Μύθοι και αλήθειες για το ψωμί

🕔04/10/2016 23:37

Είτε βρίσκεστε σε δίαιτα είτε όχι, είτε σας ενδιαφέρει η απώλεια βάρους είτε το ζητούμενο είναι απλώς η υγιεινή διατροφή, η επιλογή του ψωμιού που θα καταναλώσετε διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη του στόχου σας.



Το ψωμί έχει πρωταγωνιστική θέση στο καθημερινό ελληνικό τραπέζι. Ωστόσο, υπάρχουν ορισμένες παρανοήσεις που οδηγούν τους ανθρώπους σε λανθασμένες επιλογές.

1. Το σκούρο ψωμί είναι πάντα ολικής άλεσης
Μύθος: Υπάρχουν διάφοροι τρόποι για να δοθεί σκούρο χρώμα στο ψωμί, γι’ αυτό διαβάστε τη λίστα με τα συστατικά του.
Η ένδειξη «ολικής άλεσης» πρέπει πάντοτε να εμφανίζεται πριν από το όνομα του σπόρου, όπως το «ολικής αλέσεως σταρένιο ψωμί» και να είναι το πρώτο που αναφέρεται στη λίστα με τα συστατικά του.


2. Το ψωμί διατηρείται καλύτερα στο ψυγείο
Μύθος: Βάζοντας το ψωμί στο ψυγείο χαλάει πιο γρήγορα, λόγω της υγρασίας. Αν το αφήσετε σκεπασμένο σε θερμοκρασία δωματίου, το ψωμί από το σούπερ μάρκετ θα παραμείνει φρέσκο για 2 έως 4 ημέρες, ενώ το ψωμί αρτοποιίας, το οποίο συνήθως έχει λιγότερα συντηρητικά, θα κρατήσει 1 έως 3 ημέρες. Αν θέλετε να αποθηκεύσετε το ψωμί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, βάλτε το στην κατάψυξη. Θα παραμείνει φρέσκο για 2-3 μήνες.


3. Το πολύ ψωμί αυξάνει την αρτηριακή πίεση
Αλήθεια: Σύμφωνα με σχετικές μελέτες, στη χώρα μας το 40% του αλατιού που τρώμε προέρχεται από το ψωμί. Η κατανάλωση ψωμιού αρκετές φορές την ημέρα, λόγω της περιεκτικότητάς του σε αλάτι, μπορεί να αυξήσει την αρτηριακή πίεση και να σας θέσει σε κίνδυνο για έμφραγμα ή εγκεφαλικό επεισόδιο.


4. Το «εμπλουτισμένο» ψωμί είναι υγιεινότερο από το ολικής άλεσης
Μύθος: Η ένδειξη «εμπλουτισμένο» μπορεί να εμφανίζεται στο λευκό ψωμί και σε άλλα προϊόντα που παρασκευάζονται από επεξεργασμένα δημητριακά. Τι ακριβώς σημαίνει;
Τα δημητριακά υποβάλλονται σε διύλιση προκειμένου να γίνουν πιο ελαφριά και αφράτα και να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.
Ωστόσο, η διαδικασία αυτή απομακρύνει τις φυτικές ίνες, το σίδηρο και πολλές βιταμίνες του συμπλέγματος Β. Η ένδειξη «εμπλουτισμένο» σημαίνει απλώς ότι οι βιταμίνες Β και ο σίδηρος προστέθηκαν ξανά μετά τη διύλιση. Αλλά οι φυτικές ίνες δεν μπορούν να προστεθούν στα εμπλουτισμένα ψωμιά. Οι φυτικές ίνες βρίσκονται στο ψωμί που γίνεται με δημητριακά ολικής αλέσεως.


5. Όταν το ψωμί έχει μουχλιάσει, μπορούμε να το καθαρίσουμε και να το φάμε
Μύθος: Είναι πιθανό η μούχλα να έχει προχωρήσει και σε άλλα σημεία τα οποία φαίνεται ότι είναι ασφαλή. Όταν το ψωμί έχει μουχλιάσει το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να πετάξετε ολόκληρο το καρβέλι.


6. Το ψωμί ολικής άλεσης μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για καρδιοπάθεια
Αλήθεια: Η αντικατάσταση του ψωμιού από επεξεργασμένα δημητριακά με ψωμί δημητριακών ολικής αλέσεως βοηθάει στη μείωση της χοληστερόλης και κατά συνέπεια στη μείωση του κινδύνου εμφάνισης καρδιακών παθήσεων.
Τα θρεπτικά συστατικά στα δημητριακά ολικής αλέσεως βοηθούν στην παραγωγή ερυθρών αιμοσφαιρίων, διατηρώντας το ανοσοποιητικό σύστημα υγιές.


7. Το ψωμί ολικής αλέσεως σικάλεως είναι αυτό που αυξάνει λιγότερο το σάκχαρο
Αλήθεια: Τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα αυξάνονται ύστερα από την κατανάλωση τροφίμων που περιέχουν υδατάνθρακες, μεταξύ αυτών και του ψωμιού.

Εάν ανησυχείτε για το σάκχαρο στο αίμα σας, το ψωμί σικάλεως ολικής αλέσεως είναι η ιδανική επιλογή. Διατηρεί την πληρότητα για μακρύτερο χρονικό διάστημα από τα άλλα ψωμιά και προκαλεί τις μικρότερες μεταβολές στο σάκχαρο. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους ανθρώπους με διαβήτη.

Σε γενικές γραμμές, αναζητήστε χονδροειδή, πυκνότερα ψωμιά με πολλούς κόκκους, προκειμένου να αποφύγετε μια απότομη αύξηση του σακχάρου στο αίμα σας.


8. Τα ελεύθερα γλουτένης ψωμιά φτιάχνονται μόνο από ρυζάλευρο
Μύθος: Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στο σιτάρι, το κριθάρι και τη σίκαλη. Οι άνθρωποι με δυσανεξία στη γλουτένη πρέπει να αποφεύγουν το ψωμί και άλλα τρόφιμα που παρασκευάζονται με τα ανωτέρω σιτηρά.

Πολλά χωρίς γλουτένη ψωμιά φτιάχνονται με αλεύρι λευκού ή καφέ ριζιού ή πατάτας αλλά και αλεύρια αραρούτι και ταπιόκα (παράγονται από τις ρίζες των φυτών arrowroot και μανιόκα, αντίστοιχα).


9. Το ψωμί ολικής αλέσεως δεν παχαίνει
Μύθος: Οι φυτικές ίνες στο ψωμί ολικής αλέσεως μπορεί να σας κάνουν να αισθάνεστε πλήρεις για μεγαλύτερη διάρκεια και να σας βοηθήσουν να ελέγξετε το βάρος σας.

Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορείτε να καταναλώνετε όσο ψωμί θέλετε.

Όταν επιλέγετε ψωμί, προτιμήστε αυτά που περιέχουν 16 γραμμάρια δημητριακών ολικής αλέσεως σε μια μερίδα. Εάν αγοράζετε ψωμί αρτοποιίας που δεν έχει ετικέτα, επιλέξτε το πιο βαρύ και καταναλώστε το με μέτρο. Τα βαρύτερα ψωμιά είναι συνήθως υψηλότερα σε δημητριακά ολικής αλέσεως.

stogiatro.gr
Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !