Ο Μποστ και η Νόρμα της Μαρίας Κάλλας

🕔02/09/2016 09:54

Κάθε Παρασκευή του αποκαλόκαιρου έχουμε πει να βάζουμε Μποστ, τουλάχιστον μέχρι τα μέσα Σεπτέμβρη δηλαδή, μπορεί και ως τα του μήνα. Την περασμένη Παρασκευή είχαμε δει ένα σκίτσο του Μποστ για ένα επεισόδιο του Ψυχρού Πολέμου, την κατάρριψη του αμερικανικού κατασκοπευτικού αεροσκάφους U-2 τον Μάιο του 1960.

Σήμερα θα δούμε τον Μποστ να σχολιάζει όχι ένα πολιτικό παρά ένα καλλιτεχνικό γεγονός: την εμφάνιση της Μαρίας Κάλλας στην Επίδαυρο.

Το σκίτσο δημοσιεύτηκε στην Ελευθερία στις 28 Αυγούστου 1960, πριν από 56 χρόνια και κάτι μέρες. Η Μαρία Κάλλας είχε προσκληθεί για να τραγουδήσει τη Νόρμα του Μπελίνι στην Επίδαυρο, κάτι που ήταν το καλλιτεχνικό γεγονός της χρονιάς. Η μεγάλη ελληνίδα σοπράνο βρισκόταν διαρκώς στην επικαιρότητα όχι μόνο για τις εμφανίσεις της αλλά και εξαιτίας του ειδυλλίου της με τον πάμπλουτο εφοπλιστή Αριστοτέλη Ωνάση, καθώς και του διαζυγίου της με τον Ιταλό Τζοβάνι Μπατίστα Μενεγκίνι.

Η Κάλλας ήρθε στην Ελλάδα στις 9 Αυγούστου και έδωσε συνέντευξη τύπου στην οποία διέψευσε ότι επίκειται γάμος της με τον Ωνάση, ο οποίος ακολούθησε λίγες μέρες αργότερα με τη θαλαμηγό του. Λίγες μέρες νωρίτερα, η συνέλευση ιερέων της Σιάτιστας, διεκτραγωδώντας την ένδεια των ιερέων της υπαίθρου, κατήγγειλε ότι πολλοί ιερείς, για να τα βγάλουν πέρα, αναγκάζονται να δουλεύουν ως ημερομίσθιοι εργάτες σε έργα οδοποιίας και ο Μποστ πιάνεται από αυτό το άσχετο γεγονός: ο γάμος Ωνάση-Κάλλας δεν μπορεί να γίνει γιατί δεν βρίσκουν ιερέα αφού όλοι είναι απασχολημένοι ως εργάτες!

Στις λεζαντούλες (με τα μποστικά χεράκια) η Κάλλας χαρακτηρίζεται «τίγρης της Επειδαύρου» και ο Ωνάσης «λέων και πετρελέων των θαλασσών». Και αφού το όνομα της Κάλλας είναι Καλογεροπούλου, ο γάμος πρέπει να γίνει με την παρουσία κληρικών!

Ο τίτλος του σκίτσου («ειδωλολάτρις και αντίχριστος Νόρμα») όπως και η λεζαντούλα «το κατηραμένον και αντίχριστον πλοίον» με κάνουν να υποθέτω ότι το ανέβασμα της Νόρμας στην Επίδαυρο είχε σχολιαστεί αρνητικά από κύκλους της εκκλησίας, ίσως επειδή η ηρωίδα του έργου είναι ειδωλολάτρισσα ιέρεια. Ωστόσο, δεν βρήκα τίποτα τέτοιο στις εφημερίδες της εποχής.

Πάντως, οι παραστάσεις της Νόρμας στην Επίδαυρο σημαδεύτηκαν από ατυχείς συγκυρίες: η πρεμιέρα ήταν προγραμματισμένη για τις 21.8 αλλά λόγω καταρρακτώδους βροχής μετατέθηκε για τις 24. Μάλιστα, σε ρεπορτάζ των εφημερίδων, «κάτοικοι της περιοχής» μίλησαν για «μήνιν των θεών», επειδή το θέατρο βεβηλώθηκε με όπερα! Η δεύτερη παράσταση δόθηκε κανονικά στις 26, αν και η Κάλλας τραγούδησε με πυρετό, αλλά η τρίτη παράσταση ματαιώθηκε επειδή η Κάλλας είχε κρυολογήσει.

Ωστόσο, η παράσταση της 24ης Αυγούστου 1960 θεωρείται μια από τις μεγάλες στιγμές της καριέρας της Κάλλας, σε έναν ρόλο που ήταν από τους αγαπημένους της και που τον έχει δισκογραφήσει αρκετές φορές -ιδού μία από αυτές:

kallas

Από την άφιξη στο Ελληνικό

Το κείμενο της μπορντούρας παρωδεί ένα ρεμπέτικο τραγούδι, τη «Μάρω» του Απόστολου Χατζηχρήστου. Υποτίθεται ότι το λέει ο Ωνάσης στη Μαρία (Μάρω) Κάλλας:

Μάρω μου γλυκιά πάρ’ το πλοίον κι έλα
μ’ αερόπλανον πάω στην Καστέλα
Κι αν δε με βρης εκεί, έλα παρακάτω
κάποιος ιερέφς είναι στο Μοσχάτο
Μου’ παν πως «αργεί» κε δε σπάει κοτρώνεις
τον ανέλαβεν ο εργολάβος Κολοκοτρώνης.
Άλλαξε λοιπόν και κύτα μην αργήσεις
προ ολίγου συνέλαβαν 2 της Λαρίσης
Από Μοσχάτον, Λάρισαν και Σιάτισταν γυρίζων
ουδένα διαθέσιμον ήμην αντικρύζων
άλλος αργεί, άλλος συλλαμβάνεται, άλος σκάπτη
στο τέλος θα καταλήξουμε σε σκέτο κανδηλανάπτη.

Και πάλι, δεν έχω ξεδιαλύνει τι ακριβώς είχε συμβεί με συλλήψεις ιερέων στη Λάρισα, όπως υπαινίσσεται ο Μποστ.

alt
Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !