ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ - ΜΕΡΟΣ 2ο

🕔15/04/2016 05:28

Οι δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν θα προσφέρουν στα πολλές και ποικίλες εμπειρίες. Όμως μία μόνο δραστηριότητα δεν είναι αρκετή προκειμένου να μάθουν τα παιδιά π.χ. να βρίσκουν λέξεις που να αρχίζουν όπως το όνομά τους, αλλά πολλές, καθώς και αξιοποίηση των ευκαιριών που προκύπτουν από τα διάφορα μαθησιακά πλαίσια.

Δεν είναι εύκολο να κατανοήσουν τα παιδιά το γεγονός ότι οι συλλαβές κάνουν λέξεις και οι λέξεις προτάσεις. Ή ότι η πρόταση για να έχει νόημα πρέπει οι λέξεις να είναι στη σωστή σειρά. Με καθημερινή όμως εμπλοκή σε οργανωμένες με παιγνιώδη μορφή δραστηριότητες, τα παιδιά αρχίζουν να κατανοούν τη διαδικασία.

Οι δραστηριότητες ίσως χρειαστεί να αλλάξουν από εσάς, να εμπλουτιστούν, ή να απλοποιηθούν, ώστε να μπορέσουν να καλύψουν τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες όλων των παιδιών. Ακόμα μπορεί να προκύψουν και άλλες πάρα πολλές, ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των παιδιών και τη δική σας ανεξάντλητη διάθεση για καινούριες εμπειρίες.

ΑΣΤΕΡΙΕΣ ΣΤΗ ΣΤΕΡΙΑ; ΓΡΗΓΟΡΑ ΣΤΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΠΡΙΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΡΓΑ.
Μία δραστηριότητα για να μάθουν τα παιδιά να ξεχωρίζουν τα γράμματα του Αλφάβητου, να βρίσκουν λέξεις που να αρχίζουν όπως αυτά, να διασκεδάζουν.
Υλικά: Θα χρειαστούμε ένα μεγάλο μπλε πανί, που θα είναι η υποτιθέμενη θάλασσα. Σκουληκάκια, φτιαγμένα από χαρτόνι κανσόν, όπου επάνω θα είναι γραμμένα τα γράμματα από τα αρχικά ονόματα των παιδιών της τάξης. Τα σκουληκάκια πρέπει να είναι όλα του ιδίου μεγέθους και χρώματος, ώστε να μην συνδυάζουν τα παιδιά χρώμα με γράμμα. Συνδετήρες, έναν για κάθε σκουληκάκι.
Για πετονιά , ένα ξυλάκι με μία κλωστή ή κορδέλα, όπου στην άκρη θα έχουμε δέσει ένα μαγνήτη.

Περιγραφή της δραστηριότητας: Τα παιδιά είναι οι υποτιθέμενοι αστερίες που βγήκαν έξω από τη θάλασσα για να εξερευνήσουν την ακτή, όμως έχασαν τη δύναμή τους μετά από μία εξαντλητική εξερεύνηση και αδυνατούν να γυρίσουν πίσω. Τότε έρχεται ένα παιδί, ο υποτιθέμενος ψαράς και αναλαμβάνει να γυρίσει τους αστερίες στη θάλασσα. Πως; Μέσα στο μπλέ πανί βρίσκονται σκόρπια τα σκουληκάκια. Ο ψαράς γυρίζει με την πετονιά του και πιάνει τα σκουληκάκια. Για κάθε σκουληκάκι που πιάνει, πρέπει να διαβάσει το γράμμα, να μας πει τουλάχιστον δύο λέξεις που να αρχίζουν από το γράμμα αυτό και να το δώσει στον αστερία, στο παιδί δηλαδή που το όνομά του αρχίζει από το εν λόγο γράμμα, για να επιστρέψει στη θάλασσα δηλαδή στο μπλέ πανί. Ο ψαράς συνεχίζει με τον ίδιο τρόπο μέχρις ότου όλα τα παιδιά αστερίες να βρίσκονται μέσα στο μπλέ πανί. Όταν αυτό συμβεί, τότε τα παιδιά πιάνουν το πανί, το σηκώνουν ψηλά, κάνουν κυματισμό και απαγγέλλουν το εξής:

Στης θάλασσας την αγκαλιά,
και πάλι κολυμπάμε,
το Γιάννη {και λένε κάθε φορά το όνομα του παιδιού που υποδύεται τον ψαρά,} τον καλό ψαρά,
πολύ τον αγαπάμε.

Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να παίξουν όλα τα παιδιά.


ΠΟΙΟΣ ΛΕΙΠΕΙ;

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ - ΜΕΡΟΣ 2οΜία δραστηριότητα για να μπορούν τα παιδιά εύκολα να εντοπίζουν όχι μόνο το όνομά τους, αλλά και τα ονόματα των φίλων τους, καθώς τα βλέπουν γραμμένα σε καρτέλες. Μία δραστηριότητα επίσης, που συνδυάζει το λόγο με την κίνηση, καθώς τα παιδιά λένε τα λόγια και εκτελούν τις κινήσεις, όπως πιο κάτω περιγράφεται.
Υλικά: Kαρτέλες από χαρτόνι κανσόν, όλες του ιδίου μεγέθους και χρώματος, ώστε να μην συνδυάζουν τα παιδιά όνομα με χρώμα καρτέλας.

Περιγραφή της δραστηριότητας: Τα παιδιά είναι καθισμένα στην παρεούλα. Οι καρτέλες σκόρπιες στο πάτωμα. Τα παιδιά αφού πρώτα έχουν δει τις καρτέλες με τα ονόματα και μπορούν να ξεχωρίζουν όχι μόνο την καρτέλα με το δικό τους όνομα αλλά και των φίλων τους, καλούνται ένα – ένα με τη σειρά, να πάρουν όχι τη δικιά τους, αλλά κάποιου φίλου τους και να του τη δώσουν. Όταν όλα τα παιδιά κρατάνε τις καρτέλες με το όνομά τους, κάνουμε διάφορες γλωσσικές δραστηριότητες όπως:
• Λέμε και άλλες λέξεις που αρχίζουν όπως το όνομά μας.
• Λέμε το αρχικό και το τελικό γράμμα του ονόματός μας.
• Κάνουμε προτάσεις από τις λέξεις που βρίσκουμε, οι οποίες λέξεις, αρχίζουν όπως το όνομά μας.
• Στη συνέχεια λέμε τα ακόλουθα λόγια και εκτελούμε:

Την καρτέλα μου στο χέρι σαν τιμόνι την κρατώ, δες ψηλά την ανεβάζω, όσο πιο ψηλά μπορώ.

Την καρτέλα μου στο χέρι σαν τιμόνι την γυρνώ, στο κεφάλι μου τη βάζω και στο στήθος μου εδώ. {Και κάνουμε την ανάλογη κίνηση.}

Την καρτέλα μου στο χέρι σαν τιμόνι τη γυρνώ, στην πλατούλα μου την κρύβω ,στο αφτί την ακουμπώ.

Την καρτέλα μου στο χέρι σαν τιμόνι τη γυρνώ, την αλλάζω με του φίλου, με του φίλου που αγαπώ.{και τα παιδιά σε αυτό το σημείο ανταλλάσσουν τις καρτέλες τους με αυτές των φίλων τους.}

Και συνεχίζουμε: Την καρτέλα δες του φίλου σαν τιμόνι την γυρνώ, την γυρίζω, την διαβάζω, ναι σας λέω στο λεπτό.{Και διαβάζουν το κάθε παιδί το όνομα της καρτέλας που κρατούν.}

Την καρτέλα μου στο χέρι σαν τιμόνι την γυρνώ, ψάχνω βρίσκω τη δική μου και την παίρνω πάλι εγώ.

Στο καλάθι δες την βάζω {μέσα στο καλάθι που συγκεντρώνουμε τις καρτέλες των ονομάτων} και την αποχαιρετώ.

ΤΟ ΜΑΓΙΚΟ ΚΑΠΕΛΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ - ΜΕΡΟΣ 2οΈχουμε ένα καπέλο το οποίο και εξηγούμε στα παιδιά πως είναι μαγικό, γιατί έχει τη δύναμη να μεταμορφώνει. Πως; Εξηγούμε το παιχνίδι.

Υλικά: Ένα καπέλο
Περιγραφή της δραστηριότητας: Τα παιδιά είναι καθισμένα στην παρεούλα. Παρουσιάζουμε το καπέλο το οποίο εξηγούμε πως όταν θα ακούγεται μουσική, θα πρέπει να γυρίζει γύρω – γύρω, πηγαίνοντας από χέρι παιδιού σε χέρι άλλου παιδιού. Δεν κάνουμε ζαβολιές, δεν το πετάμε, δεν παραλείπουμε κανένα χέρι παιδιού. Τα παιδιά πρέπει χωρίς καθυστέρηση να το περνάνε στον διπλανό τους. Αν όμως κάποιο παιδί δεν προλάβει και μείνει με το καπέλο μόλις η μουσική σταματήσει, τότε του κάνουμε μία ερώτηση. Αν την απαντήσει σωστά συνεχίζουμε, αν όχι, τότε με τα παρακάτω μαγικά λόγια, το μαγικό καπέλο μεταμορφώνει το παιδί σε κάποιο ζωάκι.


ΟΖΕ ΒΙΖΕΒΟΖΕ, ΒΙΖΕΒΑΛΑ ΒΟΥΒΑΛΑ,

ΒΙΖΕΒΑΛΑ ΒΙΖΕΒΙ, ΓΙΝΕ ΣΚΥΛΑΚΙ ΣΤΗ ΣΤΙΓΜΗ.

(Ή ότι άλλο ζώο επιλέξει το μαγικό καπέλο.)

Ενδεικτικά, αναφέρω και κάποιες ερωτήσεις που υποτίθεται πως το μαγικό καπέλο κάνει στο εκάστοτε παιδί.
• Η ντομάτα είναι λαχανικό. Το μήλο είναι…..
• Για να κόψω τα μαλλιά μου πηγαίνω στην κομμώτρια. Για να αγοράσω κρέας πηγαίνω………
• Λέμε: Και ζήσανε αυτοί καλά και εμείς…………..
• Μέσα στο ψυγείο βάζουμε τρόφιμα. Μέσα στην ντουλάπα βάζουμε ………
• Η γάτα έχει πόδια. Το ψάρι έχει………………..

ΕΝΑ ΣΠΙΤΑΚΙ ΓΙΑ ΚΑΘΕ ΣΚΥΛΑΚΙ

Συνέχεια του άρθρου
Διαφημίσεις (Ανεξάρτητο Δίκτυο)
Όλα τα μεταπτυχιακά σε ένα site !