Η μουσική ως μέσο θεραπείας

🕔20/03/2016 16:28

Η μουσική, γενικά, είναι μια εξαίσια τέχνη, η οποία βασίζεται στην οργάνωση ήχων με σκοπό τη σύνθεση και εκτέλεση ενός μουσικού έργου. Η μουσική στη μουσικοθεραπεία έχει θεραπευτικό σκοπό και χρησιμοποιείται ως ένα αξιόλογο μέσο για επικοινωνία και δημιουργική έκφραση σε , αλλά βέβαια και σε ενήλικες.

Σε ποιες κατηγορίες παιδιών απευθύνεται;
Η μουσικοθεραπεία απευθύνεται σε:

  • Παιδιά με δυσκολίες στη λεκτική Επικοινωνία.
  • Παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
  • Παιδιά με προβλήματα συγκέντρωσης (Δ.Ε.Π.)
  • Παιδιά με διαταραχές ελλειμματικής προσοχής και διάσπαση προσοχής (Δ.Ε.Π.Υ.)
  • Παιδιά με νοητική υστέρηση.
  • Παιδιά με αυτισμό.
  • Παιδιά με ψυχοσωματικές ή ψυχιατρικές διαταραχές.

Πώς μπορεί να βοηθήσει η μουσικοθεραπεία;

Η μουσικοθεραπεία μπορεί να γίνει ατομικά ή ομαδικά και δε χρειάζονται απαραίτητες μουσικές γνώσεις καθώς ο αυτοσχεδιασμός έχει πρωταρχικό ρόλο. Οι συνεδρίες διαρκούν περίπου 45-50 λεπτά και ο στόχος τους, ανάλογα με το πρόβλημα του παιδιού, είναι η δημιουργική ψυχοθεραπεία.

Μερικές ασκήσεις μουσικοθεραπείας:
1. Η χρήση πνευστών οργάνων (φλάουτο, τρομπέτα, μελλόντικα), βοηθάει πολύ τα παιδιά με διαταραχές του λόγου, καθώς διεγείρει και τα δύο εγκεφαλικά ημισφαίρια και αυτό βοηθάει στην αποκατάσταση γλωσσικών και λεκτικών δεξιοτήτων.
2. Η καθοδήγηση ανάγνωσης λέξεων ή κειμένων που γίνεται με τις μουσικές νότες στο πεντάγραμμο (γράφονται οι νότες στο πεντάγραμμο και κάτω από κάθε νότα γράφεται και μια συλλαβή), ο σχηματισμός ποιημάτων (με ή χωρίς μελωδία) με γράμματα που μοιάζουν ηχητικά
( π.χ. φ-θ) και η χρήση της ομοιοκαταληξίας, είναι μέθοδοι που βοηθούν πολύ τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
3. Η απαλή ή κλασική μουσική με ακουστικά, ηρεμεί το παιδί και το βοηθάει να εκφραστεί με τη ζωγραφική (την ώρα που ακούει μουσική, ο θεραπευτής του ζητάει να ζωγραφίσει. Αυτό βοηθάει πολύ τα παιδιά με Δ.Ε.Π.Υ και τα παιδιά με ψυχιατρικές ή ψυχοσωματικές διαταραχές.
4. Ο συνδυασμός τραγουδιού, μουσικού οργάνου και αντικειμένων που συνδυάζονται με την κίνηση (π.χ. μπάλες, ραβδιά, τουβλάκια), ενισχύουν την αισθησιοκινητική ανάπτυξη παιδιών με αυτισμό και νοητική υστέρηση.
5.Τέλος, η αυτοσχέδια παραγωγή μουσικών ήχων (π.χ. Έχουμε τρία βάζα, όπου στο πρώτο βάζουμε ρύζι, στο δεύτερο φασόλια και στο τρίτο ζάχαρη. Ανάλογα με το μέγεθος των τροφών, παράγεται και ο αντίστοιχος ήχος). Η ανάγνωση κειμένων, συνοδευόμενη από παλαμάκια ή χτύπημα του μολυβιού βοηθάει πολύ στον ηχητικό συντονισμό καθώς εκπαιδεύεται σε μεγάλο βαθμό το αυτί και μειώνεται η διάσπαση προσοχής.

Η μουσικοθεραπεία είναι ένα είδος ψυχοθεραπείας. Οι στόχοι της είναι ιδιαίτερα ευεργετικοί καθώς προωθούν θετικά τόσο την κοινωνικότητα όσο και λεκτική και μη- λεκτική επικοινωνία των παιδιών με δυσκολίες. Ας την εντάξουμε, λοιπόν, στον κόσμο της μουσικής.


www.mytwins.gr

Πηγές:

Goswami, U. & Bryant, P. (1999), ‘Phonological Skills and Learning to Read’, Essays in Developmental Psychology.
Ψαλτοπούλου, Ντ. (2000), ‘Μουσικοθεραπεία’, στα Μουσικοκινητικά Δρώμενα ως Μέσον Θεραπευτικής Αγωγής.
Λεβή, Σ. (2004), ‘Η Μουσικοθεραπεία΄, Οδηγός Παρεμβάσεων, Health on the Net Foundation.
Χατζηευτυχίου, Α. (2005), ‘Μουσικοθεραπεία: Πώς μπορεί να βοηθήσει το παιδί μου;’, από Paidiatros, gr.

Η Ιωάννα Δημητριάδου είναι συγγραφέας των eBooks “Γραμματική με μια άλλη οπτική”, και “Αντιμετώπιση της Δυσορθογραφίας μέσω της Γραμματικής“.

Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !