πολιτικές δυστυχώς έχουν κατακερματίσει το χώρο των εκπαιδευτικών, όμως όπως γνωρίζεται καλά, η πλούσια εμπειρία των εκπαιδευτικών της τάξης, μακριά από την ανύπαρκτη της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας και του φιλοκυβερνητισμού, είναι αυτή που θα δώσει τα σωστά συμπεράσματα. Είμαστε στη διάθεση σας για κάθε περαιτέρω συζήτηση και ανάλυση των θέσεων μας πριν τις τελικές σας αποφάσεις.

Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !