Μεζεδάκια για την αυλαία

🕔20/08/2016 11:14

Κάποτε θα αφιερώσω και άρθρο, αλλά αυλαία λέμε την κουρτίνα που χωρίζει τη σκηνή του θεάτρου από τους θεατές -κι επειδή η αυλαία σηκώνεται ή ανοίγει στην αρχή του έργου και ξανακλείνει ή πέφτει στο τέλος του, μεταφορικά χρησιμοποιούμε τη λέξη για να δηλώσουμε την έναρξη ή τη λήξη όχι μόνο της θεατρικής παράστασης, αλλά και άλλων γεγονότων και καταστάσεων.

Αν βέβαια χρησιμοποιήσουμε τη λέξη «αυλαία» χωρίς ρήμα, τότε εννοούμε σχεδόν πάντοτε το τέλος (της παράστασης, ή ενός άλλου γεγονότος) και όχι την αρχή -άλλωστε, στο τέλος των τυπωμένων θεατρικών έργων υπαρχει η στερεότυπη ένδειξη «Αυλαία».

Αυλαία λοιπόν πέφτει στους Ολυμπιακούς αγώνες του Ρίο, που ομολογώ πως δεν τους παρακολούθησα και πολύ, πάντως είχαν τις ενδιαφέρουσες στιγμές τους. Κερδίσαμε (εσείς κι εγώ; η χώρα) και τουλάχιστον πέντε μετάλλια -πέντε είναι τώρα που γράφω το άρθρο, αλλά ελπίζω όταν θα το διαβάζετε να είναι τουλάχιστον έξι, αφού έχουμε το επί κοντώ των γυναικών όπου έχουμε βάσιμες ελπίδες για μετάλλιο.

Ευτυχώς πάντως που πήραμε κι άλλα μετάλλια μετά τα δύο πρώτα της σκοποβολής, κι έτσι δεν ακούστηκε το κρύο λογοπαίγνιο ότι μια Κορακάκη δεν φέρνει την άνοιξη.

Πριν γίνουν οι αγώνες, το Ασοσιέιτεντ είχε προβλέψει πέντε μετάλλια για την Ελλάδα -δύο χρυσά και τρία χάλκινα. Χρυσά έδινε τον Πετρούνια που τον έπιασε και τον Γιαννιώτη που τον έχασε παρατρίχα. Χάλκινα έδινε την Κορακάκη (αλλά στο αγώνισμα όπου η Άννα πήρε το χρυσό), την Στεφανίδου στο επί κοντώ (θα πάει καλύτερα, λέω εγώ) και τη Βούλα τη ναζιάρα που ήρθε όγδοη.

Αυλαία πέφτει στους αγώνες, αυλαία έπεσε και στις διακοπές μου. Τα κεφάλια μέσα, αλλά για κανα μήνα ακόμα είμαι τόσο πνιγμένος που θα συνεχίσω να καταφεύγω πότε-πότε σε επαναλήψεις -άλλωστε δεν άνοιξαν ακόμα τα σχολεία.

Κι αν έκανα τόσο φλύαρο πρόλογο, είναι που είδα άδεια την πιατέλα με τα μεζεδάκια και είπα να την συμπληρώσω κάπως με γαρνιτούρες.

Προχωράμε όμως, με γέφυρα τα Ολυμπιακά μεζεδάκια, αν και δεν έχω πολλά.

* Για μια στιγμή, την περασμένη Κυριακή, όλη η μπλογκόσφαιρα συζητούσε το τριπλούν, εξαιτίας της συμμετοχής της Βούλας Παπαχρήστου, που είχε αποκλειστεί από τους Ολυμπιακούς του Λονδίνου εξαιτίας ενός τουίτ που είχε κάνει, το οποίο θεωρήθηκε ρατσιστικό και αντίθετο με το πνεύμα των αγώνων (περισσότερα, στο τοτινό μας άρθρο).

Η Παπαχρήστου στον προκριματικό είχε έρθει χαλαρά δεύτερη. Μετά της ευχήθηκε ένας χρυσαβγίτης βουλευτής να «δώσει πόνο στα ανθελληνικά ελληνόφωνα σκουπίδια» οπότε στον τελικό πάτωσε, μην πιάνοντας ούτε το άλμα του προκριματικού.

Συμπέρασμα: ο εθνικισμός και οι Χρυσαβγίτες φέρνουν γρουσουζιά και βλάπτουν σοβαρά τις επιδόσεις.

* Πριν από τον αγώνα της Εθνικής Ελλάδος στο πόλο με την Ιταλία, όπου δυστυχώς χάσαμε, ο εκφωνητής στο Δεύτερο πρόγραμμα της ΕΡΑ είπε:

… και έχουμε και τη ματσάρα στην υδατοσφαίριση, Ελλάδα-Ιταλία, που ήταν κανονισμένη για τις 10.30, νομίζω όμως ότι άλλαξε η ώρα και ο νυν υπέρ πάντων αγών θα γίνει ……

Μου φάνηκε πολύ αστείο -μπορεί ο «νυν» υπέρ πάντων αγώνας να γίνει στο μέλλον;

* Η παράθεση περιττών εισαγωγικών δεν είναι ολυμπιακό αγώνισμα, αλλιώς η δημοσιογράφος της Καθημερινής που έγραψε το άρθρο για τον προηγούμενο αγώνα της Εθνικής στο πόλο θα διεκδικούσε κάποια διάκριση.

Προσωπικά, δεν θα έβαζα κανένα από τα εισαγωγικά της -ίσως, χαριστικά, στο «σελεσάο».

* Τελειώσαμε τα ολυμπιακά μεζεδάκια, και πριν περάσουμε στο άλλο μεγάλο θέμα κάνουμε μιαν ανάπαυλα με ένα πολύ αστείο μεταφραστικό λάθος από τον σεξολογικό ιστότοπο του Δρος Θάνου Ασκητή.

Σε άρθρο με τίτλο «Σεξ στο νερό» όπου αναλύονται οι δυσκολίες της διαδικασίας, διαβάζουμε ότι:

τα βακτήρια και οι χημικές ουσίες μπορούν να προκαλέσουν «μικρο-δάκρυα» αυξάνοντας τον κίνδυνο λοίμωξης

και πιο κάτω

Το νερό ξεπλένει το σώμα σας, ακόμη και τα «κολπικά υγρά» που εκκρίνονται φυσικά κατά τη διάρκεια του σεξ, με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη τριβή κατά τη σεξουαλική πράξη μέσα στο νερό, που με τη σειρά της σημαίνει περισσότερα επίσης «μικρο-δάκρυα», άρα και μόλυνση.

Η μεγαλύτερη τριβή, λέει, σημαίνει περισσότερα «μικρο-δάκρυα» -τι είναι πάλι αυτό; Δακρύζει ο γυναικείος κόλπος;

Δεν θέλω να μου απαντήσετε με τη γνωστή αθυρόστομη έκφραση για τον κλαμένο κόλπο, τα δάκρυα εδώ είναι γέννημα κακής μετάφρασης -διότι η κυρία που υπογράφει το άρθρο προφανώς έχει πάρει το υλικό της από κάποιον αγγλόφωνο ιστότοπο.

Θα έγραφε λοιπόν στα αγγλικά micro-tears, και η συντάκτρια, αγνοώντας ότι εκτός από το tear =δάκρυ υπάρχει και το tear = σχίσιμο, κατάφερε να τα κάνει μούσκεμα.

Μικροαμυχές, θα μπορούσαμε να πούμε.

* Το άλλο μεγάλο γεγονός της εβδομάδας είναι ο φονικός διεμβολισμός της λάντζας που έκανε τη διαδρομή Πέρδικα-Μονή από ταχύπλοο που το οδηγούσε ο 77χρονος εξάδελφος μεγαλοδικηγόρου. Το θέμα με άγγιξε περισσότερο, επειδή 3-4 μέρες πριν από το κακό είχα επισκεφτεί κι εγώ με τις κόρες μου τη Μονή, και μάλιστα είχα πάρει το καραβάκι που διεμβολίστηκε, την Αντωνία, που το κυβερνούσε ο ναυτικός που σκοτώθηκε, ο καπτα-Στέλιος Τρίμης.

Αν έχετε απορία, ο ίδιος ο διάπλους δεν κάνει πάνω από 10 λεπτά (το χρονομέτρησα: 7 λεπτά και 32 δεύτερα στην επιστροφή) για μια απόσταση 1770 μέτρα (έτσι μέτρησε το κινητό μου). Σε ευθεία γραμμη, η απόσταση της Μονής από τη στεριά δεν θάναι πάνω από 600 μέτρα, αλλά το λιμάνι της Πέρδικας και η αποβάθρα της Μονής δεν βρίσκονται τόσο κοντά στα σημεία της ελάχιστης απόστασης.

Αλλά το τραγικό γεγονός γέννησε και μαργαριτάρια, όπως αυτό που ειπώθηκε αλλά και γράφτηκε, ότι ο άτυχος καπετάνιος «πνίγηκε ζωντανός«, λες και μπορεί ποτέ να πνιγεί κανείς πεθαμένος.

Αυτό που ήθελε να πει ο συντάκτης είναι πως όταν έπεσε στη θάλασσα ο καπετάνιος ήταν ακόμα ζωντανός, αν και είχε χάσει τις αισθήσεις του, ότι πέθανε από πνιγμό και όχι από τη σύγκρουση.

* Ένα άλλο γλωσσικό, που το συζητήσαμε και στα σχόλια, για το οποίο θα ήθελα τη γνώμη σας, και ιδίως τη γνώμη δικηγόρων. Στην έκθεση του Λιμενικού γράφτηκε:

Λυκουρέζος Θρασύβουλος, ετών 77, ως Κυβερνήτης του σκάφους, ο οποίος παραπέμφθηκε από τη Λιμενική Αρχή Αίγινας στην αρμόδια Εισαγγελική Αρχή με τις κατηγορίες της παράβασης των άρθρων 94, 302, 310 και 278 του Π.Κ., ήτοι συρρέον ανθρωποκτονία από αμέλεια και βαριά σωματική βλάβη καθώς και πρόκληση ναυαγίου από αμέλεια και πήρε αναβολή προκειμένου απολογηθεί αύριο ενώπιον της αρμόδιας ανακριτικής Αρχής.

Δυο-τρεις φίλοι, και εδώ σε σχόλια και στο Φέισμπουκ, θεώρησαν πως είναι λάθος το «συρρέον», αφού είναι ουδέτερου γένους -ενώ η ανθρωποκτονία είναι θηλυκή.

Ωστόσο, νομίζω πως το «συρρέον» αναφέρεται όχι μόνο στην ανθρωποκτονία αλλά στον συνδυασμό, ας πούμε, ανθρωποκτονίας και σωματικής βλάβης -και ίσως υπονοείται το «αδίκημα».

Τι λένε οι δικηγόροι;

* Aπό τη σελίδα του protagon.gr στο Φέισμπουκ.

Η φίλη που το στέλνει μου λέει ότι χρειάστηκε να το διαβάσει και δεύτερη φορά -έκανε δηλώσεις ο σκοτωμένος αδελφός του καπετάνιου;

Νομίζω ότι για να αρθεί πλήρως η αμφισημία πρέπει να αποφύγουμε το «ο οποίος» και να αλλάξουμε πτώση: Ο αδελφός του καπετάνιου, ενός από τους τέσσερις που σκοτώθηκαν, δήλωσε….

arisporto* Δεν θα σχολιάσω τις φήμες που κυκλοφόρησαν σχετικά με τους επιβάτες του ταχύπλοου, αλλά πρόσεξα ένα από τα τιτιβίσματα του δημοσιογράφου Άρη Πορτοσάλτε -ο οποίος αναρωτήθηκε αν το μοιραίο ταχύπλοο το «οδηγούσε Συριζόπουλο» και θεώρησε στοχοποίηση την απάντηση που του δόθηκε.

Αναρωτιέμαι λοιπόν, γιατί ευχαριστεί εκείνους που έδωσαν υποστήριξη στη στοχοποίηση που δέχτηκε; Ή δεν εννοούσε αυτό που έγραψε;

* Διαβάζω για μια συναυλία που θα δώσει τον Σεπτέμβριο ο Φοίβος Δεληβοριάς (που μου αρέσει, πρέπει να πω):

Ο Φοίβος Δεληβοριάς και οι συνεργάτες του επιστρέφουν για μια βραδιά του Σεπτεμβρίου στον «Κήπο της Εδέμ», που δεν είναι άλλος από τον καταπράσινο Κήπου του Μεγάρου Μουσικής.

Το Σάββατο 10 Σεπτεμβρίου, ο τραγουδοποιός θα πραγματοποιήσει μια συναυλία βιβλικής σημασίας, ένα μουσικό ηδύποτο μέσα στα δέντρα, με τραγούδια, ιστορίες και απροσδόκητες συναντήσεις.

Μπορεί να κάνει λογοπαίγνιο με τον Κήπο της Εδέμ, αλλά, βρε παιδιά, μπορεί ποτέ μια συναυλία να είναι «βιβλικής σημασίας»; Εγώ ξέρω ότι το «βιβλικός», όταν χρησιμοποιείται μεταφορικά, παραπέμπει σε άσχημα πράγματα, π.χ. βιβλική καταστροφή.

Ξέρω επίσης ότι λέμε «την εγνώρισε, με τη βιβλική σημασία της λέξης».

koulispyrros* Και κλείνω με ένα απόσπασμα από μια ανάρτηση -μικρό άρθρο- του αγαπημένου μου Κούλη Μητσοτάκη στο Φέισμπουκ, στην οποία απευθύνεται στον Πύρρο Δήμα.

Εντάξει, κι άλλοι πολλοί έχουν κάνει το λάθος να χρησιμοποιούν τη λέξη «τιμητής» σαν να σημαίνει «οπαδός, υπέρμαχος», ενώ σημαίνει περίπου το αντίθετο, τον αυστηρό επικριτή -αλλά είναι πολύ αστείο αμέσως μετά το λάθος αυτό ο συντάκτης να κόπτεται για την αριστεία, δεν βρίσκετε;

Και επί της ουσίας, είναι κωμικότατο να επικαλείται -παβλοφικά, είπε ένας φίλος- την αριστεία ο πορφυρογέννητος Κούλης, η επιτομή του νεποτισμού!

Καλό σαββατοκύριακο -ίσως και με κάποιο αποχαιρετιστήριο μετάλλιο!

alt
Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !