Ο μεταβατικές πανελλαδικές

🕔24/11/2015 12:21

Συντάκτης:
δρ Παναγιώτης Τσιωτάκης *

Tο ενδιαφέρον γονέων και μαθητών του Λυκείου εστιάζεται τελευταία στο νέο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που νομοθέτησε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛΛ., επί υπουργίας των κ. Μπαλτά-Κουράκη.

Σύμφωνα με τους εμπνευστές του, είχε σκοπό να επιλύσει τα προβλήματα που δημιουργούσε το σύστημα Αρβανιτόπουλου (Ν. 4186/2013), όπως τροποποιήθηκε από την παρέμβαση Λοβέρδου (Ν. 4310/2014) -επαναφορά Πληροφορικής για συναφείς σχολές- και παρουσιάστηκε στο τέλος της περασμένης σχολικής χρονιάς καταστρατηγώντας κάθε χρονοδιάγραμμα.

Επί τρεις μήνες διαχέονταν αδιαλείπτως πληροφορίες από μεγάλο και ετερόκλητο δίκτυο, όπως εφημερίδες ή εκπομπές, ιστοσελίδες, φροντιστήρια, μέλη του Τομέα Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, με αντικρουόμενα στοιχεία διαφορετικής φιλοσοφίας και αλλεπάλληλες αλλαγές σε κομβικά ζητήματα.

Συγχρόνως, δεν πραγματοποιήθηκε καμία (ορατή, δημόσια) διαβούλευση με επιστημονικές ενώσεις ή τριτοβάθμια ιδρύματα, ούτε αξιοποιήθηκε η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που είχε θεσμικό ρόλο στο ζήτημα. Αντίθετα, φαίνεται εκ του αποτελέσματος ότι υλοποιήθηκαν συντεχνιακά αιτήματα χρόνων στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

Η ομάδα εργασίας διατήρησε, με τροποποιήσεις, το Λύκειο στις προβλέψεις Αρσένη-Γιαννάκου χωρίς καθόλου φαντασία αλλά… με εμμονές.

Ενώ υποτίθεται ότι θα διόρθωνε διαπιστωμένες στρεβλώσεις του παλιού συστήματος και θα προλάβαινε εκείνες του συστήματος Αρβανιτόπουλου, τελικά δημιούργησε νέες, οι συνέπειες των οποίων θα αναδειχτούν στο μέλλον.

Στην ουσία δεν πραγματοποιείται κανένα άνοιγμα πεδίων στο νέο σύστημα, απλώς δόθηκε στους μαθητές όλων των προσανατολισμών πρόσβαση στα Παιδαγωγικά και στις Νοσηλευτικές, με εξέταση σε επιπλέον μάθημα.

Είναι σαν, το 2015, ο αρχιτέκτονας του σχεδίου να θεώρησε ότι όλοι οι μαθητές επιθυμούν να σπουδάσουν σ’ αυτά τα επαγγέλματα!

Η μόνη πραγματική διασύνδεση που υλοποιήθηκε είναι αυτή των υποψηφίων σχολών Υγείας με τις Θετικές Σπουδές. Διασύνδεση που είδαμε στα σχολεία μας ότι οι μαθητές δεν επιλέγουν για προφανείς λόγους (ποσοστά 10%-20%).

Συνεπώς, οικοδομήθηκαν γέφυρες μεταξύ των Τομέων Σπουδών άστοχες και αταίριαστες, ενώ λείπουν άλλες που θα ήταν ουσιαστικές και δημοφιλείς, όπως για παράδειγμα η διασύνδεση μεταξύ Θετικών και Οικονομικών ή Πολιτικών Επιστημών και Οικονομικών (και ανάποδα).

Κι αν η διάκριση Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών είναι προφανής, η εμφάνιση την τελευταία στιγμή, με πρωτοφανή επιστημολογική προσέγγιση, του Τομέα Σπουδών Οικονομίας-Πληροφορικής έλαβε το Οσκαρ… έμπνευσης.

Επανεφευρέθηκε το «διδασκόμενο αλλά όχι εξεταζόμενο» μάθημα κατεύθυνσης. Αναιρέθηκε, έτσι, η λογική της πανελλαδικής εξέτασης μαθημάτων που πιστοποιεί συγκεκριμένες γνώσεις. Δίνεται πρόσβαση σε σχολές σε μαθητή που δεν έχει εξεταστεί (αλλά απλώς διδαχτεί) το αντίστοιχο μάθημα (1 και 2 παρακάτω), με την προσέγγιση, όμως, να ισχύει κατά το δοκούν. Το σύστημα εισαγωγής, λοιπόν:

1. Με συνδυασμούς μαθημάτων επιτρέπει την είσοδο στο Παιδαγωγικό χωρίς μαθηματικά, στο Βιολογικό χωρίς βιολογία, στο Γεωπονικό χωρίς μαθηματικά, στην Πληροφορική χωρίς πληροφορική. Δημιουργούνται, έτσι, φοιτητές με ανομοιογενές προφίλ, γιατί οι σχολές αυτές υπάρχουν σε περισσότερα από ένα πεδία -όχι φυσικά οι δημοφιλείς Σχολές Πληροφορικής.

2. Δεν επιτρέπει στους μαθητές της θεωρητικής και θετικής να εισαχθούν στις Οικονομικές Σχολές (παρ’ ότι διδάσκονται μαθηματικά γενικής παιδείας και άρα θα μπορούσαν να εξεταστούν στην οικονομία), στους μαθητές των οικονομικών να εισαχθούν σε σχολές της θετικής (αν δεν καταργούνταν αναιτιολόγητα η φυσική γενικής παιδείας) κ.ά.

3. Ανέτρεψε την προετοιμασία των μαθητών της Β’ Λυκείου. Οσοι στόχευαν σε τμήματα Οικονομικών, Πληροφορικής Θετικής (!), Πληροφορικής Οικονομικών (!), Κοινωνικών-Πολιτικών Επιστημών, Παιδαγωγικών, Γεωπονικών κ.ά. άλλαξαν πυξίδα για ένα σύστημα δήθεν μεταβατικό και μιας χρήσης.

4. Υποβάθμισε τη μαθηματική παιδεία, τη διδασκαλία της φυσικής και απαξίωσε την -θετική- επιστήμη της πληροφορικής. Ποιος ήταν ο στόχος; Εχουμε όντως 2015;

5. Δημιούργησε, συνειδητά, μη ισορροπημένα πεδία σχολών και τμήματα διαφορετικών ταχυτήτων στα σχολεία. Από την έναρξη της σχολικής χρονιάς φάνηκε ότι οι κεντρικές επιλογές του σχεδίου ήταν λανθασμένες, δηλωτικές της απειρίας των εμπνευστών του συστήματος σε θέματα του -δημόσιου- Γενικού Λυκείου και της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Τα παραπάνω θα είχαν αποφευχθεί, αν είχε πραγματοποιηθεί μια ολοκληρωμένη μελέτη από ειδικούς της Εκπαίδευσης με συγκεκριμένη στοχοθεσία. Κάτι αποδεδειγμένα, εφικτό, αν κρίνουμε από το νέο σύστημα που εκπόνησε, την ίδια περίοδο, το υπουργείο Παιδείας Κύπρου.

Ο αναγνώστης μπορεί εύκολα να το εντοπίσει-αναλύσει και να εξαγάγει τα δικά του συμπεράσματα.

ΥΓ. Γιατί δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα ο τύπος υπολογισμού των μορίων; Συντελεστής 0,7 (μικρότερος του 1) δεν δηλώνει βαρύτητα αλλά… αντιβαρύτητα, απλά μαθηματικά!

* καθηγητής Πληροφορικής

Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !